Behöver mer hjälp med bakgrundsbygge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Det är rätt som Fredrik H. skriver. Jag har en olackad frigolitbakgrund och där har ancistrusarna nu börjat nagga av färgen (husfixen) från bakgrunden.

    Nu har jag tur då det endast blir att se naturligare ut. Jag fick problem med min bakgrund då jag lackade med epotex och beräknade fel på härdaren. Det gjorde att lacken vitnade på vissa platser och det irriterade mig så mycket att jag helt enkelt kladda på med ett par lager husfix ovanpå lacken. Jag struntade i att lacka den igen och nu när ancistrusarna naggat bort husfixen så kommer alltså lacken från första målningen fram...*S*

    Kommentar

    • fisher_man
      Användare
      • september 2003
      • 78

      #17
      Finns det någon som vet hur epotex akvarielack ska blandas exakt?
      Står det på förpackningen?

      Svara bara om ni vet säkert för jag vill inte misslyckas!

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #18
        Bas:härdare; 1:0.53 (vikt)

        Kommentar

        • fisher_man
          Användare
          • september 2003
          • 78

          #19
          Tjena jag har köpt en frigolit skiva och börjat karva ut stenar men skivan är för kort så jag måste dit med en till bit.

          Hur gör men en skarv lite diskret så att den inte syns?

          Kommentar

          • frankerad
            Användare
            • augusti 2003
            • 18

            #20
            att skarva två bittar är ganska lätt, gör så har att du limmar ihopp dem med silikon. Sedan karvar du i båda samtidigt så blir det ingen skarv, om det skulle bli en liten skarv så kan man alltid fixa det med husfixet sen om du skall använda det, gör den bara lite tjockare så du murar ihopp skarven bara.

            Mvh Tobbe

            Kommentar

            • fisher_man
              Användare
              • september 2003
              • 78

              #21
              tjena igen!
              Vad ska man använda för att tvätta bakrutan innan limmning?
              Vissa säger att man ska ha rödsprit och vissa säger aceton eller ättika.
              Går det bra med vilken som helst av dom? Vilket är bäst?

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #22
                Ättika (12%) för att ta bort kalkrester och grovsmuts, aceton (oljefri) för att ta bort fettrester och lättare smuts. Börja med ättika, avsluta med aceton.
                /Hasse

                Kommentar

                • mickem

                  #23
                  hej, jag har gjort några bakgrunder och jag använder stålborste och kniv om jag vill ha jämn yta på frigoliten, stålborstar finns med en eller flera rader strån, den enradiga använder jag mest, om jag ska göra en bakgrund till en saltburk använder jag gaffel för att få den korallskelettliknande ytan, "värmepistol använder jag väldigt lite då jag tycker att man får en s.k. negativ yta som ett fotonegativ, en bakgrund gjord av värmepistol skulle nog bli snyggare om man gjöt av den och använde avgjutningen istället".sen använder jag pigment i ett tunt lager cement överst tex. oxidsvart, umbra och ockra är också färgpigment som går att använda till cement dom finns i bruna och gröna nyanser och är som oxidsvart giftfria.

                  Kommentar

                  • akepers

                    #24
                    Mina erfarenheter av bakgrundsbygge,
                    Byggde en bakgrund i frigolit till ett 450l. (har gjort ett par till sedan dess)

                    1. glasade in en "ficka" mitt på baksidan av akvariet för att skapa stabilitet för bakgrunden. I fickan får 2 innerpumpar samt filtermaterial plats.
                    2. Skar sedan ut frigolitbitar (10cm tjocka). Skapade en "U-form" runt pumpfickan. Fogade ihop frigolitbitarna med akvariesilikon.
                    3. Berabetade frigoliten med en trubbig brödkniv till de konturer jag ville ha, vilket fungerar gör bra (att värma frigoliten gav inte så bra resultat, för att få speciella konturer kan man pensla på aceton, vilket smälter frigoliten).
                    4. Gör hål för pumpinsug samt pumputblås i frigoliten.
                    5. Pensla bakgrunden med husfix 1-2 ggr. Därefter blanda 3-5 st husfixblandningar med olika färger (vitt, brunt, svart, gult, grått, mixad)och börja måla bakgrunden tills den ser bra ut.
                    6. Låt torka ett par dygn. Silikona fast bakgrunden ordentligt. Fyll och töm akvariet ett par ggr, innan fiskarna släpps i.
                    7. Jag har inte lagt på någon lack. Mina olika Mbunas har inte påverkats av detta, inte bakgrunden heller.



                    Kommentar

                    • fisher_man
                      Användare
                      • september 2003
                      • 78

                      #25
                      Snart klar med bakgrunden, bara lacket kvar.

                      Gör det något om vattnet kommer i kontakt med frigoliten?
                      Läste på någons sida att den personen hade fått vatten bakom bakgrunden och att det "sögs in" genom frigoliten och löste upp lacket innifrån så den blev gråaktig.

                      Jag har gjort min bakgrund utanför akvariumet och ska sedan limma fast den mot bakväggen men det kommer ju tränga in lite vatten under och på sidorna av bakgrunden om man inte tätar där.
                      Hur har ni andra gjort?

                      Vet någon om silicon fäster på epotexlacket?


                      Ska man rengöra frigoliten innan man limmar den?

                      MVH Robin

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #26
                        "Gör det något om vattnet kommer i kontakt med frigoliten?"
                        Inte enligt mina erfarenheter. Jag har bara lackat framsidan, de delar där jag målat med cement och färg.

                        "Jag har gjort min bakgrund utanför akvariumet och ska sedan limma fast den mot bakväggen men det kommer ju tränga in lite vatten under och på sidorna av bakgrunden om man inte tätar där.
                        Hur har ni andra gjort?"
                        Det kommer oundvikligen komma lite vatten bakom bakgrunden. Det spelar ingen roll så länge det är små mängder. Det har funkat för mig i snart två år utan problem.

                        "Vet någon om silicon fäster på epotexlacket?"
                        Ja

                        "Ska man rengöra frigoliten innan man limmar den?"
                        En lätt borstning så eventuell lös smuts försvinner. Tvätta glasrutan som den ska limmas mot med aceton utan olja.

                        /Hasse

                        Kommentar

                        • fisher_man
                          Användare
                          • september 2003
                          • 78

                          #27
                          Går epotexlacket verkligen att applicera direkt på frigolit?
                          På härdaren står det ju att den är frätande, men det kanske bara är oblandad?

                          Kommentar

                          • mickem

                            #28
                            hej, jag har gjort några bakgrunder och jag använder stålborste och kniv om jag vill ha jämn yta på frigoliten, stålborstar finns med en eller flera rader strån, den enradiga använder jag mest, om jag ska göra en bakgrund till en saltburk använder jag gaffel för att få den korallskelettliknande ytan, "värmepistol använder jag väldigt lite då jag tycker att man får en s.k. negativ yta som ett fotonegativ, en bakgrund gjord av värmepistol skulle nog bli snyggare om man gjöt av den och använde avgjutningen istället".sen använder jag pigment i ett tunt lager cement överst tex. oxidsvart, umbra och ockra är också färgpigment som går att använda till cement dom finns i bruna och gröna nyanser och är som oxidsvart giftfria.

                            Kommentar

                            • Hasse_H
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1081

                              #29
                              fisher_man: ja

                              Kommentar

                              • matt.is
                                Användare
                                • september 2003
                                • 386

                                #30
                                Är nu klar med utformningen av min frigolitbakgrund.
                                Denna skall vara vara i mitt nya 540 liters kar för sydamerikans biotop.

                                Vill ju helst inte förstöra akvariet med en massa silicon.
                                Bakgrunden sitter fast väldigt bra utan silicon eftersom den når ända upp til kanten och mittstaget. Tänkte således endast limma på botten och längst upp i hörnen.
                                Synpunkter ?

                                Ang husfix och lack. Hur lång tid skall detta torka?

                                Efter att det torkat skall man sköja av bakgrunden (kemikalier som skadar) eller kan man
                                köra igång med fiskarna på en gång.

                                Sist.. Akvarielacken är tydligen väldans dyr, vad kostar den och finns något alternativ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...