Bästa lösningen för den som måste välja plastglas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Bästa lösningen för den som måste välja plastglas

    I denna tråd har jag beskrivit ett projekt.


    Jag har fått bra svar av mrazster och Erik Österlund tack

    Efter Christers på akvarielagrets kommentar om att jag måste vinna på lotto (exakt så sa han inte) så funderar jag på alternativ.

    Exempel på alternativ



    Min oro är repor och en liten oro för genomskinligheten.


    Är det någon på detta forum som är bekväm med plastruta?

    Jag har då frågor till dig:
    • Varför valde du en sådan?
    • Hur undviker du repor?
    • Valde du rätt plast?
    • Finns det en #drömplast" så som drömglaset optiwhite?
    • om du får repor har du lyckats åtgärda dessa?
    • Hur räknar man mm på plast?
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    För nackdelar: http://www.firsttankguide.net/tanktype.php (OBS från innan 2003)
    Det måste ha hänt lite på plastfronten sedan dess?

    Tjocklekskalkylator i inch
    http://diyfishkeepers.com/AcrylicThi...Calculator.htm (Inch = 2.54 cm)

    Intressant redogörelse
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Jag är lite osäker på en del av dina frågor men ska försöka svara så gott jag kan :-)

      Du skriver plastruta, för att förtydliga vad jag menar så kommer jag benämna allt som akryl för det är det enda plastmaterialet som man bygger akvarier av idag. Det är även lite förvirrande när du skriver ruta, för hela akvariet måste bestå av akryl. Akryl fäster otroligt dåligt på andra material vid limning som tex glas utan ska du ha en ruta i akryl så behöver hela akvariet vara i akryl. Enda undantaget jag kommer på är vi kanske ett plywood kar där man kan skruva fast rutan och ha som en tätning runt.

      Till dina frågor:

      Jag har inget egen akrylakvarium, vill otroligt gärna ha ett dock. Men där kan jag inte säga mer :-)

      Repor undviker du genom att vara varsam vid rengöring av glaset. Jag skulle rekommendera att göra rent glaset med filtervadd, du tar en liten tuss och gnuggar på rudan. Eller en fin mjuk svamp. Regel gäller: Hårt material repar mjukt material. Så använd mjuka saker och akta sand och grus! Så kommer det gå vägen.

      När det gäller val finns det inga, du har akrylakvarium eller så har du en formgjuten liten balja. De senare finns bara i storlekar som yngelakvarium. Det är akryl du bygger med, du ska även ha gjuten akryl. Inte Extruderad. Gjuten är robustare och starkare.

      Det finns ingen direkt drömakryl heller. Vanlig akryl som används vid akvarietillverkning är klarare och bättre än Optiwhite. Det är för närvarande det ultimata du kan ha för att ha ett material som inte lägger någon ton eller döljer färger eller klarhet. Det är en av akrylkarens absolut starkaste sidor :-)

      Få bort repor går att polera bort. Det är samma princip som när man tex polerar upp repor på bilstrålkastare. Du slipar med sandpapper i allt finare varianter och polerar sedan. Det är inte lätt, men det är genomförbart och blir bra med rätt hantverk. Till skillnad från glas där det egentligen inte går få bort repor.

      Räkna tjocklek på akryl är svårare än glas. Akryl är väldigt mjukt, därför behöver man som regel ha tjockare skivor än glas. För att kompensera för att inte ha så grova skivor så har man oftast mycket större stag än på glasakvarium. I princip så limmar man fast en skiva ovanpå akvariet som kan skär ut hålen ur. Akrylakvarier utan stag alls är sällsynta, men de är de absolut snyggaste akvarierna man kan ha i mina ögon. Men de blir extremt dyra fort om man ska ha lite storlek och framför allt höjd på det.

      Akryl är mycket billigare av någon anledning i USA, därför är det så populärt där borta. För det är ett väldigt realistiskt alternativ. Här är ett till företag som säljer akryl i sverige: http://akriform.se/standardprodukter/material/

      Antingen har vi någon straffskatt eller så är det subventionerat där borta.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av mikoto
        Jag är lite osäker på en del av dina frågor men ska försöka svara så gott jag kan :-)

        Du skriver plastruta, för att förtydliga vad jag menar så kommer jag benämna allt som akryl för det är det enda plastmaterialet som man bygger akvarier av idag. Det är även lite förvirrande när du skriver ruta, för hela akvariet måste bestå av akryl. Akryl fäster otroligt dåligt på andra material vid limning som tex glas utan ska du ha en ruta i akryl så behöver hela akvariet vara i akryl. Enda undantaget jag kommer på är vi kanske ett plywood kar där man kan skruva fast rutan och ha som en tätning runt.
        Teoretiskt borde det väl gå att skruva ihop olika plastskivor, och ha en avklippt oring (eller flera) som tätlina mellan. sedan om det är lämpligt etc är en annan fråga

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #5
          Ja, det går nog :-) Men då är du ute på ny spännande mark.

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 335

            #6
            Ursprungligen postat av mikoto
            Ja, det går nog :-) Men då är du ute på ny spännande mark.
            Bara vad avser akvariehobbyn, är inte så ovanlig tätningsmetod i olika industrier.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Jag har inte ägt något akrylakvarium jag heller men jag har förstått att dom är väldigt känsliga för repor, men det kanske är överdrivet. Och man kan ju som sagt polera bort repor, tyvärr ger det dock en brytningseffekt eftersom du tar bort material när du slipar/polerar. Det kan vara lättare att leva med repan

              Kommentar

              • dpzOnline
                Användare
                • september 2016
                • 162

                #8
                Ursprungligen postat av mikoto
                Det är även lite förvirrande när du skriver ruta, för hela akvariet måste bestå av akryl. Akryl fäster otroligt dåligt på andra material vid limning som tex glas utan ska du ha en ruta i akryl så behöver hela akvariet vara i akryl.
                Hmm...
                Klicka på bilden för större version

Namn: hqdefault.jpg
Visningar: 1
Storlek: 18,8 KB
ID: 695043 <--- Jag

                Här är en intressant metod om man vill ha ett mindre akvarium.
                We all know the problems associated with choosing glass or acrylic when designing a large tank. The benefits of acrylic are the inherent light weight and ease of drilling, for including those all…


                Alternativ "not"
                Jag letade efter en sida där man ex hällt akryl på en glasskiva oc h på så sätt kobinerat styrka med reptålighet... men det verkar vara den dålig ide då akryl expanderar/kontraherar med temperatur.
                "Do leave about 1/16" space for the acrylic to expand like Pack mentioned or the glass may burst when the water warms up." Det stod att rutan kunde explodera av trycket.

                Tänka mera
                Det kanske är så att jag måste tillbaka till "glasalternativet" för den akvarieform jag har som mål. Då det är så stort. Speciellt när Akryl inte ger någon större ekonomisk fördel.
                Målet: https://www.ciklid.org/forum/entry.php?b=76#comments

                Spinn off
                Men för att göra en hylla med flertalet mindre akvarier så är priset överkomligt
                Guten i Tjocklek 5 mm (3050 x 2030 mm) = 3 500 kr
                Vilket blir ett 3 meter långt akvarium 30 cm högt 50-60 cm brett (lock inkluderat) med stag.
                Stag gjorda på det som blir över. (30 cm då det behöver vara tjockare än 5 mm om det är högre)

                Slutord
                Tack alla för kommentarerna, det har verkligen hjälpt, nu är det dags att fundera lite igen
                Senast redigerad av dpzOnline; 22 februari 2017, 18:19.
                Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                Kommentar

                • dpzOnline
                  Användare
                  • september 2016
                  • 162

                  #9
                  Går tillbaka till glas-tanken och ska kolla pris för glas.

                  Får se om någon av glasmästarna återkommer

                  Brev

                  20 MM float glas slipade kanter
                  (Om det finns optiwhite så ä det intressant med en jämförelse.)

                  Tre glasrutor
                  1 st 60 *110 cm
                  1 st 30 cm * 60 cm
                  1 st formskuren från en 250 * 140 glasruta
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Bild1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 9,3 KB
ID: 695044

                  Skär man rutan enligt bild så då får man två likadana bitar.

                  Tanken är att använda detta till ett akvarium.
                  Tror ni att 20 mm glas hållet trycket för 110 cm djupt vatten?

                  Vad skulle dessa rutor kosta?


                  Nya iden blir att nyttja formen och ha glas på alla sidor!
                  Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                  Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                  Kommentar

                  • mikoto
                    NCS Medlem
                    • mars 2014
                    • 314

                    #10
                    Det stora problemet här är att det går inte skära glas så som du vill ha din ruta.

                    Det är många som vill ha den här typen av akvarier men just formen är alltid den begränsade faktorn. Ska man vara kall så är det bara akryl som gäller för en sådan ruta.

                    Den enda möjligheten att göra det med glas utan att limma ihop tre stycken olika stora rutor är att inte skära ut rutan med glasskärare. Istället får du använda ett diamantslipstift för att "slipa" upp formen på rutan. Ungefär som man skulle göra för att fräsa ut samma form ur en träskiva. Jag har aldrig sett någon göra det dock, det enda jag sett är en utslipning ur en ruta för att skapa en överrinning till en sump. Det jag kan säga är att det tar otroligt lång tid. Att slipa upp den rutan ovanför skulle nog ta 12-24 timmar, per ruta. Inte alls otänkbart att det skulle ta mer. Jag kan inte tänka mig någon glasmästare som gör detta åt dig.

                    Så det är möjligt i teorin, men hindren är i praktiken så stora att de inte blir tänkbara. Akryl är väldigt dyrt, men bortser man från priset så är det inte det minsta svårt.

                    Ett till bekymmer det är lätt att missa är att det är svårt att bygga en bänk där akvariet vilar och fördelar vikten på på ett bra sätt. Ett normalt akvarium är alltid väldigt tacksamt att bygga en bänk till, för bottenglaset har samma vikt på sig fördelat över precis hela botten. Med små variationer om man har stora stena möjligtvis.

                    Med ett sådan här akvarium så har den djupa delen nästan 4 gånger så hög vikt som den grunda delen. Så ställer man det på ett mjukt material för att låta akvariet "fördela sin vikt själv" så kommer det luta framåt. Möjligtvis blir det lite balans bakåt ändå pga hävarmseffekten men så som karet ovan är ritat så har det nog väldigt liten betydelse. De flesta sådana här akvarier som görs är därför ganska små, så problemet minskas tillsammans med storleken på akvarierna.

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 335

                      #11
                      Ursprungligen postat av mikoto
                      Det stora problemet här är att det går inte skära glas så som du vill ha din ruta.

                      Det är många som vill ha den här typen av akvarier men just formen är alltid den begränsade faktorn. Ska man vara kall så är det bara akryl som gäller för en sådan ruta.

                      Den enda möjligheten att göra det med glas utan att limma ihop tre stycken olika stora rutor är att inte skära ut rutan med glasskärare. Istället får du använda ett diamantslipstift för att "slipa" upp formen på rutan. Ungefär som man skulle göra för att fräsa ut samma form ur en träskiva. Jag har aldrig sett någon göra det dock, det enda jag sett är en utslipning ur en ruta för att skapa en överrinning till en sump. Det jag kan säga är att det tar otroligt lång tid. Att slipa upp den rutan ovanför skulle nog ta 12-24 timmar, per ruta. Inte alls otänkbart att det skulle ta mer. Jag kan inte tänka mig någon glasmästare som gör detta åt dig.

                      Så det är möjligt i teorin, men hindren är i praktiken så stora att de inte blir tänkbara. Akryl är väldigt dyrt, men bortser man från priset så är det inte det minsta svårt.

                      Ett till bekymmer det är lätt att missa är att det är svårt att bygga en bänk där akvariet vilar och fördelar vikten på på ett bra sätt. Ett normalt akvarium är alltid väldigt tacksamt att bygga en bänk till, för bottenglaset har samma vikt på sig fördelat över precis hela botten. Med små variationer om man har stora stena möjligtvis.

                      Med ett sådan här akvarium så har den djupa delen nästan 4 gånger så hög vikt som den grunda delen. Så ställer man det på ett mjukt material för att låta akvariet "fördela sin vikt själv" så kommer det luta framåt. Möjligtvis blir det lite balans bakåt ändå pga hävarmseffekten men så som karet ovan är ritat så har det nog väldigt liten betydelse. De flesta sådana här akvarier som görs är därför ganska små, så problemet minskas tillsammans med storleken på akvarierna.
                      Frågan är om det idag är så svårt/omöjligt att skära ut rutan. Men att det inte går att göra traditionellt hos en gammal glasmästare står klart.

                      Men numer finns det ju vattenskärfirmor och laserskärfirmor. Osäker nu vad gäller laserskärning men tror det ska vara möjligt med de nyaste maskinerna.

                      Men sen finns ju alla andra problem du radar upp etc

                      Kommentar

                      • dpzOnline
                        Användare
                        • september 2016
                        • 162

                        #12
                        Tack, bra input!

                        Botten var tänkt att vara i trä med målad plast plast så som bland annat Pettap gör i sina kar.
                        Innanför trät en stålställning där pump mat och annat får plats.

                        Om det blir problem med formen så kanske triangel utan spets är en bättre lösning
                        DVS en diagonal skuren från 30 cm ner på vänster sida till 110 cm ner på höger sida.
                        Då kan man skära raka linjer och behöver inte skapa svåra hörn.
                        För snett borde man kunna skära? Eller har glaset en inre riktning om det är float glas?

                        Alternativt skära i två glas a 110*250 och få spill (se bild)

                        Klicka på bilden för större version

Namn: raktsnitt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,2 KB
ID: 695070
                        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Som jag har varit inne på tidigare i bloggen; blir det inte lättast att beställa ett traditionellt akvarium i dom mått du vill ha och sedan bygga in det i en möbel så att du får den effekten du vill åt? Inuti akvariumet kan du bygga olika nivåer.

                          Visst det blir ett stort "spill" då det blir många liter av burken som inte kommer att nyttjas men det blir säkert både billigare och enklare än ett specialbyggt akvarium.

                          Kommentar

                          • Per_S
                            NCS Medlem
                            • oktober 2005
                            • 131

                            #14
                            Ideen med att skära "sidorutorna" diagonalt borde fungera. Sen kan du limma botten i de "trappsteg" som du vill.
                            För att få det utseende som du eftersträvar så kan en bänk byggas med sidor som har den trappform som du vill.

                            /PerS
                            Per S

                            Kommentar

                            • dpzOnline
                              Användare
                              • september 2016
                              • 162

                              #15
                              Hello, tack för svar

                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Blir det inte lättast att beställa ett traditionellt akvarium i dom mått du vill ha och sedan bygga in det i en möbel så att du får den effekten du vill åt?
                              Ja, det är att krångla till det att inte gå efter ett rektangulärt akvarium. Men anledningen är inte endast estetisk, det är även praktiskt. Jag vill kunna gömma pumpar, tillbehör mm i det utrymme jag skapat, men ändå få en majestätisk höjd på 110 cm. Ett rektangulärt akvarium skulle ha en glasruta hela vägen ner som gör att jag inte kan använda det dolda utrymmet för att lagra foder och tillbehör.


                              Ursprungligen postat av Per_S
                              Föratt få det utseende som du eftersträvar så kan en bänk byggas med sidor som har den trappform som du vill.
                              Precis, det blir till och med lite friare då jag kan anpassa botten efter så många/få steg jag vill. Dvs placera material på insidan som matchar trappstegen på utsidan (Vilket Erik också var inne på.)



                              Ursprungligen postat av riktlinjer
                              Men numer finns det ju vattenskärfirmor och laserskärfirmor.
                              Titta här! http://www.hengesto.com/teenused/wat...tting/?lang=sv
                              Max mått för detaljen som ska skäras 2500 x 1500 mm



                              Det känns så mycket mer nära och verkligt när man har chansen att "skriva" igenom detta med er.

                              Fortfarande så behöver man titta på utmaningarna med viktfördelning som uppstår i ett "ojämnt" akvarium.

                              Kanske någon som läser denna tråd börjar drömma om det där akvariet som ni inte trodde man kunde få till!
                              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...