Bukvattensot enskilda arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Bukvattensot enskilda arter?

    Har haft igång mitt första malawikar någon månad nu utan problem men nu strular det lite.

    Min fråga är om bukvattensot kan drabba en enskild art i karet, eller är det bara att vänta på att alla fiskarna ska avlida?

    I mitt fall har två halvvuxna rödzebrahonor dött och en blå hanne verkar väldigt seg, kommer förmodligen att stryka med. Uppsvälld buk, genomskinlig avföring i en lång tråd vilket tyder på bukvattensot.

    Övrigt i karet finns ett gäng Golden i varierande storlek, 1+3 socofoli(?) varav en tuggande hona. Ett par "Hinderi". Samtliga övriga fiskar är pigga, äter bra osv.

    Hinderihannen är något större än övriga och ganska dominant, han släpptes i ett par veckor efter övriga. Kan hans beteende ha utlöst stressen som i sin tur utlöst bukvattensoten?

    Tack för svar!

    /Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    kan du inte medicinera med furapond?

    det kommer troligen att ta alla fiskarna i akvariet om du inte medicinerar.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det kan mycket väl vara den dominante hanen som utlöst det. Det gäller nu att gissa på om det är flagelat eller om det är bakteriologiskt. Enligt mina erfarenheter så är symtomen helt identiska men den bakteriologiska formen mycket vanligare. Därför är det klokt att börja med ett preparat som Furapond. Jag hade kört en dubbel dos. Jag har till och med provat fyrdubbel dos så det är inte farligt att överdosera. Jag tycker inte att man behöver helt avlägsna filtersvampar eller dylikt. Det räcker med att svätta ur dem ordentligt innan man preparerar.

      Jag tror dock inte att alla fiskar behöver bli smittade. Jag har haft långt gången bakteriologisk bukvattensot på en stor grupp Tropheus utan att man sett ens tillstymmelsen till symtom hos en grupp C. brichardi som gick i samma kar.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Tack för svaren, mycket riktigt hade rödzebrahannen också gått hädan när jag kom hem i går. Och eftersom ett par Golden mystiskt försvunnit så var jag tvungen att riva min lavastensvägg och mycket riktigt under stenarna låg de Vet dock ej om det är sjukdom eller om de har fastnat. Generellt, är risken stor att fiskar fastnar under sten av typen lavasten (den är ju väldigt "sträv")? Har gjort ett 50%-igt vattenbyte och lagt i Furapond. Nu är det bara att hålla tummarna!

        /J
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • klauzer
          Användare
          • september 2003
          • 25

          #5
          Själv har jag varit med om sammma broblem. Låt aldrig döda fiskar ligga kvar i akvariet. Då sprids sjukdomen mycket lättare till de andra fiskarna som äter på dem. Sjukdomen verkar ligga dold hos alla fiskar och bryter bara ut vid stress, och eller fel mat. Det kan hända att en och annan dör i Soten utan att de andra smittas. Bara man är snabb och plockar bort den, helst innan den dör.
          375 liter

          1+1 Rödzebra
          2+1 Lombardoi
          3+1 Polit
          2 Edwardi
          5 Greberi

          60 liter

          4 Rödzebra (yngel)

          Kommentar

          Arbetssätt...