Ska man ha pumpar igång på natten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Ska man ha pumpar igång på natten?

    Hejsan!
    En polare till mig sa att han alltid har pumparna igång även på natten (!) Jag har alltid stängt av dem under natten, så att fiskarna slippa simma hela tiden. Jag har två pumpar som pumpar ca 1200 l var i timmen.(två innerfilter). Karet e på 540 l.


    MVH

    Markus
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Om du har filtermaterial så måste pumparna vara igång även på natten. Annars gör de nog mer skada än nytta. Sedan ska du inte ställa utblåsen så att fiskarna måste simma hela tiden. Det ska finnas bakvatten i akvariet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • rytter
      Användare
      • juli 2003
      • 51

      #3
      Hur får dina fiskar syre under natten då ?
      Det blir ju bra mycket sämre syretillförsel om pumparna inte är igång. Vad kör du med för filter ?

      Var har du fått ideen att stänga av pumparna på natten ?
      Strömmarna i en sjö stängs ju inte direkt av under nattetid.

      Jag antar att du inte har gurami eller nått liknande som kan ta syre i ytan ?
      Fisk bygger muskler !

      Kommentar

      • macson
        Användare
        • april 2003
        • 133

        #4
        hmmm....lite konstiga svar....
        pumparna står i varsit hörn, så jag vet inte om det blir stilla nån stans, men dem kan ju gå in bland massa stenar och gömma sig. Kan detta påverka om fiskarna leker?
        Lite bättre svar tack! =)

        Rytter:
        Jag har malawi och tangyiaka.

        mvh

        Markus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Man skall inte stänga av pumpar eller filter då det dels försämrar syrehalten i vattnet, men det som är viktigast är att det blir en sämre bakteriesamling i filtrerna som stör vattenvärde och vattenmiljön. I slutändan kan man få fiskdöd och algblomning pga detta.

          Filtren och filtreringen är byggd för att de skall vara igång dygnet runt. Det råds t o m att man skall rengöra filter direkt man fått någon sorts driftstopp som t ex elavbrott på någon timme...

          Kommentar

          • Tess
            Användare
            • juni 2003
            • 29

            #6
            Vad är det som är konstigt med svaren? Alla svarar ju att du måste ha på dina pumpar/filter även på natten, eller hur?! Jag vet INGEN som stänger av sina filter under natten, så jag fattar inte heller varifrån du fått att de skall vara avstängda.
            Varsitt hörn? Centrifugerar du fiskarna? Har du alltså malawi och tanganyika i samma kar? Varför då? Under de förutsättningarna kan jag tänka mig att det finns ett stort antal orsaker till varför inte dina fiskar leker.

            Om du inte är nöjd med svaren så måste du nog specifiera din frågeställning något...

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Jag har två ytterfilter + 1 cirkulations pump i mitt största kar...cirkulations pumpen har ingen mata eller nånting så den kan jag väll egentligen stänga av på natten??

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                visst kan man men varför igentligen?? är ju enbart extra jobb utan någon fördel.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jo den kan eventuellt stängas av på natten, men du har ju även en bakterieflora inuti själva pumpen, omkring insug och utblås. Risken är din egen och misstagen får man sur erfarenhet av...

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    citat:visst kan man men varför igentligen?? är ju enbart extra jobb utan någon fördel.
                    Extrajobb ? man sätter väll i kontakten i timern som belysningen är i..

                    Nej när jag tänker efter så finns det väll ingen anledning till varför man skulle göra det..

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Gosatta:

                      Om man har en timer till pumpen så behöver man inte röra ett finger...*s*

                      Kommentar

                      • GoSatta
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1686

                        #12
                        jaja hur som helst så känns det onödigt
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          I filtrermaterialet, svamp eller annat, lever en godartad bakerieflora som hjälper till att bryta ner oönskade ämnen i vattnet. Det är till stor del det som är själva idén med ett filter.

                          Denna godartade bakterieflora väljer att etablera sig i filtermaterialets porer just för att det strömmar vatten genom dessa kontinuerligt. Om man stänger av pumpen så slutar det att strömma genom filtermaterialet och den godartade bakteriefloran får inte tillräckligt med syre för att leva. Detta kan resultera i att bakteriefloran dör inom loppet av några timmar om det vill sig illa. Om det vill sig riktigt illa, särskilt om dessa döda bakterier befinner sig innuti ett slutet rum typ ett ytterfilter eller en plastbehållare med filtersvamp, så börjar de att förmultna och det bildas gifter. När filtret då plötsligt slår på så sprider sig en mängd slaggprodukter och gifter i akvariet. Detta kan få katastrofala följder som ni säkert förstår.

                          Jag har själv av mistag kopplat ett kraftpaket till felaktig förgrening och kört det på timer med ljuset i ett halvår utan katastrofala resultat men det betyder inte att det inte var fel. Ni vet, akvaristklassikern med folk som matat Tropheus med oxhjärta i 20 år utan problem, men det är bäst att köra filter hela tiden (och att mata Troffar med grönsaker).

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • macson
                            Användare
                            • april 2003
                            • 133

                            #14
                            Jag har en eheim 2252 i ena hörnet och en i det andra! Är det för mycket drag på pumparna för att ha på dem på natten? Fiskarna måste ju vila! hoppas dem börjar leka nu......

                            Jag fattar inte, jag har alltid haft så, och mina firrar har då inte dött! Kan detta påverka ph-värdena? (mina sjunker hela tiden till 7.0, fast jag har 8.0 i kranen.


                            MVH


                            Markus

                            Tack för svaren förresten!

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Nej det är inte för mycket drag. Fiskarna behöver vila från ljuset, inte från strömmen i vattnet.

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...