960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #46
    Det går också alldeles utmärkt att göra som han säger och att vattnet kommer direkt ner över droppfiltret om man har någon form av filtermatta eller filtervadd eller båda delarna över droppfiltret. Det mest personliga preferens...båda sätten funkar. Visst är det så att filtervadd sätter igen lite fortare i början. Jag byter mitt en gång i veckan nu till att börja med.
    Efter hand som första vågen av damm, smuts eller andra partiklar har filtrerats bort så kommer behovet av att byta vadden minska. Min erfarenhet är den att det blir en ganska stor skillnad med klarheten i vattnet om man har vadd i. Dessutom är vadd så otroligt billigt, särskilt om man köper det via t.e.x Ebay. Jag väljer att använda vadd som är konstruerad som en "matta" och kommer på rulle. Tycker det är enklare att hantera på allt tänkbara sätt.

    Skulle av någon anledning bygga ny sump idag så skulle jag göra som du antyder, att bygga den lägre men längre. Förmodligen nästan hela karets längd. Min bänk är 70 hög och karet är 50, men p.g.a av virket/balkarna så är det knappert med utrymme och jag får precis in armen så jag kommer åt och kan göra det mesta.

    Men får du 250:an billigt med en extra ruta att fixa sprickan med så kör på det och testa dig fram med sump och se om det är något som passar dig. Jag skulle gissa att du kommer få komplettera med någon form av filtrering extra.
    Naturligtvis lite beroende på vilken sorts fisk och hur mycket du tänkt ha i baljan. Alternativt så får du göra lite tätare vattenbyten.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      #47
      Uppdatering om silikonborttagning. Det finns fortfarande spår efter silikonet, som jag befarar är omöjligt att få bort. Jag är inte säker på om det syns med vatten i, eller inte. Där silikonet har suttit är det som om det var fettfläckar, som syns tydligt när man drar en fuktig trasa över. Vattnet beter sig annorlunda just där silikonfläckarna varit. Jag har gnuggat med rakblad, tvättat med aceton, vinäger, microfibersvamp, melaminsvamp. Ingenting biter på dessa fläckar.

      Utöver det finns det mycket små fläckar över i princip hela glaset, som man ser bara man går riktigt nära. De ser ut som rester av prickalger. Det kanske inte går att få glaset helt rent och klart när det har stått ett tag och torkat in?

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2465.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,5 KB
ID: 695624
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #48
        Det är tyvärr helt omöjligt att få bort dom där silikonfläckarna har jag fått erfara. Antingen lever man med dom eller också köper man en ny burk..

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #49
          Testa silikonborttagning från Biltema Jag använder det och det funkar bra!
          Gelkonsistens. Innehåller naturlig citronlösning, med förmåga att ta bort härdat silikon-, butylen-, akrylat- och polyuretantätningsmedel. Bruksanvisning Avlägsna mekaniskt så mycket som möjligt av tätningsmedlet innan produkten penslas på. Låt verka 30-60 minuter. Avlägsna återstoden av tätningsmedlet med plastskrapa.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • elvin
            Användare
            • oktober 2005
            • 252

            #50
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Testa silikonborttagning från Biltema Jag använder det och det funkar bra!
            http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...ng-2000018401/
            Att ta bort silikonet, eller ta bort fläckar efter silikon?


            Skickat från min iPhone med Tapatalk
            960 liter...snart!

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #51
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Det är tyvärr helt omöjligt att få bort dom där silikonfläckarna har jag fått erfara. Antingen lever man med dom eller också köper man en ny burk..
              Hmmm...återstår att se om de syns när vattnet kommer i och med belysningen som ska vara.


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #52
                tar bort allt
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • elvin
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 252

                  #53
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  tar bort allt
                  Intressant! Hur gör du då? Vad använder du gnugga med? Trasa eller någon slags svamp? Låter du det verka en stund innan du torkar bort?


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  960 liter...snart!

                  Kommentar

                  • Pierre
                    Användare
                    • maj 2016
                    • 234

                    #54
                    Jag använder gripen bensin kemiskt rent och lite papper som inte luddar av sig.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #55
                      Ursprungligen postat av elvin
                      Intressant! Hur gör du då? Vad använder du gnugga med? Trasa eller någon slags svamp? Låter du det verka en stund innan du torkar bort?


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Stryker på enligt bruksanvisningen. sen får det torka till och jag tar rakblad och skrapar rent.
                      sen kan man ju tvätta med kemisk ren aceton eller bensin, om man vill.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #56
                        Kemiskt ren bensin använder jag...man får hålla på att gnugga en bra stund.
                        Det blir oftast så rent så man lägger inte märke till det, med allt annat som pågår i karet.
                        Men visst, letar man så ser man dom...det går sällan att få helt 100% rent.
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • elvin
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 252

                          #57
                          Det får bli till att bestämma vilken ruta som ska vara fram till efter jag har installerat karet där det ska stå, men rätt belysning och så vidare.

                          Bakgrunden får helt enkelt komma i sist av allt. (Om jag nu ska göra en frigolitbakgrund? Nu har jag kommit på att det är sjukt snyggt med riktiga stenar placerade på ett fint sätt. Man kan få ett snyggt djup i tanken med svart bakgrund)


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          960 liter...snart!

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #58
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Testa silikonborttagning från Biltema Jag använder det och det funkar bra!
                            http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...ng-2000018401/
                            Jag har också testat något silikonborttagningsmedel, det som hände var att silikonet blev "vitt" och syntes ännu mer

                            Har inte testat Biltemas dock..

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              #59
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Jag har också testat något silikonborttagningsmedel, det som hände var att silikonet blev "vitt" och syntes ännu mer

                              Har inte testat Biltemas dock..
                              Det hade jag på mitt gamla 540. Det var en bit på glaset som var liksom vit, matt. Jag tror jag avvaktar med ytterligare åtgärder tills jag vet hur det ser ut med vatten. Tack för alla synpunkter och tips, ni är grymma. Det finns så mycket kunskap här på forumet!

                              Nu kommer jag renovera rummet där akvariet ska stå. Jag ska laga väggen, måla väggen, flytspackla golvet, lägga klinkers. Sen kommer jag bygga akvariebänken!

                              Tills dess hade det varit roligt att få lite idéer om vad jag ska ha i mitt akvarium. 200×80 ger ju lite mer valmöjligheter än vad jag haft innan. Jag gillar verkligen frontosor, så en idé jag har är att ha en grupp av det plus annat lite mindre, till exempel leleupi. Detta har jag ju haft förut, så jag tar gärna tips om andra fiskar som jag kanske inte har provat förut! Jag gillar också idéen om att ha många små fiskar i ett stort akvarium.


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              • elvin
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 252

                                #60
                                Ursprungligen postat av mrazster
                                Nja...jag har inte droppfilter i hela sumpen. Man skulle kunna kalla det kombofilter. I det utrymmet droppfilterdelen finns så är 2/3 under vatten hela tiden och 1/3 ovan vatten och agerar droppfilter. Den delen som är under vatten blir som vilket ytterfilter som helst.

                                Om du kollar i videon nedan (som finns i min byggtråd) jag gjorde. Så kommer du förstå lite närmare.




                                Delar här en bild också från byggloggen, så blir det kanske ännu tydligare.
                                Den övre delen av mittenkammaren (den stora) med dom blå filterkuberna är ovanvattenytan och agerar droppfilter. Medans den nedre delen med den ljusgrå pimpstenen är under vatten.

                                [ATTACH=CONFIG]59794[/ATTACH]
                                Ursäkta om du kanske nämde det i videon...hur många liter filtermaterial går det åt i din sump? Pimpstenen alltså? Jag tittade på Siporax i en butik i Göteborg, och han tog BARA 95kr/liter. Vad kostade pipstenen?
                                960 liter...snart!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...