Ang mat och skötsel till Tropehus !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Ang mat och skötsel till Tropehus !!

    Hej !

    Jag har lite funderingar på mat och skötsel till troffar.

    Vad ger ni era troffar för mat ?
    Jag matar uteslutande med spirulinaflingor 2ggr dag och cyklops 2 till 3 ggr i veckan.
    Tycker att de ser lite tunna ut men vet ej riktigt.
    Jag har även prövat med algtabletter för malar och de verkar de gilla. De får runda fina magar och skiter grova gröna kablar.

    Verkar detta vara en bra kombination eller ska jag mata med räkmix? Jag tycker att räkmixen skitar ner nått fruktansvärt, kanske för att jag inte har fått den så finfördelad.

    Har ni några tips på mat och matning?

    Hur ofta byter ni vatten och vad tillsätter ni? Jag byter varje söndag ca 30% och tillsätter sedan bikarbonat , ca 3 matskedar.

    Verkar detta vara ok ?

    Hoppas på många tips

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Jonte_Maskin
    Användare
    • augusti 2003
    • 59

    #2
    Hej!

    Jag har slutat helt med spirulina. Ger man för mycket av den varan så får fiskarna fula pigmentfläckar.(Köpte ett gäng Moliro som fötts upp på alldeles för mycket spirulina. De var svartfläckiga över hela kroppen. Men efter att ha slutat med spirulina har fläckarna försvunnit, men det har tagit nästan ett helt år).
    Numera ger jag mina troffar enbart räkmix, som består av räkor, ärtor, lite b-vitamin och pellets(Quick grow tror jag de heter). Fiskarna gillar verkligen maten, de växer bra och är runda och fina i formen.

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      använder heller inte spirulina längre pga. fläckarna.
      det är mycket svårt att hitta något grönfoder utan spirulina, jag har inte hittat något ännu, tips?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        De vanliga kommersiella grönfoder som finns i handeln innehåller inte så mycket Spirulina att de ger svarta fläckar.
        Om man skulle ha råkat använda för mycket Spirulina i räkmixen så är det bara att sluta och fläckarna försvinner på några veckor.
        Att en fisk får svarta fläckar kan ha flera orsaker och det är sällan som Spirulina är boven i dramat även om de flesta skyller på det. En betydligt vanligare orsak är att fiskarna har gått för tätt och vattenbyten har skötts för dåligt - de svarta fläckar de får då är betydligt svårare att bli av med.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Att fiskarna kan få svarta fläckar pga att dom går för tätt och är för dåligt skötta är en nyhet för mig. Jag har däremot nyligen hört från en(Steve Corbett) som påstår att det däremot [u]kan</u> bero på för lågt pH eller för lågt KH värde. Om detta stämmer så kan ju det förklara varför en del får problem med de svarta pigmentförändringarna medans andra som utfodrar likadant inte har några som helst problem.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          Arbetssätt...