Råd till novisen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suN

    Råd till novisen

    Tjena hej!!

    Är helt ny här så...hej på er!!

    Jag har haft akvarium länge, men aldrig riktigt brytt mig så mkt om det mer än att jag skött om det, det har mest bara stått där med lite kardinaltetror i. Men jag sålde allt då jag var hos min faster å kollade på deras ciklidakvarium.

    Så nu vill jag oxå ha sånna. Jag fick till råd att skaffa Vanlig Palettciklid (Pelvicachromis Pulcher) till att börja med. Så jag kollade på lite sånna idag...men fy vad tråkiga de var =( grå grå grå grå....

    Har ni några rekomendationer på andra lättskötta med lite mer färgglada individer så här i början?

    Jag har ett 200l akvarium 100x50x40, med EHEIM 2252 innerfilter, rådasand lite rötter å just nu inga som helst växter då jag inte vet ännu vilka som passar riktigt till deras biotop.

    Tacksam för akk hjälp jag kan få så här i början.

    MVH Mattias
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Då måste du ha sett ett par dåliga exemplar. Paletter är underbart vackra, orädda, tåliga och lättlekta.

    Mitt råd är att du surfar lite på zoopets artbeskrivningar och kollar vilken typ av fisk du fastnar för.
    fish r friend

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Satsa på Malawiciklider!

      Det finns många fina ciklider inom denna grupp så det ska nog inte vara några problem att finna det du önskar.

      Om jag vore nystartare så skulle jag nog satsa på ett Mbuna akvarium med ca 3-4st olika arter.

      Dessa skulle kunna ingå:

      Labidochromis Caeruleus (Golden)...
      Labidochromis Hongi "Red Top"...
      Cynotilapia Afra Cobwe
      Labeotropheus Trewavasae, Pseudotropheus Polit eller Pseudotropheus Socolofi (fd Pindani)

      Även Metriaclima Estherae (Röd Zebra) är en art som är vanlig och ett gott komplement i ett mbuna akvarium.

      En palettciklid är riktigt snygg med starka färger så där har du fått en helt fel bild av denna fisk.

      Här ser du bild och artbeskrivning:



      Ett annat tips är att du tar dig en titt på "icke mbunas" såsom Cyrtocara Moori, Aulonocara m m...(honorna däremot ganska tråkigt gråa av denna art).

      Kommentar

      • suN

        #4
        Har kollat mkt på Malawi men jag vill ju helst vara noga med biotopen, tyvärr så faller inte Malawin in min smak...tycker det ser lite trist ut om man inte skulle ha några som helst växter, bara sand å stenhögar...
        Å sedan så vil ju jag gärna ha ett par malar, har tittat på Platydoras costatus, går det att ha den i en Malawibiotop fastän den kommer från Brasilien/Peru? Är det rätt mot den att göra så? Och så Glyptoperichtys Gibbiceps, oxå en från Sydamerika, men den verkar ju lite svårare att dras med då den ska vara väldigt revirhävdande..

        Palettcikliden trivs ju mer med mkt växter så där skulle den ju passa in lite bättre, även lite rötter fungerar ju bra.

        Malawisar som jag fastnat för är:
        Copadichromis Azuerus
        Labidochromis Caeruleus
        Labeotropheus Fuelleborni
        Metriaclima Estherae
        Pseudothopheus Demasoni

        Men som sagt, ett akvarium helt utan växter är nog inte riktigt vad jag vill ha, å jag vill ju även gärna att fiskarna ska leka så mkt som möjligt, förbättrar jag inte chanserna med det genom att vara "biotopstrikt"?

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          Ta dig en rejäl titt på sydamerika då. Där finns det gott om både färglada och personliga fiskar, både ciklider malar och tetror som går aldeles utmärkt ihopp och många många många rör inte växterna.

          Ta tex. en titt på alla diverse apistogramma arterna.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            man kan ha vissa växter, typ vallisneria och anubias. de är gröna och det ser fint ut med lite växter i ett malawi-akvarium, man behöver inte ha så många för att det skall ge rätt effekt.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Gibbicepsen blir enormt stor (minst 30 cm kanske uppåt 50 cm!) så det skulle jag inte rekommendera till någon som har ett akvarium som är mindre än 2 meter långt. Ancistrus är ett bättre alternativ. Angående Platydoras costatus är det en trevlig och vacker fisk med den lilla ovanan att den gillar rom och yngel.
              Ett alternativ för dig kan ju vara ett par av Blå ciklid
              samt några större tetror.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                nu tar det ju uppemot 15 år för en gibbiceps att växa sig fullstor så kanske man inte riktigt behöver planera för deras max-storlek direkt ....
                fish r friend

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  #9
                  Upp till runt 30 cm tar inte mer än ca 2 år, enligt min erfarenhet.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    att ha malawi i ett 200 liters rekommderar absolut inte jag...kanske 1-2sorter av någon liten sort....

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #11
                      Lite åsikter:

                      Copadichromis Azureus - i största laget för ditt akvarium.
                      Labidochromis Caeruleus - trevlig, snygg, milt temperament
                      Labeotropheus Fuelleborni - elakare
                      Metriaclima Estherae - mindre fiskar brukar vara trevliga, större hanar kan terrorisera *alla* i akvariet, inkl malar
                      Pseudothopheus Demasoni - kan vara väldigt aggressiv. Ska helst hållas i stor grupp, i stort akvarium.

                      Titta t ex på:
                      Iodotropheus sprengerae (rostciklid)
                      Pseudotropheus socolofi
                      Pseudotropheus tropheops
                      Cynotilapia afra

                      Tropheops och afra finns i många fina färgvarianter, så titta på många bilder innan du bestämmer dig.

                      Se till att det finns flera klippformationer med mellanrum emellan, med många gömställen, så ingen hane kan ta hela akvariet som revir.

                      Om någon art eller någon enskild individ ändå dominerar på ett oacceptabelt sätt - var inte rätt att plocka bort den eller byta ut den! Cikliders beteende kan ofta skilja sig ganska mycket från individ till individ, så lösningen kan ibland vara att t ex plocka bort den dominante hannen.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      Arbetssätt...