Epotex Lackens Härdtid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • twmail

    Epotex Lackens Härdtid??

    Är det verkligen nödvändigt med 7 dagars härdtid på epotexlacken.. det har gått 3 dygn nu och det varken luktar eller känns klibbigt någonstans. Allt verkar vara stenhårt och färdighärdat...

    Har ju fiskar som bra gärna vill tillbaka i burken juh..
  • Gäst

    #2
    Jag tror det är säkrast att vänta den tid som angivits.

    Vattnet kan säkert påverka lacken på ett negatift sätt om den inte härdat klart helt på alla ställen.

    MVH Erik

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Du ska vänta längre än vad som angivits. Risken finns att vatten tränger in eller reagerar, vad vet jag inte. Resultatet är vita prickar. Du får det garanterat om du har i vatten nu och troligtvis om du väntar endast en vecka. Jag skulle vänta en månad om jag gjorde bakgrunden nu. Om du har strött torv eller sand i lacken (vilket jag under inga omständigheter skulle låta bli om jag gjorde min bakgrund nu) så är det nog inte lika viktigt. De vita prickarna är inte speciellt tydliga, de mattas med åren, men det första året påminner bakgrunden om ett Tropheusyngel (ok det var en rejäl överdrit). Det finns lite bilder på min på länken nedan. Prickarna syns inte.

      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Tålamod är en egenskap som man som akvarist kommer långt med. :-)
        /Hasse

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • december 2002
          • 233

          #5
          Jag slängde i min efter 8 dagar. Har vita fläckar på vissa ställen, inga på framsidan som tur är. Vänta gärna en vecka för lämge ån för lite.
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          Arbetssätt...