Problem med vattentemp vid byte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • oktober 2002
    • 98

    Problem med vattentemp vid byte!

    Hej!

    Jag har det lite kämpigt varje gång jag ska fylla på nytt vatten i akvariumet. Att få in rätt temperatur är jättesvårt och det blir ofta lite för kallt eller lite för varmt. Detta resulterar ibland i att någon av fiskarna blir sjuka (antagligen av temperaturskillnaden).

    Nu undrar jag om det finns någon käck mojäng att köpa som underlättar temperatur- inställningen på vattenkranen? Eller om det finns någon käck blandare (att ha i kök eller tvättstuga) som är enkel att ställa in tempen på? (Ska ändå byta blandare i både kök och tvättstuga)

    Eller är det någon som har något annat tips på sätt att få jämnare temp?

    /Karin
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    En skillnad på ett par tre grader vid vattenbyte blir inte fiskarna sjuka av.

    Kommentar

    • sarahkarlsson
      Användare
      • mars 2003
      • 43

      #3
      spola en bra stund med vattnet och ta tempen med en vanlig akvarie termometer så kommer du att se vilken grad som vattnet kommer att ligga på.
      Blir det fel temp så får du prova dig fram tills det stämmer.
      sarah

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Jag använder endast kallvatten vid mina vattenbyten. Jag har Malawisar och dom klara tempdiffen utan problem.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • snysop
          Användare
          • oktober 2002
          • 98

          #5
          Hej!

          Tack för era svar!

          Mina fiskar verkar vara känsliga, för de mår inte bra av temperaturskillnaden... så jag måste vara nogrann med detta.

          Att spola länge ur kranen har jag gjort i ett år och det fungerar inte så bra heller tyvärr. Blandaren jag har är så gammal och dålig att det hela tiden blir för kallt eller för varmt. Det är svårt att öka värmen bara lite grann och tvärtom... Det är lite ketchup-effekt över den...

          Såå... finns det några fler tips där ute? Jag är himla sugen på någon riktigt bra termostatstyrd kök/tvättstuge-blandare... Gärna någon man kan ställa in på rätt temperatur eller liknande...

          /Karin

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Klart du skall skaffa en termostatblandare till duschen/badkaret, både för din egen och fiskarnas skull, synd bara att de skall vara så dyra.
            Har du provat att putsa käglorna i blandaren, med Svinto t.ex., och smörja dem med armaturfett, de kanske bara kärvar.
            Glöm inte att stänga av vattnet innan du skruvar ur kranarna

            Kommentar

            • snysop
              Användare
              • oktober 2002
              • 98

              #7
              Karon,

              Termostatblandare har jag redan till duschen etc... Men för att fylla på vatten i akvariet använder jag antingen köksblandaren eller tvättstugeblandaren. Båda två är termostatblandare, men de är så gamla och dåliga att det är svårt att ställa in temperaturen. Jag ska ändå byta ut dem så jag är på jakt efter en riktigt bra blandare... Någon man kan ställa in exakt temperatur på antingen digitalt eller via ett vred...

              Eller, har ni något annat tips på hur jag kan göra?

              /Karin

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                En del termostatblandare är lite oberäkneliga och temperaturen kan fladdra lite, men blir det inte något sånär rätt "i genomsnitt" ?
                Har du tagit isär blandaren du har, och gjort rent den och smort den med därför avsett fett ?
                Nya blandare finns i varje VVS-butik, förklara för dem vad du behöver/begär så visar dom vad som finns eller hur man skall lösa ditt problem.

                Kommentar

                • macson
                  Användare
                  • april 2003
                  • 133

                  #9
                  när jag gör vattenbyten kan jag har säkert 5-10 graders skillnad , utan att fiskarna störs ett dugg! jag tror det är något annat som gör att fiskarna dör en efter en. skulle tippa på buksot eller nåt.

                  Markus

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #10
                    Jag tror inte att tempsvängningar skall göra någon större skillnad. Du har nog något annat problem
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    Arbetssätt...