Varför stryker de sig mot botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MusiCat

    Varför stryker de sig mot botten?

    Hej hej!

    Jag har en liten fråga, det är så att mina malawi stryker sig mot botten. Det ser ut som att de ska visa upp sig, men kan det vara någon parasit eller liknande? Eller är det normalt? Det är inte mot stenar och övrig inredning de stryker sig, utan enbart mot sanden. Någon som vet?

    Tacksam för svar!
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    det är normalt ifall dom gör det nån gång då och då.
    hur ofta gör dom detta ?

    Kommentar

    • Hult
      Användare
      • juli 2003
      • 77

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

      det är normalt ifall dom gör det nån gång då och då.
      hur ofta gör dom detta ?
      Mina gör likadant ibland också...inte så ofta...men ibland...jag tror det är normalt...
      OBS, alla kan ha fel ;]

      240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
      110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
      70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
      40L: Ca 50 Palettyngel

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

      Kommentar

      • MusiCat

        #4
        En enskild fisk gör det inte särskilt ofta, men alla fiskarna tillsammans gör det ofta! Nån gång händer det att en fisk simmar längs hela akvariet och stryker sig med sidan mot botten och ser ut som en berg-och-dal-bana! (hmm...dålig liknelse kanske...)

        Det ser läckert ut, de ser ut som riktiga delfiner (mestadels mina cyrtocara moori som gör detta), men jag ville bara kolla så att det inte är något fel...

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Mina delfiner gör det också...mer än andra av mina Malawi. De ser dock fullt friska ut och har precis startat en ny lekperiod så jag tror inte att fiskarna mår dåligt.

          Däremot skall de få ett vattenbyte idag och det brukar hjälpa!
          Kanske är det så att t ex ph-värdet styr att parasiter kan få fäste i akvariet? Det verkar komma när jag inte gjort vattenbyte i normal frekvens utan t ex hoppat över det en vecka...någon som vet?

          Kommentar

          • roni
            Användare
            • maj 2003
            • 183

            #6
            Det brukar funka för mig att lägga i lite salt, pröva det vid nästa vatten byte om du vill bli av med detta beteende. Men annars kan du bara låta det vara om dom inte gör det så ofta så är det inte skadligt enligt vad jag har hört.

            Lycka till!!!!
            Mvh/Fredrik

            Kommentar

            • MusiCat

              #7
              Mina ser också fullt friska ut. Jag har inte märkt någon större förändring beroende på vattenbyten. Och jag tycker det ser charmigt ut, så är det inte skadligt vill jag inte försöka få bort beteendet.

              Tricella: Låter lite underligt om dina bara gör det när du hoppat över vattenbyten. Då kanske det är nåt skumt trots allt? Jag ska kolla noga om beteendet minskar när jag byter vatten idag!

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                Helt ovetenskapligt MEN det bör väl kunna klia på en fisk även utan parasiter? Mina chokladciklider kilar sig aldrig förutom honan när han har rom yngel, då kan hon vakta dom hela dagen för att 1 eller 2 ggr per dag komma ut och klia sig lite ser ungefär ut som om hon står å vaktar tills hon inte kan hålla sig mer och kliar av sig fort och sen in igen.

                När dom ej har rom/yngel så ser man det aldrig kanske för att dom då kan hålla efter sitt "normala" kliande?
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • MusiCat

                  #9
                  Låter intressant...Men det blev "värre" efter att jag bytt till sand från engelsk sjösten. Jag tänkte att det kanske var skönare att stryka sig mot botten då...?

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Att fiskarna "kliar" sig lite då och då är nog ofrånkomligt men jag tror inte att man bör se det som vare sig "charmigt" eller som ett "ciklid beteende". Jag tror inte att fiskarna lider men det är en åkomma och något man givetvis ska försöka att bli av med.

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • MusiCat

                      #11
                      Men ÄR det kliar sig de gör då? Och vad kan man i så fall göra åt det?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...