Ska jag köpa fluval U4 innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • maj 2014
    • 78

    Ska jag köpa fluval U4 innerfilter?

    Sugen på att köpa Fluval u4 innerfilter istället för ett begagnat 2252, som jag skrev i en tidigare tråd så låter mitt eheim 2252 illa pga höljet till impellern är spräckt.

    Är U4 ett bra filter?, det verkar vara smidigare att rengöra och var riktigt billigt när jag kollade, det var aningen mindre flöde 1000 liter/h istället för min nuvarande 1200 liter/h på min eheim 2252 men borde inte vara för lite flöde för mitt akvarium ändå (450 liter) har ett ytterfilter fluval 406.
    Har malawi cilkider.
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Känner du att du behöver mer filtrering? Eller varför tänker du att du ska ha ett filter till?

    Jag hänger på forumet lite för sällan, så skriver ned mina tankar kring hur jag hade tänkt.

    Jag hade försökt att ha ett kraftigare ytterfilter med större filtermassa än 406. FX6 är ett bra alternativ där.

    Sen vill ju också Malawi ha kraftig cirkulation i akvariet, då hade jag istället för att ha ett innerfilter som inte ger särskilt mycket cirkulation (1000/h) och klen filtrering som riskerar att stoppa igen, skaffat en streamer på 3000+l/h för att få bra rotation på vattnet så att skiten når det stora ytterfiltret där själva reningen sker.

    Vet inte om detta hjälpt dig, men så hade jag tänkt.

    Kommentar

    • Pierre
      Användare
      • maj 2016
      • 234

      #3
      Håller med johho där har lika dant system i mitt 600 liters kar

      Kommentar

      • Krypto
        Användare
        • maj 2014
        • 78

        #4
        Det blev ett billigt aqua nova efter rekomendation från en forummedlem, skulle det vara dåligt så är det ju inte så mycket pengar i sjön

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 335

          #5
          Ursprungligen postat av johho
          Känner du att du behöver mer filtrering? Eller varför tänker du att du ska ha ett filter till?

          Jag hänger på forumet lite för sällan, så skriver ned mina tankar kring hur jag hade tänkt.

          Jag hade försökt att ha ett kraftigare ytterfilter med större filtermassa än 406. FX6 är ett bra alternativ där.

          Sen vill ju också Malawi ha kraftig cirkulation i akvariet, då hade jag istället för att ha ett innerfilter som inte ger särskilt mycket cirkulation (1000/h) och klen filtrering som riskerar att stoppa igen, skaffat en streamer på 3000+l/h för att få bra rotation på vattnet så att skiten når det stora ytterfiltret där själva reningen sker.

          Vet inte om detta hjälpt dig, men så hade jag tänkt.
          I mitt sjukstugeakvarium som är på drygt 300 liter ? och med några fiskar från grannsjön har jag inte ens ett filter, bara en hyfsad streampump.
          Har fungerat bra något år nu.

          Kommentar

          Arbetssätt...