mina fiskar har inte lekt på 7månader!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    mina fiskar har inte lekt på 7månader!!!

    hej!!!

    jag har nu haft igång mitt akvarium i ca 1.5 år,fiskarna lekte mer ibörjan. jag har rödzebra 1+6 , elangatus mpanga 1+3 och melanchromis chepokae. akvariumet är på 375 lite och jag byter vattnet var 10 dag. jag har möblerat om iakvaret för jag tänkte att det skulle hjälpa men nej. någon som kan hjälpa mig..
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Hej,

    Du kan testa med att göra tätare vattenbyte någon gång så det inte är samma gammla saga för fiskarna hela tiden, då märker dem en förändring (kan stimulera till lek) Vid vattenbytet kan du lägga ned lite kallare vatten än vad det är i karet från början.

    Nårgra tips.

    Mvh
    ola lindeberg

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      skit i å mata i några dagar. 2-4 dagar ungefär, möblera om och gör ett vattenbyte.


      MVH Simon

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Inte en lek på 7 månader verkar väldigt lång "torrperiod" för Malawi. Visst kan det vara någon sorts obalans...

        Tätare vattenbyten - 1 gång i veckan - är ett ok tips...att "svälta" dom är också ett trick som kan hjälpa, men jag är mer inne på att du kanske har en obalans i akvariet mellan arterna eller dåliga vattenvärden.

        Är du helt säker på att den könsfördelning du angett stämmer? Finns det någon art som "terroriserar" i akvariet och inte ger andra arter utrymme för lek och eget beteende? Vad har du för vattenvärden?

        Variera fodret om du inte gör det redan...dvs räkmix/pellets/flingor/fryst foder.

        Kommentar

        • anders81
          Användare
          • juli 2002
          • 78

          #5
          jag har hög ph 7.5 dem andra värderna här jag inte säker på..jag har ingen nitrit ,tror jag det är.könfördelningen är jag inte säker på, det är endast en hona som har tuggat av rödzebrab. Elangatus honorna har lekt fler gånger förr men inte nu längre.mina chepokae är forfarande yngel å dem här nog inte könmogna än.

          Kommentar

          • macson
            Användare
            • april 2003
            • 133

            #6
            Jag har typ samma problem, och har princip gett upp!
            mina fiskar leker aldrig, det är inget fel på dem eller på antal honor eller hanar, det är inget fel på vattenvärdena, jag byter vattnet varje vecka, ibland provar jag att inte byta vatten på länge, men det funkar inte, ibland matar jag dem inte på länge, det funkar inte, jag flyttar om, det hjälper inte jag har god cirkulation och allt är fanimej perfekt!
            Det finns inget att göra åt skiten, malawis verkar vara en mycket känslig fisk!

            /markus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Om allt är perfekt så finns bara en sak kvar (förutom den värsta *s*)...köp till en annan hane till de befintliga honorna och skapa konkurrens för den "lata" hanen...

              Kanske kan det vara gott att röra om lite i grytan. Jag har aldrig varit med om detta så jag chansar lite med rådet, men det är vad jag skulle göra som åtgärd till problemet om man inte kan stimulera till lek trots olika andra försök.

              Kommentar

              • anders81
                Användare
                • juli 2002
                • 78

                #8
                ja du det liggegr nåt idet..min rödzebra hane verkar vara lite lat faktikt,men jag har alldrig tänkt på detta förut..kanske nåt man ska prova

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  vill du ha en blå rödzebra-hanne kan du få en av mig.....har två sura jäklar på ca 7-9cm (det här med uppskattning e inte min strka sida..) över sen jag sålde resten av rödzebrora (glömde de två...) så de har inga honor kvar....dvs som gjort för att de ska terrorisera mina Aulonocara Röd rubin....
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • anders81
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 78

                    #10
                    hej!!!

                    tack för alla svar...jag har inte matat fiskarna på 3dar och det hjälpte.just nu går min ena mpanga hona å tuggar....rödzebran jagar sina honor för fullt:) Jag hoppas fler börjar tugga.

                    Kommentar

                    • macson
                      Användare
                      • april 2003
                      • 133

                      #11
                      jag gjorde precis ett vattenbyte, då jag inte matat fiskarna på tre dar, har inte hänt ett skit än, men jag får se.
                      Om det inte funkar nu, ger jag fanimej upp! Så trött på dessa känsliga malawi-ciklider!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...