LED versus T8/T5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    LED versus T8/T5

    Ja nu har jag i nåt år testat LED-lysrör i T8 ramp, visst Led ljuset är starkt och hyfsat snyggt men,
    Jag anser mig nu kunna med säkerhet fastslå att växterna växer mycket sämre med LED,
    så nu återgår jag snart till vanliga T8.
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    Var det samma LUX på LED som lysrören?

    Omvandling och förklaring


    Kille som tycker man räknar fel på led lysrören
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Jag tror svaret är mer komplext än man kan först tro. Även om det nog är ett faktum att LED lysröret du testa fungera sämre än dina lysrör, det har jag inga tvivel om :-)

      Problemet med dioder är att de är så skräddarsydda i sina våglängder och det därför är lätt att få en ljuskälla som överbelastar vissa delar av ljuset medans andra inte ens existerar.

      Jag har en kul film från youtube här från ett test av olika ljuskällor och även olika våglängder på källorna. Tyvärr är det inte akvarie det gäller för men principen och tänket är helt rätt och det är ändå samma klorofyll vi vill tillfredställa. Bara att han växer de ovanför vattenytan :-)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Bra länkar!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        Arbetssätt...