Ikeabänkar till 540- och 720liters Tanganyikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #16
    Jag hade också tankar på att använda mig av färdiga skåp, med förstärkning. Riktigt kul att se.
    En fundering har jag, framsidan är inte lika förstärkt, behövs inte det? Eller missade jag något i bygget?
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • Per R
      NCS Medlem
      • februari 2011
      • 36

      #17
      Hej, jag har inte förstärkt bänken i framkant förutom med vinklar för att fästa skivan och ge viss stabilitet. Jag har sett att vissa gör detta och det blir såklart ännu stabilare. Bänkarna ska dock klara vikten uppifrån och då är det primärt vridningen som man oroar sig för som jag förstår det. Vridningen hoppas jag att jag garderat mig för med hjälp av plywoodskiva i bakkant.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Ser jättebra ut! Det där håller garanterat, kolla på akvariebänkar som man köper färdiga..

        Kommentar

        • Per R
          NCS Medlem
          • februari 2011
          • 36

          #19
          Tack Erik! Känns tryggt att höra!

          Kommentar

          • Per R
            NCS Medlem
            • februari 2011
            • 36

            #20
            Bygger hylla till yngelkaret som ska stå i bänken. Jag använder ett hyllplan som passar till skåpet och så bygger jag ben till den:

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8585.jpg
Visningar: 1
Storlek: 696,7 KB
ID: 695187Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8586.jpg
Visningar: 1
Storlek: 675,2 KB
ID: 695188Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8587.jpg
Visningar: 1
Storlek: 714,5 KB
ID: 695189

            Kommentar

            • ottosboy
              Användare
              • maj 2017
              • 24

              #21
              Hej ! Jag är ny här på NCS men har haft ciklider i två år nu och älskar DIY.

              Detta var ett mycket trevligt och snyggt projekt, bänken ser stabil och snygg ut. Själv började jag bygga en egen bänk för ett år sedan men jag tappade orken så nu står den och samlar damm i garaget. Lecablock duger tills vidare.

              Har det hänt något mer sedan senaste inlägget ? Det vore kul att se hur det ser ut idag.

              Niklas

              Kommentar

              Arbetssätt...