960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    Ursprungligen postat av Pettap
    Ser stabilt ut. Det är en stor nackdel att bygga en ram i botten, den har ingen funktion utan gör det bara svårare att väga av. Nu har du gjort det så nu spelar det ingen roll. Bästa är att flytta upp ramen och anpassa längden på benen efter golvets svackor alternativt alla benen lika långa och skimsa under varje ben tills bänken står rakt och stabilt.
    Spiller du vatten blir det även svårare att torka torrt när ramen ligger mot golvet.
    Jag har tänkt på det där, fast inte förrän jag skruvat ihop det [emoji849] Ramen måste ju göra konstruktionen stabilare, men den kunde ju suttit en bit upp.

    Det är ju också en stor nackdel att inte kunna dra ut sumpen om det skulle behövas. Frågan är om man kan såga upp en öppning i ramen i efterhand, när akvariet är tomt, för att kunna dra ut sumpen.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      Vet inte om jag skulle ge mig på att göra om bänken med vatten i. Töm ur och gör om i så fall
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        Går alltid komma på bättre tankar i efterhand :-) Man kan ju även göra botten ramen i tunnare virke med, 45x45 skulle nog fungera. Då får man ju med stabiliteten och att benen är fixerade på ett exakt avstånd från varandra. Det går ju även uppnå med att klä ställningen utanpå med träskivor tex. Då kan ställningen verkligen bli orubblig.

        Det bästa man kan göra dock är att omfamna det man redan har och nyttja det på bästa möjliga sätt! Det är nog hemligheten till ett lyckligt liv.

        Ser skitbra ut fortfarande, läskigt att fylla ett stort, begagnat och flyttat kar första gången. Håller tummarna här borta!

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • oktober 2005
          • 252

          Ursprungligen postat av Pettap
          Vet inte om jag skulle ge mig på att göra om bänken med vatten i. Töm ur och gör om i så fall
          Nej, precis jag menar när akvariet är tomt som jag skrev. Annars kan nog vad som helst hända [emoji51]


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • elvin
            Användare
            • oktober 2005
            • 252

            Ursprungligen postat av mikoto
            Går alltid komma på bättre tankar i efterhand :-) Man kan ju även göra botten ramen i tunnare virke med, 45x45 skulle nog fungera. Då får man ju med stabiliteten och att benen är fixerade på ett exakt avstånd från varandra. Det går ju även uppnå med att klä ställningen utanpå med träskivor tex. Då kan ställningen verkligen bli orubblig.

            Det bästa man kan göra dock är att omfamna det man redan har och nyttja det på bästa möjliga sätt! Det är nog hemligheten till ett lyckligt liv.

            Ser skitbra ut fortfarande, läskigt att fylla ett stort, begagnat och flyttat kar första gången. Håller tummarna här borta!
            Jag håller med, man kan inte tänka på allt kanske. Det är dessutom första gången jag gör allt detta, och som nybliven tvåbarnsfar är jag glad att jag får nåt gjort alls, hehe!

            Jag ska klä ställningen med mdf och sätta luckor på. Jag har inte bestämt exakt tjocklek eller storlek på luckorna. Jag har en 16mm MDF liggande så det lutar åt att använda den.


            Skickat från min iPhone med Tapatalk
            960 liter...snart!

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              Gött att se att burken är på plats och att den har fått lite vatten i sig. Angående det här med att bygga så kommer man alltid på saker i efterhand, det spelar ingen roll hur många akvarium man har byggt eftersom det alltid blir ngt nytt som man ska prova Jag håller på med att sätta upp en ny burk själv här hemma och har byggt samma bänkkonstruktion som du har, körde dock på 95x45 reglar.

              Hoppas att du hinner jobba lite med burken nu i jul, förstår att du vill få igång den! Men tänk på att byggandet är en väldigt kort tid i jämförelse med hur länge du ska sitta och njuta av den färdiga skapelsen så låt det ta sin tid utan allt för många kompromisser. Det är sjukt störigt att sitta och vara nöjd men ändå inte helt nöjd eftersom man gjorde ngn halvtaskig lösning och sparade en timmes jobb..

              Ser dock mycket bra ut än så länge!

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                Ni som funderar på om trä håller så kan ni se på min bänk till mitt 900 liters hörn akvarium. Jag har 4 ben i framkant med ca 60cm i mellan. Dimensionen är 40x70 mm. Jag har ett ben längst bak och ett ben mot väggen på varje sida. Jag har inget ben i mitten och karet är 1.2m djupt i mitten. Ramen som akvariet står på är 45x70. Mer bilder finns i min tråd. Just nu håller jag på att bygga en sump under karet, därför är luckor och skåp borttagna.
                Bifogade filer
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  Ja, ett ännu roligare exempel är ju Juwels akvarier och bänkar. Där karens vikt överförs med en plastram hem utmed karets ytterkanter. Detta ner på en konstfiberskiva som är ca 16 mm tjock som inte ens vilar rakt på den vertikala konstruktionen utan de vertikala skivorna som bär den totala vikten sitter ju ett par cm in :-) Vad man än tycker om Juwel har jag nog aldrig sett att deras bänkar har kapsejsat eller havererat trots deras relativt ömtåliga och klena virke. Tekniskt utförande är viktigare än råstyrka. Men man måste ju lära sig vägen dit med :-) Man behöver arbeta sig upp. Som med allt.

                  Kommentar

                  • elvin
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 252

                    Lite framsteg...
                    960 liter...snart!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Är det krångligt att borra? Är väldigt sugen att borra i 2 av mina igångkörda akvarium. Vill helst slippa tömma :-)
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • elvin
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 252

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Är det krångligt att borra? Är väldigt sugen att borra i 2 av mina igångkörda akvarium. Vill helst slippa tömma :-)
                        Gjorde ett litet klipp av min lilla borrning:

                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                        Denna metoden funkar såklart bara om man borrar vertikalt. Ska du borra en vägg i akvariet så behöver du spruta vatten över det hela tiden, och det kan skvätta en del. Ta det lugnt, kyl med vatten hela tiden, tryck inte, speciellt inte precis i slutet. Då får du hålla stadigt i maskinen så du inte råkar slita loss fliser av det tunna skikt som är kvar. Jag kör på hög hastighet. Typ högsta. Nu ska jag inte säga något om att borra i ett akvarium med vatten i! Jag har bara borrat två gånger och aldrig med vatten i så det får någon annan uttala sig om.
                        960 liter...snart!

                        Kommentar

                        • mikoto
                          NCS Medlem
                          • mars 2014
                          • 314

                          Jag har borrat horisontellt i ett akvarium som fortfarande var igång med vatten och fiskar i! :-) Det är verkligen inget jag rekommenderar dock, något av de. Jag tömde vattnet till 1/3 såklart då, och det var ett riktigt fult akvarium jag inte brydde mig om. Det gick bra dock, är man försiktig så finns det nog ingen jätteanledning till att det inte skulle gå. Men det lämnar otroligt många dörrar öppna för ordentliga katastrofolyckor...

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Hmm, det är väl därför jag tvekat i 4 år
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              Ursprungligen postat av mikoto
                              Jag har borrat horisontellt i ett akvarium som fortfarande var igång med vatten och fiskar i! :-) Det är verkligen inget jag rekommenderar dock, något av de. Jag tömde vattnet till 1/3 såklart då, och det var ett riktigt fult akvarium jag inte brydde mig om. Det gick bra dock, är man försiktig så finns det nog ingen jätteanledning till att det inte skulle gå. Men det lämnar otroligt många dörrar öppna för ordentliga katastrofolyckor...
                              Det borde ju inte vara så stor skillnad på att borra ett tomt akvarium jämfört med om det är bara lite vatten i botten så att fiskarna kan simma runt lite.
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              • elvin
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 252

                                Jag ska nu införskaffa genomföringar, PVC-rör, böjar, ventil, unioner, slang, rör/slanghållare, samt Tangit att limma rörbitarna med. Är det någon som har något bra tips på ställe jag kan köpa detta förutom dammbutiken.se, företagsakvarium, och andra onlinebutiker? Finns det någon riktig butik i Göteborg/Vänersborg/Trollhättan/Uddevalla/Lerum/Dalsland etc?
                                960 liter...snart!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...