Bakgrunds lack...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    Bakgrunds lack...

    nu är min bakgrund bara dagar ifrån klar =P..
    Ska man lacka den ?? isf med vad?? jag kommer att ha många malar så det är kanske bäst att lacka??
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Epotex Akvarielack. Finns att beställa på postorder från Epotex i Skogås, http://www.epotex.se
    /Hasse

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Dyr men bra!
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det finns fler alternativ till den dyra Epotex lacken så kolla igenom olika ämnen inom detta område för att få fram det bästa för dig och ditt akvarium.

        Ett förslag har varit polyeterplast, ett annat vanlig golvlack (vattenbaserad 2-komp).

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Vad kostar det ungefär att lacka en bakgrund till ett 720 akvarium med epotex ??

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Hm...om jag inte minns fel så fick jag betala dryga 500-hundringen för min 375:a (tyvärr blev lackningen förstörd pga min dumhet i blandningen av härdare). Det blev således bortkastade 500kr. Jag kommer definitivt att köra med annat, billigare, alternativ pga min misstagsfrekvens.

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Jag köpte 1.5 kg för drygt 500:- när jag lackade bakgrunden i mitt 540 kar. Det räckte och blev över en del. Beroende på bakgrundens utseende och komplexitet skulle jag tippa på 1.5 - 2kg epotex för ett 720-kar. I pengar ca 500-700:-.

              Glöm inte bort att blanda efter viktandelar, 1:0,53; bas:härdare. Exempel 100 gr bas och 53 gr härdare. Gör man fel där så kan det bli bortkastade pengar...

              /Hasse

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jepp! (snällt av dig att rubba in det ordentligt)[)]

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Aha 700 är kanske lite väll mkt vet nån något billigare och bra märke ?

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1081

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                    Jepp! (snällt av dig att rubba in det ordentligt)[)]
                    [B)][8D]

                    HeNkEdeh: Ring Epotex och fråga dem hur mycket lack de tror det går åt till din bakgrund som mäter 200x60 cm. Glöm inte att den ska lackas i två skikt, minst. Nån annan akvarielack känner jag inte till, men du har ju redan fått två andra billigare förslag här.

                    /Hasse

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      Hmm oj jag har visst blivit blind =( tricella gav juh två andra förslag i sitt första inlägg...Ok ska ringa dom..och kolla på dom andra två..Tack för hjälpen!

                      Kommentar

                      • sarahkarlsson
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 43

                        #12
                        Kanske är redan försent att svara på detta, men jag har precis lackat en frigolitbakgrund till mitt 720-liters med epotex.
                        Jag köpte 1kg förpackningen som kostade 427:- med frakt och allting.
                        Men det hade räckt med 0.5kg förpackningen kan jag lova.
                        Vet ej vad den kostade, men den borde vara billigare än 1kg förpackningen.
                        Jag fick slänga en del eftersom jag blandat för mycket åt gången, och sedan har jag en tredjedel kvar som inte är blandat.
                        Då är bakgrunden lackad två gånger.
                        Fast inte på baksidan som jag lämnat helt vit.
                        Så om man då inte klantar till det och blandar fel så ska alltså 0.5 kg förpackningen räcka och bli över. (hur otroligt det än låter...)
                        sarah

                        Kommentar

                        • Hasse_H
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1081

                          #13
                          Det handlar också om hur komplicerad bakgrunden är. En bakgrund med mycket höjdskillnader, håligheter, skrevor, rotimitationer etc, drar mer lack än en mer "platt" bakgrund, om nån förstår hur jag menar... det är därför svårt att säga att det går åt exakt si och så mycket.
                          /Hasse

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1081

                            #14
                            Inspirerad av denna tråd gick jag ner på färgaffären på lunchen och hittade en två-komponent vattenbaserad golvlack, Epolan V Epoxi Golv (http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=159) som kostade 236:- för 0.8 liter. Den ska om jag läst alla miljödeklarationer rätt vara helt giftfri efter härdning. 1 liter räcker till 8 kvm golv, så den bör räcka till rejält stora bakgrunder, även om man lackar två ggr...

                            Funderar på att prova denna lack på nästa bakgrund som nu börjar ta form i min funderingar...

                            /Hasse

                            Kommentar

                            Arbetssätt...