Var finns Tanganjika fiskar i Norden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jukka

    Var finns Tanganjika fiskar i Norden?

    Hej!
    På den här sidan av den Bottniska viken finns det dåligt Tanganjikaciklider. Jag skulle gärja vilja hämta sådana från någonstans. Men vart? Sandciklider, blue neon, osv, olika arter, krabbor, snäckor. Vet någon vem jaj skulle kontakta och fråga med positivt resultat, så reser jag dit för att hämta fiskar, krabbor, snäckor från Tanganjikasjön! Stockholm, Örebro Göteborg?
    Tyskland börjar kosta lite för mycket (som pensionär flyger jag lite billigare! )
    Svaret hit eller: jukka.jarvi@aquahoito.info
    Tackar för svaret, samt förbereder mig för resan....
    MVH
    Jukka
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Ett tips kan ju vara att kolla in på "Första sidan" där finns ett antal mycket bra ciklidaffärer uppräknade och de lämnar dessutom rabatt till NCS-medlemmar.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Strax norr om göteborg ligger Nol och Nol´s ciklidhobby. Han hade (sist jag var där för 2 månader sedan) mycket Tanganyika. Bla. olika typer av Xenotalipia, Cypriochromis, "Blue Neon", Princessor, snäcklekare, ventralisar mm.
      Ring först så fixar han det mesta. Mer info HÄR
      Lycka till!
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • spaceace
        Användare
        • februari 2003
        • 93

        #4
        Parva zoo i Karlstad brukar ha en del Tangayika hemma.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

        Kommentar

        • Tess
          Användare
          • juni 2003
          • 29

          #5
          Nu finns det ju en hel del tanganyika även i Stockholm, vilket kanske är smidigast om man åker från Finland? Både Akvarie-Leasing och Akvarielagret har ett mycket bra sortiment, plus att vi som sagt får rabatt i de affärerna. Du kan ju alltid maila/ringa och beställa de fiskarna du vill ha, Leasing brukar vara bra på sådant!

          Lycka till!

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Hej Jukka,
            levande snäckor (Neothauma tanganyicense, Lavigeria Grandis) kommer du får svårt att hitta. Dels råder så vitt jag vet exportförbud (pga. risken för Bilharzia), dels är det oerhört svåra att hålla vid liv. Import _har_ dock skett till Frankrike, bl a det senaste året. Jag känner till åtminstone en som fått "lek" av sina Neothauma, dock dock föräldradjuren ganska snart. Avkomman överlevde inte heller någon längre tid - då de närmar sig vuxen ålder övergår de till att hämta sin näring från plankton.

            Vad gäller krabbor har åtminstone Platyphelpusa armata exporterats. Den brukar kosta 15-20 E(u)ro när den finns tillgänglig, dvs nästan aldrig. En ganska söt liten sak annars.


            Ett alternativ nära södra Sverige är Köbenhavn. Flyvefisken (www.flyvefisken.dk), Cichlidecentret (www.cichlidecentret.dk) och nyöppnad Maswa (www.maswa.dk) har alla bra utbud.


            Lycka till!


            Rasmus,
            Tanganyikaentusiast

            Kommentar

            Arbetssätt...