Byggsilikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nhn

    Byggsilikon

    Hej
    Jag har gjort en egen lysramp till akvariumet. Till denna lysramp använde jag en kantlist som jag satte fast med byggsilikon(dvs. ej akvarie silikon).
    Lysrampen står ej under vatten men ibland på natten kan det bildas kondens på undersidan av rampen som sedan rinner förbi silikonsträngen och ner i akvariet.

    Kan detta vara skadligt för fiskarna?
    Om det är skadligt, kan man mäta hur mycket av skadliga ämne det finns i akvariet?
    Kan man se på fiskarna om de tagit skada av silikonet?

    Mvh Nicke
  • Juanito
    Användare
    • maj 2002
    • 180

    #2
    Jag skulle inte vara orolig alls. Det är antimögel medlet i siliconet som dödar bakterier i vattnet och därför bör inte anti mögel silikon eller sanitets silikon användas i akvariet. Kondens vatten har ju inga bakterier med sig från akvarie vattnet i första hand heller, bakterie floran lever gott vidare i akvaret.

    Senare så även om akvariet skulle vara byggt med sanitets silikon så skulle det ta rätt lång tid innan det skulle märkas på fiskarna.
    juanito

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Detta ifrågasätter jag!
      Jag har en arbetskamrat som hade byggt ett antal burkar att ha killis i.
      Morgonen efter att han hade haft i fiskarna var alla, säger alla, fiskar döda, och det var silicon med anti-mögelmedel han använt (misstag, inte medvetet).
      Av detta drog i alla fall vi båda slutsatsen att det var nog mer toxiskt än att bara vara bakteriehämmande.

      Kommentar

      • elof
        Användare
        • maj 2002
        • 225

        #4
        men nu så är ju inte akvariet limmat med antimögelsilikon.
        MVH Simon

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Förvisso, men det var Juanito´s inlägg jag kommenterade,
          "Senare så även om akvariet skulle vara byggt med sanitets silikon så skulle det ta rätt lång tid innan det skulle märkas på fiskarna."
          Nu tror jag inte att det är någon större fara med listen som var limmad med byggsilicon, vet inte ens om den innehåller vattenlösliga gifter.

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            De flesta baktericider klassas som "extremt giftiga för vattenlevande organismer", så att limma akvarier är nog dumt. Däremot att limma rampen tror jag inte är någon fara.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Giftigheten gäller nog även fungicider.

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Jo!
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                Arbetssätt...