Att sänka en BTN modul?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    Att sänka en BTN modul?

    Någon som provat detta?

    Kör moduler bak i karet men hade velat komplettera med någon klippa eller två på botten, i samma textur.

    Dels för att slippa tömma karet samt att vill ha modulen "rörlig".

    Ja tänker sand/grus i modul sen silikon'a fast en plexiskiva baktill.

    Frågan är hål eller helt tät?
    Om hål(sjunker lätt) kommer det samlas skit(på sikt) som inte går att få ut? Påverkar vatten etc då de inte finns någon cirkulation?

    Tänker främst på dom moduler som bara har en öppning(bak).

    Tex BTN "M" nedan.



    /A
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Jag har sett andra göra så. Du måste nog få dem vattenfyllda och blir nog svårt ändå att få dem helt täta. Du har ju annars Rockzolids riverstone som finns i varianter som sjunker av sig själva. De har hål så de vattenfylls. Ingen fara med stillastående vatten där iaf. Har använt dem i åratal. Men prova som du tänker om du nu ändå har BTN.

    Kommentar

    • Ast
      Användare
      • november 2015
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Jag har sett andra göra så. Du måste nog få dem vattenfyllda och blir nog svårt ändå att få dem helt täta. Du har ju annars Rockzolids riverstone som finns i varianter som sjunker av sig själva. De har hål så de vattenfylls. Ingen fara med stillastående vatten där iaf. Har använt dem i åratal. Men prova som du tänker om du nu ändå har BTN.
      Ja jag har kollat på dom. Inte dumma alls. Dock har dom ingen direkt som här i samma ton som BTN's limestone.
      Vilka dom övriga modulerna ja har idag.

      Men skall ge det ett försök. Med lite blästersand så fyller de ju ut bra.

      Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Alternativ så kan du vända på modulerna och sedan fylla på med typ lättbetong.
        Där får du kanske prova dig fram eller bara chansa godtyckligt.
        När du hittat rätt mängd lättbetong så förseglar det sedan med 2 komponents epoxi.
        Blandar och häller i modulen över betongen.
        När det härdat så är det bara till att tuta och köra !
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Tänk på att det är stor flytkraft i en sådan, skulle gissa på en 5 kg. Har en tror det är en L, den fräste jag ur "skummet" på insidan så mycket jag kunde och sen limmade fast stora stenar så lyckades jag få den att sjunka. Skulle jag göra om det så tog jag bort vad jag kunde av "skummet" och sen fyllt den med betong. Det här skummet på insidan är som frigolit en otrolig flytkraft.

          Kommentar

          • Ast
            Användare
            • november 2015
            • 85

            #6
            Ursprungligen postat av Ducce
            Tänk på att det är stor flytkraft i en sådan, skulle gissa på en 5 kg. Har en tror det är en L, den fräste jag ur "skummet" på insidan så mycket jag kunde och sen limmade fast stora stenar så lyckades jag få den att sjunka. Skulle jag göra om det så tog jag bort vad jag kunde av "skummet" och sen fyllt den med betong. Det här skummet på insidan är som frigolit en otrolig flytkraft.
            Så sant. Jobbade en en del med modulerna som sitter limmade baktill.
            Och det skiljer väldigt mycket på olika ställen också.

            Beror ju givetvis på hur modulen ser ut men när jag borra hål för raster så flög de första igenom medan andra fick jag borra från båda håll.
            Då var det ändå ett 5cm djupt "spotlight" borr.
            Så där finns nog att ta av som du säger.

            Men varför just betong? Visst har säkert högre densitet, men värt jobbet?

            Tänker blästersand är mer lätt jobbat.
            Ev större sten samt fylla igen med blästersand, lite beroende på hur modulen ser ut efter lite fräsning invändigt.

            Kommentar

            • Ducce
              Användare
              • november 2009
              • 360

              #7
              Blästersand - tja du skall han den till att stanna kvar på insidan av modulen, och blästersand väger mindre / liter i vattnet än betongen. Första gången jag provade så borrade jag några diskreta hål på de hösta punkterna för att släppa ut luften, limmade modulen på en glasskiva och fyllde med sand - flöt som en kork. Tanken med betong var helt enkelt att bara fylla i och låta torka, inget kladd med lim och annat.

              Kommentar

              • Ast
                Användare
                • november 2015
                • 85

                #8
                Jo de är iof sant. Kladd som kladd.
                Ett alternativ hade vart art plexiskivan hade kanterna kvar. Så att den stack ut en bit åt alla håll.
                Och på så sätt få mer kraft från botten sanden/sten i karet.
                Blir dock mer klumpig.

                Så får nog ge betong ett försök ändå.

                Något speciellt att tänka på vid val av betong, vid akvariebruk så att säga.



                Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

                Kommentar

                • mrazster
                  Användare
                  • september 2014
                  • 428

                  #9
                  Jag har använt både lättbetong eller husfix.
                  När dom härdat så är det inga problem med att dom ger ifrån sig något mer än att ph-värdet höjs en aning.
                  Dom används flitigt av dom som bygger bakgrunder, utan problem.
                  Vill du dock vara säker så pensla på några lager epoxi.
                  1200 liter plywoodkar

                  576 liter Ciklidarium !!

                  Kommentar

                  • Ast
                    Användare
                    • november 2015
                    • 85

                    #10
                    Tack! Ja, heller ingen dum idé att "försegla" med lite epoxi.

                    Återkommer när jag sänkt den. Skall försöka få lite logg bilder.

                    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ast
                      Någon som provat detta?

                      Kör moduler bak i karet men hade velat komplettera med någon klippa eller två på botten, i samma textur.

                      Dels för att slippa tömma karet samt att vill ha modulen "rörlig".

                      Ja tänker sand/grus i modul sen silikon'a fast en plexiskiva baktill.

                      Frågan är hål eller helt tät?
                      Om hål(sjunker lätt) kommer det samlas skit(på sikt) som inte går att få ut? Påverkar vatten etc då de inte finns någon cirkulation?

                      Tänker främst på dom moduler som bara har en öppning(bak).

                      Tex BTN "M" nedan.



                      /A
                      Jag har moduler på bakstycket med en hel del borrade små hål i. Tänkte i samma banor som du, men har aldrig haft problem med det. När jag byter vatten så åker ju vattnet ir modulerna och förnyas när jag fyller på

                      Kommentar

                      Arbetssätt...