Satanoperca species

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    Satanoperca species

    Är det någon här som har erfarenheter av någon eller flera av dessa arter:

    Satanoperca lilith
    Satanoperca acuticeps
    Satanoperca daemon

    Vad har ni i så fall haft för sällskap till dessa?

    Stämmer det som det sägs i litteraturen att S. daemon är svårhållen pga extrema krav på pH-värden och hygien i akvariet? Den ska enl. litteraturen hållas i pH mellan 4.5 - 6.5 och vill ha mycket rent vatten. Kan någon med praktisk erfarenhet av S. daemon kommentera detta?

    Har någon sett S. lilith i någon svensk butik? Var?

    mvh
    /Hasse
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Är det ingen som haft någon av dessa arter?

    Även den minsta lilla erfarenhet skulle uppskattas, bra eller dålig [8D]

    Vad tror ni om att hålla flera olika Satanoperca i samma akvarium? Några S. jurupari tillsammans med S. daemon?

    mvh
    /Hasse

    Kommentar

    • pleco
      Användare
      • april 2002
      • 516

      #3
      Jag har inte haft de själv men funderar också på S deamon eller nån Retroculus art(lapidifer,xinguensis),har svårt att bestämma mig.

      Ang att S daemon är svårhållen ,tror jag inte på ,har sett VF deamon i zooaffären i överbefolkat akvarium med litenfilter och vanligt kranvatten.
      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Ja, Retroculus finns också på min vill-ha-lista.. :-)

        Ang. S. daemon så har jag iofs inga problem med att hålla pH på 6.5, men täta vattenbyten kan jag inte alltid garantera. Normalt är 2-3 veckor mellan mina 20-30%-iga vattenbyten. Men det kanske inte är någon större fara.

        Har någon haft Satanoperca-populationer med blandade storlekar på fiskar? Har möjlighet att köpa tre fullvuxna S. jurupari, men det blir ju för få. Tänkte möjligen komplettera med S. daemon som då antligen blir betydligt mindre i storlek. Eller bör jag fylla på med fler S. jurupari?

        /Hasse

        Kommentar

        • Pekka

          #5
          Hej!

          Jag har 4 stycken S.Daemon och 4 stycken S.Acuticeps i samma kar, ungefär 450 liter. Byter hälften av vatten en gång i veckan, alla fiskar trivs utmärkt.

          I andra akvariet har 5 stycken halvvuxna Retroculus Lapidifer.. dom blir fina..

          Pekka

          Kommentar

          Arbetssätt...