Hemmagjorda moduler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonlan
    Användare
    • augusti 2002
    • 57

    Hemmagjorda moduler

    Hej!
    jag satt och bläddrade lite på måfå på forumet och komm in på olika bakgrundsämnen. Problemet med hemmagjorda bakgrunder tycker jag är att de oftast kan kännas rätt platta tycker jag. Om (läs när) jag bestämmer mig för att göra allvar av alla min planer vill jag inreda akvariet med mer modulliknande bakgrunder. Materialet är ju då en fråga. Jag har funderat på frigolit men jag tror det kan bli problematiskt med frigolit moduler som troligtvis inte kan fästas lika bra som en hel bakgrund. Helt plötsligt kom jag in på den här sidan:
    http://cichlidinspiration.net3servic...cles2.asp?id=7 (är inte säker på hur jag ska länka den men kopiera bara in adressen, det funkar också)
    Hur är silikon? Har förstått att man måste använda akvariesilikon vilket jag kan tänka mig är dyrt eller...
    Jag tycker att idéen känns riktigt lockande. Finns det nån som testat detta?
    Hej Anton
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Ja idén verkar ju riktigt bra! Man kanske kan stabilisera upp den med någonting innuti sedan eftersom silicon är ganska sladdrigt. Det måste ju iof. på någon form utav beläggning på "utsidan" typ husfix eller liknande å det kanske räcker. Risken är bara att det spricker om modulen är sladdrig och tänjbar.
    En annan sak att tänka på är ju at få dom helt släta vid fäst kanten. Firrirna hittar annars in i minsta lilla springa men hittar sedan inte ut igen... Har en rackare bakom min bakgrund.
    Jag tycker iof. att det går att få till bra djup med en hel bakgrund i styrolit. Jag limmade ihop 4 st 5cm plattor så jag hade 20cm att börja karva i. Då har man lite marginal och man kan göra rejält "djupa stenar".
    Mvh/Marcus
    960L Malawi

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      Här har du en sida om hur du gör gjutformar för att göra avgjutningar på natursten, en bergvägg eller liknande, jag jobbar själv på det.
      If there used to be something at this URL, there is nothing now. Sorry about that. ¯\_(ツ)_/¯

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Anton: Sedan jag skrev artikeln som du länkar till har mitt arbete fortsatt....

        Istället för att använda silikon som negativt gjutmaterial använder jag idag flytande latex, som är något enklare att jobba med.

        Med detta får du en mer flexibel gjutmall, och ett ämne som är något mindre kladdigt att använda än silikon. Se dock till att pensla på flera lager, fär att få en starkare gjutmall.

        Principen i artikeln är dock densamma.

        Efter att du skapat negativ gjutmall, gör i ordning en fyrkantig form som du sedan fyller med sand eller gips och tryck i din negativa gjutform. Detta gör att du får stabilitet i din gjutmall inför den slutgiltiga gjutningen.

        Min gjutteknik består av PUR som har en expanderande funktion, varvid det är EXTRA viktigt att ha en stabil gjutform. Sedan lackas PUR-bakgrunden med epoxy, tex. Sune Holms-lack.

        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        Arbetssätt...