CO2 - Koldioxid - Enklaste setupen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    CO2 - Koldioxid - Enklaste setupen

    Om man är lite lat och vill ha det enkelt, men ändå ha det som kräver lite eftertanke så kan en riktigt bra setup vara på sin plats. Även om den kanske kostar mer. Är det någon där ute som har en enkel setup?

    Är det någon som använder detta?
    Kolla in vårt sortiment av CO2-tillbehör för akvarieväxter hos CyberZoo. Koldioxid (CO2) är avgörande för fotosyntesen hos växter i akvarier, vilket ger dem den energi de behöver för tillväxt och välmående. Håll dina akvarieväxter glada och friska med rätt CO2-tillbehör för att skapa en balanserad och stabil miljö i ditt akvarium


    Och är det någon som använder denna?
    Kolla in vårt sortiment av CO2-tillbehör för akvarieväxter hos CyberZoo. Koldioxid (CO2) är avgörande för fotosyntesen hos växter i akvarier, vilket ger dem den energi de behöver för tillväxt och välmående. Håll dina akvarieväxter glada och friska med rätt CO2-tillbehör för att skapa en balanserad och stabil miljö i ditt akvarium


    Om du köpt ovan, hur funkade det? Är du nöjd?
    Finns det enklare/bättre?
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • hollowman
    Användare
    • februari 2006
    • 199

    #2
    Skulle plockt ihop ett sett här istället http://www.co2supermarket.co.uk
    Tyvärr är dom svenska butikerna svindyr på co2 prylar
    Denna engelska butik har bra priser snabbleverans och bra support över mail.och frifrakt =).
    Har själv beställt där ifrån många gånger
    Sen har jag beställt co2 flaskor från https://fish.aquaristic.net/Aquarium-CO2-bottle/
    Mvh Peter
    Senast redigerad av hollowman; 04 mars 2017, 13:34.

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #3
      Hur stor skillnad är det? Hur mycket behöver du korrigera värden mm.
      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • hollowman
        Användare
        • februari 2006
        • 199

        #4
        Ursprungligen postat av dpzOnline
        Hur stor skillnad är det? Hur mycket behöver du korrigera värden mm.
        Bara att plocka ihop ett set och jämför priset på det du har länkat imot.
        Liten jämförelse tex så får du en ph kontroller+ph probe för ca priset 900kr inkl frakt från co2supermarker.co.uk och den ph prober du länkade från cyberzoo kostade 1250 och då är det bara probern du får. Där har du en bra skillnad så sätter du ihop ett system så kommer du undan med mer än hälften av summan du länkat på.

        Sen förstår jag inte vad du menar med att korrigera värderna?
        Vad ska du ha systemet till? Växtakvarium? Få ner ph?
        Mvh peter
        Senast redigerad av hollowman; 05 mars 2017, 07:11.

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Tack för svar!

          Systemet är för ett växt/fiskakvarium

          Med skillnad så menar jag skillnad på växtligheten. Är det som dag och natt eller ser man en liten förändring.

          Med korrigera värden så menar jag hitta den där balansen där ph=co2 är på lagom nivå för att både växter och fiskar ska trivas.

          Men det var en stor skillnad på pris.
          Jag vill gärna köpa i våra Svenska butiker, men om det skiljer tusenlappar...
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • hollowman
            Användare
            • februari 2006
            • 199

            #6
            ja det är som dag och natt det växer så det knackar men man ska ha i åtanken att det är mycket mer jobb med ett växtakvarium än ett akvarium med växer i utan co2 m.m
            sen det där att hitta balansen tar sin tid med co2 gödning alger m.m hitta rätt ph värde gör man på följande vis man mäter kh i vattnet tittar på en co2 tabell typ denna http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php och ser vad man ska ha för ph utifrån det kanske man ska titta efter fisk men dom flesta fiskar klarar ett lågt ph (inte Malawi och tanganyika ciklider )
            tycker du ska gå in på plantswap.se och läsa lite innan du bestämmer dig hur du ska göra
            för växtakvarium och co2 är inget för nybörjare för det är ganska mycket jobb och en balans gång på att ha ett snyggt växtakvarium och ett algit växtakvarium .

            Kommentar

            • hollowman
              Användare
              • februari 2006
              • 199

              #7
              En annan faktor är belysningen när man kör co2
              Vad har du för belysning kontra stl på akvariet?

              Kommentar

              • dpzOnline
                Användare
                • september 2016
                • 162

                #8
                Tanken är att sätta upp allt i ett nytt akvarium, men tänka rätt från början.
                Rätt = tätt teknik, rätt belysning, rätt vattenvärden. Antalet liter kommer vara över 400.
                Min nuvarande tanke är ett 250*70*60 cm ... men det skulle gå på 14.000 så jag måste spara/fundera.

                Har kollat på flertalet skräckbilder/video sedan du skrev:
                Ursprungligen postat av hollowman
                ganska mycket jobb och en balans gång på att ha ett snyggt växtakvarium och ett algit växtakvarium .
                Det blir en utmaning
                Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • april 2002
                  • 314

                  #9
                  Mycket bra tips i denna tråd! Kollar själv på CO2 så det blir nog att plocka ihop lite från england och tyskland.
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  • hollowman
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 199

                    #10
                    Kan även tipsa om www.plantswap.se.
                    Och växter och mycket bra kundskap får man om man vill vara i sverige och handla på http://godhemszoo.se/index.php?route...ory&path=59_85
                    Mvh peter

                    Kommentar

                    • dpzOnline
                      Användare
                      • september 2016
                      • 162

                      #11
                      Roliga siter!
                      Speciellt godhemzoo
                      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                      Kommentar

                      • hollowman
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 199

                        #12
                        https://youtu.be/U9Cni6I55ik. En lite film på mitt växtakvarium =).

                        Kommentar

                        Arbetssätt...