Hjälp identifiering Psynodontis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BHolmbom
    Användare
    • februari 2017
    • 4

    Hjälp identifiering Psynodontis

    Hej.
    Vi köpte två övergivna malar i Gällivare djurmagasinet, personalen var osäker på vad det var för sort av mal men dom visste det var Malawi mal mendom trodde det var en gökmal.

    Fiskarna hade blivit beställda dit av någon som inte hämtat dom, sedan hade dom fått bo där på grund av lågt intresse för Malawifiskar i Lappland.

    Vi köpte dom och tycker dom är så fina, ska ha dom med våra Malawiciklider som är beställda.

    Har googlat en hel del på detta och kommit fram till att det inte är en gökmal, dom har svarta fenor, tror däremot på att det är Psynodontis Njassae men är fortfarande lite osäker.

    Kan ni hjälpa oss berätta vad det är för typ av mal?

    Ursäkta dom dåliga bilderna men fiskarna är extremt snabba och svårfotograferade, ska rigga upp systemkameran någon dag och försöka få bra bilder.

    //Björn
    Senast redigerad av BHolmbom; 25 februari 2017, 17:43.
  • BHolmbom
    Användare
    • februari 2017
    • 4

    #2



    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #3
      Jag sökte på dotted catfish aquarium och hittade denna


      Här är sökningen sök
      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • BHolmbom
        Användare
        • februari 2017
        • 4

        #4
        Tack för det snabba svaret, men jag tror inte det är den

        Tittar man på våran fisk har den ingen linje längst efter kroppen, bra mycket kortare skägg, på bilden där den hänger upp och ned i grottan ser man även att våran mal har tvärgående "spröt" på två stycken av skäggen..

        Spännande

        På den här länken finns en sort som heter Synodontis sp. Eller Synodontis Njassae, det är den jag hittat som är mest lik men jag har läst att dom är extremt ovanliga så jag blir lite osäker..

        Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


        Hälsningar Björn


        Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Kanske kan PlanetCatfish hjälpa dig, där lär det finnas experter på artbestämning av Synodontis
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


          Om inte annat kan man söka runt lite
          Jag bara chansade, för att jag gillar att googla.

          // dpzOnline
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • BHolmbom
            Användare
            • februari 2017
            • 4

            #6
            Chansningar gillar jag , tack för länken, verkar vara en bra sida, ska kolla där om jag inte får fler förslag hr [emoji106]


            Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Jag gissar på Synodontis galinae! Eller Synodontis ocellifer kanske:



              Passa dig, har för mig att dessa har en gifttagg på ryggfenan
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Så här ser Synodontis ocellifer ut:

                Klicka på bilden för större version

Namn: Synodontis-ocellifer-group.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,6 KB
ID: 695355
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                Arbetssätt...