Crenicichla sp. "Xingu 1"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • April 2002
    • 516

    #16
    Hmmm...klokare,nej mer förvirrad kanske ,C proteus och C sp"peru" var inte alls lika,C proteus(ca 8 cm) var mycket mörkare i färgen nästan svart, Har jämfort mina"peru" som ca 4cm med bilderna på din sida ,de har smma form men mina saknar ränderna och är lite rosa i ryggfenan och sjärtfenan.
    Jag köpte 4st(2stora,2små)men hoppas att få ett par av de resten ska bort,nu går de i 60L akvarium med guppy så de hugger efter yngel hela tiden,ska försöka ta några bilder.

    vart har du köpt din Channa gachua?
    Ang Channa obscura ,jag har inte bestämt mig om det blir bara Sydameika eller mixakvarium,jag har plars för mindre ormhuvudfisk i annat kar.



    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

      #17
      Köpte min gachua i Gävle på söder's zoo.

      Angående det rosa i fenorna så har min det också. Ränderna har nog inte kommit på dina än skulle jag tro. Jag kan knäppa några nya bilder på min så får du se bättre färger på den. Min har mörknat på något otroligt under de vekcor jag har haft den men växt max 1 cm. Så det går fort för dom att mörkna på lite.

      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • April 2002
        • 516

        #18
        Som sagt så är mina Crenicichlor bnara 3-4 cm ,de kanske ändrar färg när de är större.
        Det vore toppen om du kunde ta fler bilder på dina,det är alltid trevlig med mer bilder .
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Om jag inte minns fel så har de sp. "peru" som jag sett varit mycket lika saxatilis och skilt sig tydligt från proteus (fast båda kommer från saxatilis/lepidotagruppen vilket syns mycket tydligt). Sedan betyder ju C. sp. "peru" bara att det är en obeskriven/oidentifierad Crenicichla från Peru. Det är alltså inte fel att kalla proteus för sp. "peru". Min gissning är att de saxatilisliknande fiskarna från Peru är en obeskriven art. Samma gäller C. sp. "Colombia". Jag har faktiskt för mig att jag läst att det är en egen obeskriven art ur cametana/jeugi-komplexet (dvs. en "belly crawler".
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

            #20
            "Det är alltså inte fel att kalla proteus för sp. "peru"."

            Det kanske är så vissa odlare kallar proteus? Annars kan det ju vara som du säger, en art som kommer från peru som inte är beskriven än. jag tyckte iaf att de jag såg liknade proteus väldigt mycket.


            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              citat:"Det är alltså inte fel att kalla proteus för sp. "peru"."

              Det kanske är så vissa odlare kallar proteus?
              Möjligheten finns alltid att en obeskriven fisk (dvs Släkte sp. "fångstort"). är beskriven. Det finns mer än en Crenicichla i Peru därför kan många kallas för sp. "peru". Så som jag minns det så har de jag sett haft vita prickar på sidorna, något som proteus saknar.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • pleco
                Användare
                • April 2002
                • 516

                #22
                Var i zooaffären och kollade på Crenicichlorna , det var klar skillnad mellan sp"peru"/proteus/saxatilis,ser inga vita prickar på C.sp"peru" ,det här var inte lätt .
                Fick uppvisning av två hanar(tror jag)C.sp"columbia" jätte fina färger så jag lite sugen på att köpa ett par eller är det bättre att börja med en grupp och låta de para sig?

                Vad är skillnaden mellan Crenicichlagrupperna?beteende?form?
                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #23
                  Om det går se skilnad på dem så köp en av varje kön och så jämn storlek som möjligt. Möjligen kan honan få vara lite större (hanen kommer garanterat växa om). Köper du flera så kommer den största hanen para ut med den största honan. Sedan dödas allt annat. Om storleksskilnaden är för stor så är risken stor att hanen dödar honan. Enda orsaken att köpa flera är om du inte ser skilnad på könen. Könsskilnaden kan dyka upp väldigt sent och mina menezesi såg alla ut som hanar (med vita prickar på sidorna) upp till en rätt stor storlek. Sedan avvecklade honorna hankarraktärerna.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • pleco
                    Användare
                    • April 2002
                    • 516

                    #24
                    Det går att se skilnad på C saxatilis har vissa ögonfläckar på ryggfenan och på C.sp"columbia" har några rödsöm i ryggfenan (honor?),ser ingen skilnad på de andra Crenicichlorna .

                    Vad händer om man får bara hanar? kommer den största att döda de andra?
                    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #25
                      Proteushonor har fläckar i ryggfenan, saxatilishonor har vit söm i ryggfenan, cametanahonor (som sp. colombia lär vara nära släkt med) har rött i ryggfenan.
                      citat:Vad händer om man får bara hanar? kommer den största att döda de andra?
                      Gissningsvis blir det inte lika illa som om det finns honor. Min erfarenhet (menezesi) är att honor är styggare mot honor än hanar mot hanar.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

                        #26
                        citatå som jag minns det så har de jag sett haft vita prickar på sidorna, något som proteus saknar.
                        De sp. "peru" som jag såg hade iaf inga vita prickar på sidorna. Men namnet sp. "peru" är ju så ospecificerat så det kan ju lika gärna vara så att en sp. "peru" från en handlare behöver inte vara samma sort som sp. "peru" från ett annat ställe. Jag är ganska säker på att just de sp. "peru" jag såg var proteus, men att det på andra ställen kan röra sig om andra arter från Peru.


                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • Frode
                          Användare
                          • April 2002
                          • 24

                          #27
                          Jeg hadde i mange år et par med ”C. Spec Xingu !”. Hannen ble ca. 40 cm med hunnen ca. 5 cm mindre. Fiskene var ekstremt aggressive mot andre fisker mens innen paret var det sjelden eller aldri noen aggresjon. Disse fiskene vokste opp i et akvarium på 3m (2.500 l) sammen med et par festae. Det var aldri noen mulighet til å ha noen andre fisker i det akvariet. Festae hannen jaget alt som kom i akvariet mens Xingu hannen gjorde simpelthen kort prosess alt ble umiddelbart drept. Dette gjaldt også store fullvoksne mellomamerikanske ciklider.

                          På bakgrunn av dette vil jeg ikke anbefale å holde disse fiskene i ”små” akvarier som 720 l som foreslått tidligere i tråden. Mulig at du kan klare å holde et harmoniske par Xingu 1 i live i et slikt akvarium men andre fisk sammen med dem ……

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #28
                            Ok, här är två nya bilder på min proteus. Nån som har kommentarer att det är en annan art? Det är en hona va? Hon är väl ca 8 cm och väldigt med på allt som händer utanför karet, inte alls rädd som man skulle kunna tro.




                            Usel bildkvalitta men det beror på att det bara är glödlampor över det karet. Jag kan lägga på min storramp så blir det mycket bättre färger men orkade inte mixtra med det den här gången. Man ser iaf hur fisken ser ut.



                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • pleco
                              Användare
                              • April 2002
                              • 516

                              #29
                              Jätte fina bilder,det går att se ryggfenans röd/rosa färgen och fläckarna också ,mina sp"peru" saknar fläckarna på ryggfenan,så det är inte samma art eller så har jag fyra hanar.

                              "Proteushonor har fläckar i ryggfenan, saxatilishonor har vit söm i ryggfenan"
                              gäller det alla i saxatilisgruppen?i så fall har zooaffären fel namn/fisk ,man ser tydlig storfläck på ryggfenan .
                              Hur snabbt växer Crenicichlor?
                              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #30
                                Proteus hör till saxatilisgruppen (vilket förstås saxatilis gör också) och hos den har honan fläckar i ryggen. Walles bild visar alltså en hona. Mig veterligen så har inte saxatilishonor fläckar i ryggen. Men vem vet, det kanske finns geografisk variation. Se http://www.aquatico-stl.com/crenicic...istherealones/

                                Det finns en vettig artikel om saxatilisgruppen på Mostly Cichlids:
                                Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...