Erfarenheter av Champsochromis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Erfarenheter av Champsochromis?

    Jag funderar om det finns någon som har erfarenhet av stora Champsochromis och hur de fungerar i akvarium.
    Mitt akvarium är 2 m långt (960 liter) och innehåller div ganska små, 10-15 cm, happlisar (främst rovfirrar).
    Då jag har fått en uppfattning att Champsochromis är ett släkte som simmar mycket och gärna vill "sträcka ut" ordentligt när de blir större, så undrar jag om akvariet kanske kan vara för litet för dem.
    Jag funderar även lite över vid vilken storlek de börjar färga ut?

    Hälsningar Ola Sjödin, Piteå
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Jag har samma kar som du och har 1+2 C. Carelius. Mina börja färga vid 20 cm. Det tar en evinnerlig tid för dom att bli utfärgade. Jag har två rösen med sten och rätt stora fria simytor. Man bör nog ha en halvmeter längre kar men det kostar ju lite. Mina C.Carelius är lite veka mot sina polare i karet så tyvärr har dom inte färgat ut ordentligt än. Jag funderar på att slänga ut alla andra och ha bara dom kvar, eller skaffa fler stora Haplisar (som oftast är snälla).
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Jag har haft mina carelius i något halvår (av dem en hane jag köpte av Rickard). Det som slår mest med dessa är deras aptit. De vräker sig över precis all mat du släpper ner i akvariet, så man bör nog inte ha dem tillsammans med allt för veka firrar.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Heter de carelius? Jag har lärt mig att de heter caeruleus? Är det ett namnbyte som spökar? Jag har även hört folk kalla dem "thola"?

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Det stämmer Fredrik, Champsochromis caeruleus är det rätta namnet. Namnet "Thola" kommer ifrån att den tidigare kallats för Haplochromis thola.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            Jag slarva lite med tangenterna. Thola är handelsnamn (gammalt) liksom Malawi Trouth (Forellciklid)
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Hoppsan Micke vi skrev visst samtidigt
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Hupp, ctrl+c funkar för det mesta, men ibland skenar det iväg i stora proportioner

                Tony Englund

                Kommentar

                Arbetssätt...