En till filter-fråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    En till filter-fråga!

    Jag ska starta ett 300l (120*50*50) där det redan finns ett innerfilter som pumpar 1000l/h och jag vill köpa till ett ytterfilter. Fiskarna som skall vara i är malawiciklider. Funderar på att köpa eheim 2217 men blir det för mycket, är på 1000l/h? Räcker det med en på t.ex 700l/h. Jag vill ha rörelse i vattnet men inte så att fiskarna tar skada!! Hjälp mig jag ska beställa imorgon.

    MVH Mattias
  • robber
    Användare
    • september 2002
    • 87

    #2
    Hejsan,

    Jag kör just nu ett 350 liters med ett innerfilter på 1100 liter/h, och ett ytterfilter på 400 liter/h, det funkar bra, och cirkulationen (framför allt i ytvattnet) är bra.

    I mitt tidigare 540, körde jag med två maxijet på 1000l/h och ett fluval 4, fungerade bra, utomordentligt bra cirkulation på vattnet och på vattenytan och det var endå inte så mkt att fiskarna "satt fast limmade på ena kortsidan av akvariet"

    Lycka till, Mvh Simon
    http://simon.holmbring.se

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      med ett filter på 1000l/h borde det räcka, men det blir ju bättre filtrering med ett ytterfilter. köp edet på 700l/h i så fall, det blir bra sprutt i akvariet med 5,6 gånger volymen som cirkuleras i timmen. Fiskarna skall nog må bra av det och om du märker att fiskarna ser för "trötta" ut så får du stänga ner den ena pumpen.

      Lycka till med akvariet!
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Vill du ha ett ytterfilter typ 2217 till dit 300-liters går det alldeles utmärkt, fiskarna kommer inte att ha några som helst problem med tillvaron.
        Att det anges pumpa 1000 l/h betyder inte att det kommer att göra det i akvariet. Det måttet är ett tomt filter som pumpar utan minsta motstånd, sedan avtar kapaciteten dels med filtermatrial, dels med tilltagande nedsmutsning.
        Köper man sedan ett "Classic"filter så är det en god idé att köpa dubbelkranar till, och då kan man reglera flödet om det skulle bli mer än man önskar (man stryper på retursidan).
        Med ett större filter är man dessutom förberedd om man skulle vilja köpa ett större akvarium i framtiden.
        Jag har två powerheads och ett 2028 i ett 540-liters och inga, varken yngel eller vuxna, har några problem med strömmningen.

        Kommentar

        • Mattias Olsson
          Användare
          • september 2003
          • 328

          #5
          ok, tack för snabba svar. Men ska jag tolka ditt svar Karon som om 2217 går utmärkt till mitt akvarium med innerpumpen jag har eller enbart med ett 2217 ?!

          Det där med dubbelkranar.. är det så att man förgrenar "utblåset" i två två mindre rör och sedan blockerar det ena av dem?! Eller förstår jag inte.. =)

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Du minskar genomströmingen genom att strypa flödet ut ur filtret, likadant som man vrider av en vattenkran. Ju mindre yta vattnet har att flöda igenom i kranen, desto långsammare kommer det att flöda.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • september 2003
              • 328

              #7
              måste man köpa en dubbelkran för att kunna åstakomma detta?

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Nja, dubbelkranar är två kranar med en snabbkoppling emellan.
                Vitsen med det förutom att man kan reglera flödet är att när man skall göra ren filtret stänger man kranarna och delar på slangarna så att de delar som sitter i akvariet kan sitta kvar.
                Vad gäller antingen det ena eller det andra filtret, eller både och så kan du ha både och utan problem, men vill du ha bara ytterfiltret så går det också

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  En sak som man kan göra är att köpa PVC-rör och såga av en bit på ca 5cm som man sedan värmer i ena änden och "plattar" till med fingrarna (ha en trasa att skydda fingrarna med då det blir rejält varmt). Genom detta får man en större spridning på utblåset. För att få PVC-röret att passa så kan man behöva "länka" med en liten slangbit mellan originalröret och PVC-röret.

                  Man skall INTE "strypa utblåset" då pumpen får arbeta hårdare att trycka ut vattnet och det kan bli ojämnhet i tryck som kan skada impellern och pumpens motor kan hettas upp.

                  Om man vill minska utblåsets styrka så kan man använda det strilrör som medföljer vid köp av t ex Eheim produkter.

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #10
                    Ungefär samtliga innefilter med reglerbar pumphastighet funkar ju enligt principen att man stryper utblåset?

                    Jag har en cirkulationspump i mitt kar där man stryper insuget istället, vilket även det funkar bra.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • robber
                      Användare
                      • september 2002
                      • 87

                      #11
                      även om jag inte var speciellt vaken på lektionerna i skolan, så gick jag endå ut elprogrammet med inriktning på elektronik med någorlunda hyffsade betyg (enligt mig själv) och jag måste få tillägga att jag inte tror att pumparna i akvariet besitter någon varvtalsjusterande elektronik som skulle "öka varvtalet på pumpen" ifall det inte flödar tillräckligt med vatten (hur skulle detta kontrolleras? finns inga givare på utblåset ju) finns kanske avancerade akvariepumpar med elektroniskt justerbart varvtal, där kan man givetvis förvänta sig någon form av elektronik.

                      det jag dock tycker är "fel" med att strypa utblåset är att jag tror inte att själva rotorn är anpassad för att stå och snurra runt i mottryck vilket uppstår om man stryper utblåset, så jag tror det är snarare risk att skada rotorbladen/axeln än att växelströmsmotorn skulle bli överhettad. (speciellt eftersom höljet är omgivet av vatten som är "hyffsat" bra på att transportera värme)

                      MvH Simon
                      http://simon.holmbring.se

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Glöm inte att pumpen redan har ett variabelt mottryck, som beror på hur högt det är mellan pumpen och övre kanten på akvariet.

                        Om det är en centrifugalpump, vilket alla akvariepumpar som jag har haft hittils har varit, så är det inte tätt någonstans kring rotorn, vilket innebär att trycket alltid har någonstans att ta vägen. Den sätter snurr på vattnet, och på ett ställe längs periferin finns det ett hål. Om då centrifugalkraften som vattnet utsätts för är större än mottrycket i slangen, så slungas vattnet ut. Om det inte är det så stannar vattnet i pumpen och roterar ett varv till. Jag kan inte se hur rotorn skulle kunna skadas av mottryck.

                        Om pumpen har en tät gummi-impeller, vilket inte är så troligt eftersom det kräver duktigt med effekt att driva runt den, så är det heller ingen fara. Kylvattenpumpar i bilmotorer är sådana, och har i princip totalt mottryck tills motorn kommit upp i driftstemperatur.

                        Membranpumpar finns också, och en sådan har en sådan skoningslös princip, där vatten och tryck inte har någon annan stans att ta vägen, om man inte har något slags säkerhetsventil, att den troligen kan skadas av för stort mottryck. Sådana används bl a till luftpumpar för akvariebruk, men just de har en komponent i kraftöverföringen som slutar verka om det blir för stort mottryck, så de tål det också.

                        Centrifugalpumpar är tysta, effektiva, driftsäkra och med väldigt låga krav på underhåll, vilket förstås gör dem väldigt populära. När man väljer en annan typ av pump beror det ofta på att den måste vara självsugande, vilket ju inte är ett krav på pumpar som alltid har vatten ända fram till pumpen. Jag tror det finns Eheimpumpar som är självsugande, men jag vet inte om det sköts med en separat pump.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          Eheim rekomenderar strypning av returvattnet om man skall minska flödet.

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 985

                            #14
                            Har kollat med en kamrat som är utbildad maskinchief och ytterst ansvarig för allt maskinellt på en av Wallenius bilbåtar. Rotorn på en tätad centrifugalpump kan skadas om den tvingas arbeta under mycket högt mottryck, p g a för högt partialtryck, vilket orsakar kavitation på rotorbladens baksida. Akvariepumpar är inte tätade, och de kommer aldrig i närheten av de tryck det handlar om, varför det enligt honom ska vara ofarligt att strypa utflödet från pumpen. Han hävdade även att det är nästan lika ofarligt att strypa inflödet i en otätad pump med så lågt tryck som det handlar om här. Det ska inte heller finnas någon risk att motorn tar skada i någon av dessa situationer.

                            Detta kommer från den duktigaste mekaniker och maskinist jag träffat, som förutom 18 års erfarenhet som maskinreparatör, maskinist och maskinchief, även har fyra års högskoleutbildning bakom sig. Jag kommer ändå inte betala någons trasiga utrustning om ni väljer att tro på vad han säger. Värdera informationen själv.
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Hmm...känner mig aningen överbevisad och väljer att kapitulera med omedelbar verkan.

                              Dock vill jag påpeka att min centrumpinne som stabiliserar rotorn hoppade av när jag strypte för mycket...(detta stödjer då robber´s teori, men det behöver jag inte skriva så det syns...hm).[)]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...