Genomströmning till Haplisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Genomströmning till Haplisar

    Jag är på gång att starta upp mitt 600-liters kar, jag har planerat att ha filerkammare på båda kortsidorna med blå flitermatta med måtten 50x30x10 cm. Nu till frågan:
    Jag har beställt två pumpar på vardera 3000 liter/timma. Är detta allt för kraftig cirkulation eller är det någon som cirkulerar så mycket som 10 ggr vattenvolymen/timma. Karet är två meter långt så det krävs ju lite för att det skall bli ytrörelse.
    I mitt nuvarande 450-liters pumpar jag ca 2400 liter/timma, dvs drygt 5 ggr vattenvolymen. Är det någon som har erfarenhet?
    // Magnus Arvidsson
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Om pumparna är riktade någorlunda mot varandra, vilket de rimligen är, borde det funka bra.

    Jag pumpar ca 4ggr vattenvolymen/timma i mitt kar, med en enda pump, och det funkar i o f s bra, men om jag skulle sätta i en pump som pumpar lika mycket i andra änden av karet tror jag bara det skulle bli bättre för fiskarna.

    Jag hade tidigare ett 160L-kar med 2 x 550L/h som strömmade åt samma håll, vilket bör ge betydligt bättre skjuts i vattnet än det du planerar för. Mina mbunas verkade trivas och sökte inte skydd bakom stenarna där de hade kunnat få lä.

    Om man sätter upp en förenklad modell av hur vattnet strömmar i ditt kar, kan man säga att vatten färdas till pumpen i den nedre halvan av karet, och färdas från pumpen i den övre halvan av karet. Om karet är 2m långt har du en tvärsnittsarea på 30dm2 (30dm2 x 20dm=600liter). Så, 3000 liter ska passera genom 15dm2 på en timme. Det ger vid handen att vattnet passerar med i genomsnitt 20m/h genom karet, eller knappt 0.6cm/s. Det går givetvis mycket snabbare på en del ställen och därmed också långsammare på andra ställen. Det bör alltså inte bli något problem för fiskarna att hitta långsamtströmmande vatten om de vill ha det.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Tack, då kan jag känna mig lugn i det hänseendet! Filtervolymen bör inte bli några problem eftersom det blir 30 liter filtervolym. Är det någon som provat att fylla ut bakom filtermattan med något filtermaterial?
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Frågan är om filtrets funktion blir speciellt bra med ett sådant enormt genomflöde som 3000L/h. Jag har själv en 3800-liters pump, men filtermattan är 70x50x10cm istället med fördelat insug bakom hela mattan.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Jag har ett 960 lit kar med 3X1200 l/h innerfilter + 1900 l/h ytterfilter. Jag har däremot riktat strålarna så jag har två hörnor som är lugna. Jag har märkt att det är där fiskarna leker och är dom mest attraktiva reviren. Jag misstänker att om det strömmar för mycket så kan inte fiskarna leka p.g.a. rommen ligger inte stilla utan svep bort av pumparna, så mitt tips är att rikta pumparna så man har lekområden som är relativt lugna.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          Arbetssätt...