Jaguarciklid i 220-literburk - GLÖM det ! ! !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Jaguarciklid i 220-literburk - GLÖM det ! ! !

    HEJ & VÄLKOMNA HIT

    Rätt skall vara rätt. Jaguarer hör inte hemma under tråden om 220-litersburken... Sorry Ola...[]

    Till 720 liter, är det bra med "ficka" med filterskum och kraftig pump...? Eheim släpper ett nytt kraftpaket nu som kör runt 5'000l/h - är det för kraftig strömning tror ni?

    En annan sak: jag bor i Jönköping och har mjukt vatten - vattenvärden som jag ej bör över/underskrida?

    Mvh [)]
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    jag har 1000L/h + 300l/h i mina eheim ytterfilter, i ett 576L. det är nog lite i underkant. jag vet inte hur mycket det där kraftpaketet lämnar när det suger genom filtermedia .. men för mig så låter det för mycket för att de rätt stillsamma jaggorna ska trivas. Men jag har aldrig använt mig av kraftpaket på det där viset så jag kan mycket väl vara ute och cykla.

    pH 7-8, lite hårdare vatten. så det blir kalkfiltrering eller bikarbonat eller va man nu gör

    Hoppas du kollade bilderna i den förra tråden innan du flyttade hit.

    fish r friend

    Kommentar

    • Ricard
      Användare
      • augusti 2003
      • 476

      #3
      Här är dina länkar som inte var dåliga om man säger så!

      Mojos "jumbo" AAA+ grade



      Mojos "guld morph"

      smltwnzer0's trevliga silver morph/svartvita.
      Get the best of SEO, content writing, and content marketing services from industry experts. With our proven strategy and years experience target the right kind of keywords and audience.


      Mvh
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Ehims nya pump kan man sätta på deras största ytterfilter, m.a.o. ett ytterfilter som har 17 liters filtermassa och pumpar 5000 l/h. Då slipper man alla innerfilter.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Ricard:
          Jag kör med 2st ytterfilter, ett på 1000liter/timme och ett på 600liter/timme i mitt 375-liters kar, det fungerar bra än så länge.

          Då jaguarciklider både äter mycket, skiter mycket och dessutom flyttar kopiösa mängder grus så är det nog bra om man tar till lite extra då man väljer filter, vattnet blir snabbt dåligt om filtreringen är i underkant. Jag körde först med endast ett ytterfilter på 600liter/timme men jag märkte att det inte räckte till då fiskarna började bli lite större och framför allt började upptäcka sin förkärlek till att flytta grusberg... Då skaffade jag ännu ett ytterfilter på 600liter/timme men har sedan några månader tillbaka bytt ut ett av dem till ett på 1000liter/timme. Just nu så fungerar det kanon men det är väl inte otänkbart att jag även tvingas byta ut det andra till ett kraftigare så småningom.

          Men precis som orm säger så får man inte överdriva heller, jaggor vill inte leva i särskilt strömt vatten, har man kraftiga filter så får man dämpa "snurret" i karet genom att vinkla utblåset från filtrena på så sätt att man får bort den värsta karuselleffekten...

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:jaggor vill inte leva i särskilt strömt vatten, har man kraftiga filter så får man dämpa "snurret" i karet genom att vinkla utblåset från filtrena på så sätt att man får bort den värsta karuselleffekten...
            Det går även sätta filtermatta på utblåset också. De blir det knappt något snurr alls, men bra filtrering.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              Det går även sätta filtermatta på utblåset också. De blir det knappt något snurr alls, men bra filtrering.
              Smart! =)
              Men hur blir det med syresättningen i så fall? Blir den tillräcklig trots att vattenytan inte krusar sig så mycket?
              Just nu så har jag utblåsen vinklade lite uppåt en bit under ytan så att vattenytan bubblar och har sig en hel del, se ovankant på bilden nedan.


              Hade det räckt om vattenytan bara sakta gled runt lite?

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citatmart! =)
                Men hur blir det med syresättningen i så fall? Blir den tillräcklig trots att vattenytan inte krusar sig så mycket?
                Just det filtret bidrar mycket lite med syrgassättningen.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #9
                  citat:Rätt skall vara rätt. Jaguarer hör inte hemma under tråden om 220-litersburken... Sorry Ola...
                  Förstår inte vad du syftar på, vad menar du? Sen hör ju inte jaguarerna hemma under sydamerikanska ciklider heller.
                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                    citat:Rätt skall vara rätt. Jaguarer hör inte hemma under tråden om 220-litersburken... Sorry Ola...
                    Förstår inte vad du syftar på, vad menar du? Sen hör ju inte jaguarerna hemma under sydamerikanska ciklider heller.
                    Det var en fortsättning på denna tråd där vi hamnade på ett litet sidospår angående jaguarciklider, mitt fel som vanligt.


                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #11
                      Men jag vill tillägga på orms svar att dom växer 1-2 cm i månaden upp till 15-16 cm stämmer inte. Ger du dom mycket mat så växer dom 2-2,5 cm per månad upp till 20 cm innan dom stannar av. Det har iaf min gjort och den är nog ganska maxat vad gäller tillväxthastighet, iaf i det karet jag har. Han hade säkert växt mer i ett större.


                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Pga. div. inställningsstrul lyckades jag inte flytta det till rätt kategori förrän nu.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          #13
                          Fredrik och alla andra:
                          växter, är det anubias mm som är fästa vid rötter som gäller eller...? De verkar ju gräva runte en hel del så ja... Vad skall man ha..?
                          Är det ngn som har bilder på uv-biotop, alltså bilder från Centralamerika hur det ser ut i vattnena där de lever..?

                          Mvh.

                          Ricard
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Jag kör normalt helt utan växter i mitt jaguarkar men sedan någon vecka tillbaka så är det en stor dunge med svärdplantor mitt i karet, i början fick jag peta ner plantorna ett par gånger per dag men nu verkar de ha accepterat växterna och bortser man från att de har placerat en grushög mitt över många av plantorna så fungerar det bra.

                            Men annars så är det mycket riktigt växter som man fäster på rötter och stenar som fungerar bäst, de som planteras i gruset eller bottenmaterialet brukar slitas upp eller slitas sönder nästan direkt om de inte är placerade någonstans där fiskarna inte kommer åt dem. Sista gången jag provade ciklidgräs(vet ej det latinska namnet) så tänkte jag vara smart och placerade en stor bunt av gräset i värsta högen av grus i bakkanten av karet, gräset grävdes sedan ner jättelångt för det inte skulle kunna slitas upp så lätt. Ett par timmar efter planteringen så hade hanen bitit av samtliga grässtrån och kvar var bara rötterna och en liten kortsnaggad tuva som knappt ens stack upp ovanför gruset... Så kan det gå. ;P

                            Så normalt kör jag helt enkelt helt utan växter, det blir lite tråkigare men man får göra det bästa av situationen och inreda med fina rötter och stenar istället.
                            Då det ser ut som på bilden nedan så är det svårt att uppskatta själva utseendet på karet, då är det endast ett brinnande intresse för fiskarna som får en att fortfarande njuta när man tittar in i karet.

                            Jag ska också understryka att det kan se betydligt värre ut än så där, ju större fiskarna blir desto större blir grusbergen och kratrarna...

                            Då det ser ut som på bilderna nedan så tycker jag dock att det är klart godtagbart även om det ser lite avskalat och kalt ut jämfört med ett frodigt växtkar.



                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Det är tydligen fler som börjar bli intresserade av att hålla fiskar i akvarium .
                              Vad det gäller pumpar så hade jag 2 st Eheim 2252 i mitt 600 l kar. Enligt märkning trycker de ut 1200 l i timmen. Dessa är nu flyttade till mitt 1350 l kar och ser ut att räcka till här också. Jag har använt mig av medföljande diffusor för att få ner syrebubblor i vattnet. Bubblorna i sig hjälper väl inte till så mycket med syresättningen av vattnet, men hjälp att hålla borta eventuell "olje"hinna på ytan har jag av dem. Stänger jag av luftslangen under några dagar så märker jag att andhämtningen hos fiskarna blir snabbare.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...