Fluval 404 Starthjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Fluval 404 Starthjälp

    Har köpt ett akvarium med ett tillhörande Fluval 404 ytterfilter. Nu ska jag köra igång filtret och skulle vara tacksam för hjälp om hur man startar det. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av ytterfilter. Själva filterburken sitter ihop (pumphuset sitter på filterburken) så i princip så skulle det återstå att koppla till slangarna och köra igång det. Men hur? Någon som vet. Vill gärna höra lite tips om det är något som jag bör tänka på vid start.

    Tacksam för hjälp!
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Koppla på slangarna och stoppa dem i akvariet.
    Ta loss slangen som leder vattnet tillbaka till akvariet i överänden och sug till ordentligt så att vattnet börjar rinna in i filterburken.
    När det runnit färdigt kopplar du tillbaka slangen och startar filtret, lutar och skakar lite försiktigt på burken så att resterande luft förvinner.
    Har iofs inte något Fluvalfilter själv, men principen är densamma för alla ytterfilter. Vissa har en pumpfunktion för att få bort luften och då kan man självfallet använda den vid behov.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Om man har en slanghävert med löstagbar "pump av gummi" så kan man fästa den på utblåsslangen och pumpa (stoppa ned änden i vattnet i akvariet). Ytterfiltret fylls då av vatten och sedan är det bara att plugga i kontakten efter att man satt fast alla filterslangar och dylikt på rätt ställe.

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • december 2002
        • 233

        #4
        Fluval 404 har en handpump uppe på locket. Sätt i alla slangar i filtret och akvariet, pumpa sedan med handpumpen tills vattnet kommer ut i utblåset, sätt då i kontakten och sluta pumpa. Du kan vicka och skaka lite på filtret för att få väck luftfickorna som blir. Lycka till.
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        • Tess
          Användare
          • juni 2003
          • 29

          #5
          Jag skulle köra filtret i badkaret en stund innan jag satte i det i karet.
          Detta ämne har diskuterats här tidigare en massa gånger, ofta i samband med att folks firrar har dött när nya filter haft "tillverkningsrester" kvar i sig, och dessa inte varit nyttiga för fisken. Don´t slay the messenger, jag säger bara vad jag läst! Själv kör jag alla nya filter i badkaret eller i en stor hink innan jag sätter i dem i karen, och hittills har inga fiskar gått hädan... Jag tycker dessutom att det brukar vara lite mysko prylar som kommer ur slangen de första minuterna... =0/

          Kommentar

          • Rob
            Användare
            • april 2003
            • 143

            #6
            Filtret är begagnat och inkört. Ska dra igång det imorrn.
            "Bättre sent än aldrig" []

            Kommentar

            • Mrsonk
              Användare
              • december 2002
              • 233

              #7
              Håller med Tess. Skölj alltid nya filter och filtermaterial noga innan de sätts i karet.
              Oscar Cederqvist
              -----------------

              Kommentar

              Arbetssätt...