Sjuk eldbuk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • esons

    Sjuk eldbuk

    Har ett eldbukspar där honan i skrivande stund verkar ligga på sin dödsbädd. Hon har tappat färger och ögonen har blivit helt svarta och "tomma". Dessutom är hon mest stilla, kippar efter luft och håller till uppe vid ytan. Någon som vet vad det kan vara symptom på? Finns hjälp?

    Med hopp om svar,

    Magnus, ägare till Ivan och Vanja
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Hmm finns många faktorer där ..

    Har du bra vattenvärden ??
    Får de tillräckligt med syre ??

    Testa att göra ett rejält vattenbyte typ 50% och skaffa en liten powerhead så att du får lite mera cirkulation och mer syre i vattnet.

    Hoppas det reder ut sig

    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • longfellow
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 20

      #3
      Jag har fått in "en" sjukdom bland mina Eldbukar.
      En fisk har en skada på ryggen(i mot ryggfenan) som är rödaktig(typ ett sår),och står med öppen mun och flämtar.När jag tittade närmare fanns sjukdomen på 2 till av 6.Men då satt det "såret" vid sidfenan och dom flämtar inte.Dom äter bra och är livliga.Vatten värden är bra.
      Har aldrig sett något liknade.Ska pröva med en saltbehandling och hoppas det hjälper.

      Är det någon som sett något liknande förut?[?]

      Kommentar

      • matshall
        Användare
        • mars 2003
        • 31

        #4
        Jag hade en eldbukshona som dog i förrgår efter att ha matvägrat i en vecka och stått och tjippat efter luft. När jag tog upp den tyckte jag att den var väldigt uppsvullen om buken så för min del tror jag att det var buksot. Den blev alderless likblek och ögonen blev konstiga sista dagen.

        ---------------
        222 l golden, rödzebra o ancistrus

        Kommentar

        • longfellow
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 20

          #5
          Min "sjukaste" ELDBUK dog i lördags...[xx(]
          Men det ser ut som saltbehandlingen funkar på såren på dom andra 2 fiskarna.Men nu har en till börjat att matvägra och står med öppen mun och flämtar....(den har inga skador/sår).Den är inte uppsväld och har fina färger.

          Har någon förslag på något???

          Kommentar

          Arbetssätt...