90 liter med Julle och L. similis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariaa
    Användare
    • maj 2002
    • 97

    90 liter med Julle och L. similis?

    Hej!
    Jag har ett akvarium på ca 90 liter (75*35*35 cm) där det just nu bor 8 st L. similis. De är väldigt snälla och trevliga små fiskar och jag undrar nu om jag också skulle kunna ha några Julidochromis ornatus i samma akvarium? Jullarna är nu bara ca drygt 1 cm och similisarna är ca 3 cm.
    Mvh Maria
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Att hålla ett par av någon av de mindre Julidochromis-arterna (ornatus, transcriptus, dickfeldi) tillsammans med L. similis/mutifsciatus i ett 90-liters akvarium går bra. Det är också en fördel att de får växa upp tillsammans.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • mariaa
      Användare
      • maj 2002
      • 97

      #3
      Hej!
      Ja, det verkar ju bra. Tyckte att det lät bra att jullarna bara är någon centimeter nu så då får de ju verkligen växa upp tillsammans. Similisana är inte riktigt fullvuxna de heller. Har också multisar i ett annat akvarium och tycker att de är mycket mer aggressiva än similisarna, kan det stämma eller är det bara så att jag har fått väldigt snälla similisar?
      Mvh Maria

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Olika uppfattningar och erfarenheter finns tydligen då det av mig skrivs helt annorlunda än vad Micke tycker. *s*

        Samma ämne diskuteras på Zoopet.com :

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Jag läste tråden på zoopet.com. Där har du skrivit om J. regani och L. ocellatus vilka jag inte heller skulle rekommendera att hålla tillsammans i ett akvarium av den storlek som diskuterats. L. ocellatus är en av de absolut aggressivaste snäcksalslekande arterna, att hålla mer än en hane i ett akvarium under hundra liter fungerar sällan någon längre tid. L. similis är betydligt fredligare av sig. J. regani håller jag också med om att den inte är lämplig i sammanhanget. Däremot har jag hållt de tre mindre arterna av Julidochromis tillsammans med olika snäckskalslekande arter i mindre akvarier och det har jag goda erfarenheter av.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • mariaa
            Användare
            • maj 2002
            • 97

            #6
            Hej!
            Tack så mycket för all hjälp. Tycker att det låter som om det kan bli lyckat. Tror i alla fall att det är värt ett försök.
            Mvh Maria

            Kommentar

            • klassisk ära
              Användare
              • juli 2003
              • 139

              #7
              citat:jag undrar nu om jag också skulle kunna ha några Julidochromis ornatus i samma akvarium?
              Jag avråder. Min erfarenhet säger mig att max två till tre N. similis-hanar och något fler antal honor får plats i ett sådant kar. Då är det redan trångt och med en grupp på åtta djur antar jag att det är mer än en hane(?).

              Men äsch, testa! Funkar det inte är det ju bara att flytta några av fiskarna.

              Mikael

              Kommentar

              • mariaa
                Användare
                • maj 2002
                • 97

                #8
                Hej!
                Tycker faktiskt att det är väldigt tomt i akvariet. Det är fler än en hane men alla håller ihop i ett stim och "delar" på honorna.
                Mvh Maria

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  #9
                  Jag kan garanter att dina similis blir fler snart (om du inte har jullar) och då blir det inte så tomt längre
                  Jag provade själv att ha multifasciatus och J. transcriptus, detta ledde till att Jullarna blev uppskrämda i ett hörn tills de svalt ihjäl.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Magnus
                    Jag provade själv att ha multifasciatus och J. transcriptus, detta ledde till att Jullarna blev uppskrämda i ett hörn tills de svalt ihjäl.
                    Man måste se till att det finns gömställen i akvariet, antingen med upp och ner vända lerkrukor eller med stenar som bildar grottor.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 1159

                      #11
                      Det fanns allt detta, "hörnet" var en poetisk omskrivning, men vad hjälper det att ha en lerkruka om de inte får komma ut ur den? Multisarna gick som "vaktskift" mot Jullarna och så for de stack ut nosen från ett stenröse eller kruka så PANG. Möjligtvis är mina multisar ovanligt aggresiva men jag rekommenderar inte Jullar och snäckskalslekare i ett så litet kar som 90 liter. Däremot är det intressant att se gruppsammanhållningen hos Multisarna när de har en gemensam fiende. En mycket faschinerande fisk med andra ord.
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...