ont i magen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    ont i magen

    Jaha då va det slut på det roliga....matvägran =(
    2 st steveni eastern har slutat äta nu helt plötsligt,precis nör dom blivit hemtama o roliga o titta på så dyker nästa bekymmer upp.
    Nån som vet om Protomelas steveni eastern är mer känsliga än andra arter ?

    Det skumma e att dom hostar inte och har inte svällt upp nått alls.

    Kan inte va kul jämnt =(
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    "Nån som vet om Protomelas steveni eastern är mer känsliga än andra arter ?"
    Dom är relativt veka jämfört med andra Protomelas-arter, men att de skulle vara känsligare för sjukdommar tycker jag inte.

    Vad finns det för andra fiskar i akvariet, vad får de för foder, vilka vattenvärden är det i akvariet och hur stort är akvariet?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Micke

      [i]".

      Vad finns det för andra fiskar i akvariet, vad får de för foder, vilka vattenvärden är det i akvariet och hur stort är akvariet?

      Dom simmar med 8 st Protomelas Taenioulatus och 6 st copadichromis mbenji,dom inkl steveni är VF och kom i karet för 6 dagar sedan totalt 22 vuxna djur i ett 480 liters med ett 950 liters utefilter med 4-5 liters burk till och en 750 liters cirkulations pump.
      Fodret blev jansonsRäkmix och en väldigt liten del OSI flingfoder (den röda burken)
      ph värdet är ca 7.5 - 8,lite svårt att avläsa mer exact med pappers skaler
      dom andra faller inom det någorlunda vida omfånget enligt skalerna som iof kanske inte e dom enklaste att avläsa.

      Ammoniakförgiftning är det närmaste jag kommit med mina gissningar. klantade mig och började mata dagen efter burken är dock inkörde sen ett år så biologisk fauna fanns i filterbehållaren.
      Alla fiskarna är pigga och simmar runt,ingen som gömmer sig och står o hostar som dom brukar vid bukvattensot....men 2 st ähar iaf slutat äta o visar ett väldigt litet intresse för maten,jag har slutat mata nu iof och gjort ett 70procentigt vattenbyte och tillsat 2promille salt och medicinerar med Aquafuran.Utefiltret är bortkopplat och går i en hink så länge.Bara syresättning och cirkulation pågår i burken nu.

      Mvh
      Niclas




      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Är akvariet nystartat?
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ska sponsra dig med linser =) hehe
          Nej den har gått ca 1år.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ja, det får du nog göra .
            De gånger jag har drabbats av liknande problem har alltid varit i samband med att jag har tillfört ny fisk. Min gissning är att stressen för de nya fiskarna med ny miljö och nytt foder är tillräckligt för att de ska utveckla tarmsjudommar. Mitt förslag är att du gör uppehåll med matningen några dagar och vara uppmärksam på vad som händer i akvariet och förändringar av vattenvärden.

            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              jag anser att P tawian reef är rätt svaga fiskar. jag har märkt i mitt kar att de har svårt att hävda sig, o de trivs inte riktigt när det är andra lekande fiskar som är hyfsat revirhävdande . jag märker att mina moori kan stressa upp dem rätt friskt o det är ändå en relativt lugn fisk tycker jag. så jag ska flytta över dem till ett eget kar där de kan ta det lite lugnare.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Lyckades rädda dom som tur va,så nu e allt frid =)

                Alla överlevde även fast en redan börjat svullna upp lite så det va nog på håret denna gång.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Kul att höra att det slutade lyckligt.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...