Uaru amphiacanthoides, kilfläcks/trekantsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimpan
    Användare
    • augusti 2003
    • 183

    Uaru amphiacanthoides, kilfläcks/trekantsciklid

    Uaru amphiacanthoides är en helt underbar fisk. jag skulle vilja veta så mycket som möjligt om den. Har du erfarenhet och vet hur den fungerar tillsammans med andra fiskar så berätta gärna. Har du ungfiskar till salu är det ännu bättre!! Är dom sedan vildfångade så ja då kommer jag direkt!
    mvh jimpa
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Vacker fisk som borde ha tillnamnet "gräsklippare", den äter nämligen allt grönt, i övrigt liknande skötsel som ex scalare eller flaggciklid. Möjligen lite kinkigare.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Kolla denna länk:
      http://www.yvonne_b.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=20667
      Yvonne Björk som är medlem i NCS har tagit dessa kanonbilder. Hon kanske ev har yngel kvar från den leken, fråga henne! Vad det gäller växter så kan jag tillägga att Anubias fungerar med Uaru. De provsmakade i början, bladen såg ut som tandade frimärken, men sedan har växten fått vara ifred. Gröna ärter är favoritfoder. Kläm på ärtan så den spricker när de är små, då har de lättare att
      ta den.

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        De har möjligen lite högre krav på renhet och vattenvärden än t.ex. scalarer och flaggciklider. Man måste utfodra dem med mycket grönt, kokt brysselkål var en favorit när jag hade dem. Men plocka upp kålen efter nån timma, den blir snabbt dålig i vattnet.

        Annars skövlade mina alla växter totalt, criniumlökar, anubias och javaormbunkar och andra "ciklidsäkra" växter betades effektivt av. De små anubias-skotten var rena delikatessen och togs först.

        Sällskapet till den bör vara lugna ciklider. Scalarer är utmärkta kompisar, liksom flaggciklider. Uarun brukar inte vara den som är mest framfusig så kompisarna bör vara någorlunda jämställda. Mina gick ett tag tillsammans med hantelciklider, men det var inte speciellt lyckat då hantelcikliderna var betydligt mer orädda och tog för sig av utrymmet. Dock utan att vara aggressiva, men Uarun gick iaf undan för dem.

        mvh
        /Hasse

        Kommentar

        Arbetssätt...