Eheim priserna varierar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • maj 2024

    Eheim priserna varierar

    Jag gjorde en liten prisundersökning på Eheim filter i eget syfte men tänkte att kanske någon annan är intresserad också. Här finns den http://w1.875.telia.com/~u87528552/Eheim%20priser.htm
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    #2
    Snyggt gjort! Sådant uppskattas!

    Kommentar

    • mikael33
      Användare
      • juli 2003
      • 69

      #3
      Håller med So.
      Uppskattas.
      Vore något för pricerunner att ta efter, kategori Akvarium/Akvarie tillbehör.

      Tack så mycket.
      Mikael O
      450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

      112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Där ser man, bra jämförelse. Spontant så bekräftade detta vad jag redan trodde: Om man skall köpa större (dyrare) pumpar, samt stora kvantiteter lönar det sig att handla i Tyskland. Däremot måste jag säga att jag är förvånad över att det skiljer så lite på de mindre pumparna. Kan det vara så att sverige är ett "innerfilterland" medans tyskland är ett "ytterfilterland"
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          det visar ung. vad jag redan trodde, det är billigast i norr, akvarielagunen, Flodströms och akvarielagret är inte något alternativ vad gäller postorder.
          dom kan kanske ha andra fördelar för den som handlar på orten som gör dom prisvärda, bra sortiment, service mm.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Valuta omräkningen stämmer inte då t ex Eheim Classic 2217 kostar 991kr i Tyskland och inte 1023kr som står skrivet.

            Sedan skall man vara riktigt medveten om att de jämförelser som görs på denna specifika pump är ordinarie pris i Tyskland och "Kampanjpris" i Sverige. Så en rättvisare tabell med enbart ordinarie priser hade varit att föredra. Då skulle Eheim 2217 kosta just 991kr i Tyskland och 1198kr i Sverige.

            Men det är ett bra initiativ av dig, Christer C, att göra denna tabell och dela den med andra akvarister.

            De svenska handlarna verkar, av denna tabell att döma, ha fått upp ögonen på prisskillnader som lockar kunderna att handla i Tyskland. När jag köpte min 2217 så kostade den mer än 1198kr i Sverige hos alla handlare, så jag inhandlade min på Aquaristic.net.

            Kommentar

            • Christer T

              #7
              Stefan,
              Om man ska köpa ett filter nu så är väl även kampanjpriserna intressanta. Eller? Valutakurssen är omräknad på 9,3 Kr för 1 Euro vilket var Forex kurs aktuellt datum.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Självklart är det nuvarande priset det intressanta, men i ett större perspektiv som t ex Svensk handel vs. Tyskland Online så kan det vara bra att upplysa om den "vanliga" prisbilden mellan dessa. Det var det som mitt syfte var...

                Valutan har du också rätt om...men det var också i ett informationssyfte som jag tog den biten. *s* (ibland kan det vara givande ekonomisk att vara kylig och se vart Euron tar vägen innan man köper...)

                Kommentar

                • Tess
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 29

                  #9
                  Jag tycker att det var ett superinitiativ, och tycker att det är trist att det alltid är någon som skall negga. Det är väl upp till var och en att kolla aktuella dagskurser etc, de tyska siterna har dessutom en service som gör att man kan räkna om sin kundvagn i t.ex. svenska kronor!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Det var inte för att "negga"...nu var du ganska orättvis. Jag skrev detta i mitt första inlägg här:

                    citat:Men det är ett bra initiativ av dig, Christer C, att göra denna tabell och dela den med andra akvarister.
                    Alla som kikar in här på forumet kanske inte är lika upplysta angående detta och således kan få uppfattningen om att de tyska priserna är likvärdiga med de svenska. Det stämmer inte när det är normala priser för då är det betydligt billigare att skicka ifrån Tyskland.

                    Eftersom detta inte är ett slutet sällskap (ciklid.se, zoopet.com) så kan det vara av god gärning att vara övertydlig ibland då det hjälper nybörjare när de läser igenom olika ämnen. Jag har själv varit nybörjare och vet hur det känns att inte förstå allt som proffsiga hobbyakvarister diskuterar.

                    P.s. Jag förstår fortfarande inte allt...och kommer nog aldrig göra det...men det är ett annat ämne i ett annat forum...hm...

                    Kommentar

                    • Tess
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 29

                      #11
                      Tricella: Sorry, men jag tycker att du har en ganska hård/mästrande ton i många av dina inlägg, både här och på zoopet.
                      Killen som har gjort den här tabellen delade med sig av den till oss, vilket jag tycker var väldigt generöst. Att du sedan skriver att det var ett bra initiativ, det kändes mest som en "okej då, lite bra var det väl"-kommentar...

                      Hur som helst; alla har olika uppfattningar om allt, vilket för det mesta är bra och föder givande diskussioner.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        citat:Tricella: Sorry, men jag tycker att du har en ganska hård/mästrande ton i många av dina inlägg, både här och på zoopet.
                        Ojdå!?!...det var ord och inga visor. Jag får be om ursäkt om det är någon mer som tagit illa upp av mina inlägg. Det har aldrig varit min mening att vara hård eller mästrande, bara behjälplig.

                        Min kommentar om att det var ett bra initiativ var absolut inget "Okej då, lite bra var det väl" utan en ärlig tacksamhet över att någon tagit sig tid att göra ett sådant mastodont arbete och delat med sig av det också. Kanske dåligt uttryckt, men jag är inte perfekt utan enbart en något erfaren hobbynovis...däremot är jag kritisk, och delar ut både ris och ros, till alla inlägg där jag har något att säga (det har jag ofta).

                        Kommentar

                        • Tess
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 29

                          #13
                          =0) Det var ju det jag sade; olika åsikter föder intressanta diskussioner! *s*

                          Kommentar

                          • Wiiken
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 24

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av mikael33

                            Håller med So.
                            Uppskattas.
                            Vore något för pricerunner att ta efter, kategori Akvarium/Akvarie tillbehör.

                            Tack så mycket.
                            Har mailat Pricerunner's Koncernchef angående detta.

                            Han svarade:

                            Tack för tipset Mikael.
                            Ska ha det i åtanke.
                            Närmast på tur står nog bredbandsjämförelse.

                            Häls

                            Kristofer

                            Så vi får hålla tummarna!!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

                            Kommentar

                            Arbetssätt...