Vad är det bästa med hobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Vad är det bästa med hobbyn

    Läste precis i en tråd att det bästa var att släppa in fiskarna i ett nytt akvarium.

    Ursprungligen postat av ICC
    Ser mycket bra ut. Härlig känsla. Det allra bästa återstår...snart. Släppa i fisk. Vi väntar med spänning.
    Nu kan jag förstås inte veta om detta verkligen är ICC's största passion.

    För dig kan det handla om att hitta den där ovanliga arten, skaffa yngel, få till belysningen eller hålla perfekta vattenvärdena.

    Alla har sin grej. Jag tänkte det kunde vara kul att höra din mest passionerade del av hobbyn.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    dpzOnline

    För mig handlar det mycket om att drömma, och skapa miljöer jag skulle kunna ha, och allt som skulle kunna ske i dessa. Sedan i verkligheten handlar det om att skapa något som för mig känns lite oordnat och naturligt, som en bit av en bäck.

    Exempel på drömmar: https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=181
    Exempel på oordnat:
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Snygg bild, spännande dröm.

      För mig är det faktiskt att kunna bygga miljöer där fiskarna trivs so är lite åt biotophållet för att sedan kunna fota dem i dessa miljöer. Sedan är det roligt att skaffa ny art och få dem att leka.

      Drömmässigt så skulle jag vilja bygga två akvarier, med ett akrylrör mellan dem där det strömmar vatten. Röret skulle vara fylla av sten och bli ett litet landskap för malar
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • ICC
        Användare
        • maj 2006
        • 243

        #4
        Ursprungligen postat av dpzOnline
        Nu kan jag förstås inte veta om detta verkligen är ICC's största passion.
        Du tänker på mitt inlägg i Jonas sällskapskar-tråden. Nej det är sant dpz, det är inte heller min största passion med fisksläppet.
        Men nu utgick jag från hans tråd och satt mig in i hans situation. Och där kan jag ju tänka mig att efter att tagit upp hobbyn igen efter några år i träda och alla förberedelser med nya akvariet och dess inredning, är väl ändå "den stora stunden" när man släpper i fisk och ser dem undersöka sin nya miljö.
        I och för sig tar det väl ca bara ett dygn innan den känslan sätter sig och man börjar redan tänka framåt.

        För mig är den stora passionen i olika delar. Den kan vara att lyckas med ett svårt odlingsprojekt. Det kan vara att få inspiration och bygga inredningen i akvariet. Också att bara sitta, betrakta, stressa ner och känna ro med sitt verk.
        Men den absolut största passionen är att få till ett akvarium och dess inredning som talar sitt språk från dess levande individer, att här trivs och frodas vi och allt fungerar.

        Kommentar

        • ICC
          Användare
          • maj 2006
          • 243

          #5
          Och förresten, din idé med Överhängsakvariet gillade jag skarpt. Den hade varit spännande att genomföra.
          Dock hade jag dragit upp strandkanten mot land ytterligare, så det även bildats en torrdel. Som sagt, spännande.

          Kommentar

          • JRB
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 274

            #6
            Byggandet, skapandet, planeringen för min del + yngel som kommer fram och att se fiskar växa till sig

            Kommentar

            • dpzOnline
              Användare
              • september 2016
              • 162

              #7
              Tack ICC! Kolla detta det ger mersmak det kallas rivarium.
              Denna med ex ciklider och stänktetra som kan lägga ägg på bladen som hänger ovan ytan.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 394283118_1280x720.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,0 KB
ID: 695126

              DaRe, dina akvarier är otroligt fina (jag har sett dem live), jag skulle också vilja ha ett eget akvarierum...

              JBR, jag kollade på dina startade trådar om jag hittade något kul byggprojekt Sådana är alltid inspirerande. Det vore kul att läsa om din resa i ett bygge.
              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

              Kommentar

              • JRB
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 274

                #8
                Fast jag har inte direkt byggt nåt... mer "byggt" inredningar, arrangerat rösen, rötter, växter och stenar... men när jag ser de snygga bilderna från andra ser mina blygsamma ut och definitivt ej biotopriktiga. Jag kan lägga ut bilder när jag skrapat rutor och städat lite, återkommer framöver med detta.

                Kommentar

                • dpzOnline
                  Användare
                  • september 2016
                  • 162

                  #9
                  Ursprungligen postat av JRB
                  Jag kan lägga ut bilder när jag skrapat rutor och städat lite, återkommer framöver med detta.
                  Först läste jag att du skulle lägga ut bilder på när skrapar rutor och städar lite
                  hahaha det finns säkert ett värde i det också.

                  Man vet aldrig vad som kan inspirera! Själv är jag inte "biotopriktig" gör mer efter känsla än "rätt". Det ska bli kul att se bilder.
                  Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                  Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    För mig innebär hobbyn när den är som bäst, att ett kar blir ett mentalt rum dit jag kan gå närhelst jag vill. Där finns plats för meditation, eller tankens klarhet om omgivningen är för grumlig.
                    Sen finns ju drömmarna. Att inte bara sätta ihop två kar förbundna med rör, utan fler, eller ett väggkar i vinkel utmed tre väggar, där jag kan skapa barriärer som kanske, eller inte, hindrar vissa arter att inte ta sig över till de andra, eller kanske se hur yngelvårdande arter tar sin avkomma iväg till en annan del av rummet, anpassat för ge skydd. Sådär kan jag spinna iväg...
                    Denna hobby ger så mycket spinnoff-effekter också. Ibland sitter jag och skrattar för mig själv när jag ser fiskarnas beteenden i vissa situationer, där de liksom klär av mänskliga beteenden, när jag ser hur de basala biologiska behoven är de samma.

                    Kommentar

                    • dpzOnline
                      Användare
                      • september 2016
                      • 162

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pabbe
                      För mig innebär hobbyn när den är som bäst, att ett kar blir ett mentalt rum dit jag kan gå närhelst jag vill. Där finns plats för meditation, eller tankens klarhet om omgivningen är för grumlig.
                      Så filosofiskt
                      Det mentala rummet, det är definitivt en del av hobbyn. Det brukar infalla för mig efter att jag möblerat om, man kan alltid möblera om i karet om det inte går att möblera om hemma. Efter det kan jag sitta i en timme och på när fiskarna nyfiket kollar runt.

                      Det är kul att läsa om upplevelser som driver intresset.
                      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...