Hur bli av med repa i akvarieglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeGaard
    Användare
    • oktober 2011
    • 5

    Hur bli av med repa i akvarieglas?

    Jag har fått en 10cm lång och ca 0.5mm bred repa på framsidans ytter sida (Glaset är 10mm tjockt). Den är väldigt synlig men den känns inte med nageln. Troligen är boven ett sandkorn som följd med magneten när jag rengjort för alger. Repan är det nu ingen fara med. Men den sitter mitt i glaset och stör. Och det ville vara såå fantilastiskt att bli av med den! 🐯

    Nu är min fråga så hur man kan göra för att få bort repan? Har googlat en del men inte kunnat hitta något tillfredsställande svar.

    En del av vad jag hittat är:

    - Bivax
    - Klarlack som sedan poleras
    - Silikon
    - Polermedel till smartphone

    Att vända på akvariet som är ett Hardscape på 450L kommer inte på fråga. Men tänkte att det kanske är någon här på forumet som har erfarenhet av repor i glas. Eller känner någon som har? Eller som har testat något av ovanstående och kan avråda så inte jag gör samma misstag? Man kan ju laga värsta stenskott i i framrutan på en bil. Och då måste det väll finnas något man kan laga akvarieglas med...

    Tacksam för tips så även andra i framtiden kan googla sig hit och få svar.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Väntar med spänning på positiva svar! Men jag tror tyvärr att svaret kommer vara ganska tråkigt. Min erfarenhet är att det är mer eller mindre omöjligt att få bort repor, speciellt när de är så grunda. Bekymret ligger i att det brukar inte gå att lösa utan att man bygger eller tar bort av glasets tjocklek vid stället och få en konstig ljusbrytning där som gör att den fixade delen av rutan i princip fungerar som ett förstoringsglas. Det brukar se värre ut än vad repan gör.

    Kommentar

    • LeGaard
      Användare
      • oktober 2011
      • 5

      #3
      Nog måste det gå. Men skall nog skaffa en sån här.

      Kommentar

      • LeGaard
        Användare
        • oktober 2011
        • 5

        #4
        Skall kanske testa med möbelrengörings spray

        Kommentar

        Arbetssätt...