Bortglömda favoriter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Bortglömda favoriter?

    Alla har vi väl någon gång haft en art som vi gillat lite mer än de andra men som man sällan ser i handeln? Jag har två arter jag direkt kommer att tänka på. Det var några år sedan jag hade dem men jag kommer definitivt att äga sådana igen en vacker dag.

    Den första är Steatocranus irvinei, en förtjusande släkting till lejonhuvudcikliden. De blir betydligt större och biffigare, saknar puckel men har istället en rejäl "mule" och väldigt mycket personlighet. Mina största hanar blev 18cm och honorna kring 14.

    Nimbochromis linni. Snabelmalawin som är både vacker och ser lite lagom lustig ut. Blir rejält stor, har ganska lugnt temperament och intressant utseende. Kanske en smula känslig mage men om de etablerar sig i karet så har jag aldrig stött på några problem. Finns absolut i handeln men kommer lite i skymundan av andra Nimbochromis-arter.

    Vilka bortglömda favoriter har ni haft som ni vill tipsa lite extra om?
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    För 40 år sedan ,som 12-åring köpte jag 6 st "philander", senare förtstod jag att det måste varit Pseudocrenilabrus
    Philander. Men dessa var ej små och lite dassigt färgade som dagens 5-6 cm tjeckienodlade philander . Nej gissningsvis vildfångade och över 10 cm, stark grönguldglänsande kroppsfärg och mycket aktiva. Tyvärr tog vita prick dessa alltför tidigt men drömmen finns kvar om att ännu en gång få se dessa fiskar.

    Kommentar

    Arbetssätt...