Scalare tillsammans med discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reily
    Användare
    • maj 2002
    • 28

    #16
    Är det i 980l "burken" eller??
    Leker diskusen i den miljön?
    /R
    /R

    Kommentar

    • Reily
      Användare
      • maj 2002
      • 28

      #17
      eller vänta lite nu, blev det ett 1500liters?
      /R

      Kommentar

      • jerka

        #18
        citat:
        Är det i 980l "burken" eller??
        Leker diskusen i den miljön?
        /R
        Nej, dom går tillfälligt i ett 600liters. Så fort jag får tummen ur så skall jag renovera vardagsrummet och när det är färdigt startar jag upp 980 liters burken igen.

        Nej, det blev inget 1500 liters, tyvärr. Pratade med en byggsnubbe om hållbarheten på mitt vardagsrumsgolv... Det skulle nog funka, sade han, men om du har fest hemma och 10-talet människor hoppar och dansar i takt så ville han inte stå i undervåningen

        Diskusarna är för små för lek ännu.

        Kommentar

        • Gep
          Användare
          • juni 2002
          • 23

          #19
          Jag skullr gärna vilja veta vilka "experterna är som ni så ofta hänvisar till?

          Guran
          Guran

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            När jag skrev "diskusexperterna" så menade jag dessa män som hållit och odlat diskus i åratal. Sedan är det faktiskt så att ju fler fiskar du blandar (som 1a fisk, jag menar inte strykfisk, triggare mm) desto mer måste du kompromissa och risken att du misslyckas ökar. Det gäller all fisk men diskus är en relativt svindyr fisk som man ogärna misslyckas med. Jag har väldigt svårt att tro att de jag syftar på "försöker hålla myten vid liv" det gäller snarare någon enstaka "nätexpert" isådana fall. "Visst går det utmärkt att hålla diskus med andra fiskar. Diskus är mycket tåliga om man sköter vattenbytena. Det är trots allt en ciklid vi pratar om. Att hålla diskus i pH8 vållar inga problem men det kan bli knepigt att odla... Jag anser ändå att de hålls bäst själva" osv. är ett standardsvar från dessa män. Detta svar gäller i princip alla fiskar. Köper du en malawi för 1000 spänn styck kör du t ex. inte ihop dem med något billigt aggressivt bara för att det går. Du sätter snarare ihop den med lämpligt sällskap utifrån din svindyra malawis "önskemål".

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #21
              På tal om glupskhet och diskus så vet jag
              en som undrade varför hans kardinaltetror
              minskade i antal.
              En dag fick han se något han bara hört talas om
              men inte trott på:
              En diskus som högg en kardinal!!
              Glupskt eller....

              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #22
                Jag kan hålla med om att de jag kallar "discusexperter" är just de där experterna som uppenbarar sig i forum som detta. Det är ofta de som säger saker i stil med "Du måste byta 100% av vattnet varje dag". De som verkligen är kunniga och var de som drog igång med avel av "Heckel" och andra viltfångade sorter har jag mycket stor respekt för!

                // Magnus

                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                Arbetssätt...