kraftig ögonskada

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    kraftig ögonskada

    Jag har en mycket hårdhänt Copadichromis borleyi hane som vid ett flertal tillfällen fjällat och skadat sina, inte mindre än 5 stycken honor. Tro det eller ej men han hinner faktiskt med att plåga allihop. Detta har resulterat i att istället för att jag tar ur tuggande honor så tar jag ur hanen när honorna fått stryk och blivit avlekta. Hanen bor alltså i ett 80 liters permanent och får bara träffa sina honor en gång i månaden. Detta berättar jag mest som kuriosa och nu till saken.

    En av honorna blev för en månad sedan så våldsamt attackerad att hon ådrog sig en ganska allvarlig skada i ena ögat. Det verkade emellertid inte påverka henne nämnvärt och hon har haft ett helgrått öga sedan dess. Jag har haft en del välfungerande enögda ciklider förut så jag har inte oroat mig över hennes situation. Nu är det väl ungefär en månad sedan det hände och när jag träder in i fiskrummet nu på eftermiddagen så har hennes öga svällt till en jättelik boll. Det är säker 8-10 gånger normal storlek och utstående. Hon simmar omkring men vill inte äta och flåsar ordentligt. Vad tror ni om hennes chanser?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag hade en gång en crenicichlahona som fick sitt öga klämt som en finne av hanen. Det växte ut ett "nytt" inifrån och det gamla svällde upp som du beskrivit det och ramlade av. Exakt vad som "ömsades" vet jag inte men hornhinna + material från glaskroppen verkade det som. Jag vågar inte påstå att samma sak sker hos dig nu. Min hona mådde bra under tiden.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Tja Fredrik !

      Jag hade en acei hona som åkte på mycket preicis som din hona. Ögat såg precis ut som du beskriver din. Men det växte igen och blev ´bra igen. Jag trodde aldrig att det skulle gå vägen. Mycket intressant.

      MVH
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det låter ju lugnande. Då avvaktar jag och observerar. Tack för svaren.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        Arbetssätt...