Ancistrus med Malawis! Rot i karet? HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Senmove
    Användare
    • januari 2017
    • 5

    Ancistrus med Malawis! Rot i karet? HJÄLP!

    Hejsan alla akvarister! ni som är lite kunniga får gärna hjälpa mig då det är första gången jag har malawis.

    Har 3styckna Ancistrus i akvariumet med mina malawis.
    Behöver inte ancistrus malar rötter (mangroove) att gnaga på för fiber osv?

    om jag stoppar ner en rot sänker jag ph:värdet mycket?

    finns de någon slags form av mat man kan ge istället för rötter?

    kan jag såga ner en 5x5cm bit o slänga ner i karet?

    vad ska jag göra för att få mina ancistrus & må bra i akvariumet?

    TACKSAM FÖR SVAR! har frågat mig själv i ca 2veckor hur jag ska lösa det.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hej och välkommen hit

    Ancistrus är inte träätare det är mer någon som tillhör Panaque-släktet. Iställer käkar de alger, och vegetabilier, men även döda fiskar, rom och annat de får tag i duger. Många har Ancistrus tillsammans med Malawi utan problem. Om du har små matpellets till dina övriga fiskar som sjunker kommer dina Ancistrus få in sig det de med. Annars är det bra om du en gång i veckan lägger i ett par Mal-tabletter:
    Se vårt breda sortiment av fiskmat och foderautomater för akvariefiskar hos CyberZoo. Vi erbjuder hundratals olika sorters fiskfoder, inklusive flingfoder, sjunkande och flytande pellets, frystorkade insekter och granulat. Oavsett dina akvariefiskars behov, hittar du det perfekta fodret hos oss.


    Cyberzoo är dessutom en rabattbutik och är du medlem i NCS får du 15% på deras varor, i detta fall skulle det blir 51 kronor i rabatt, så man tjänar snabbt in sitt medlemskap

    Några rötter sänker inte pH särskilt mycket över tid. Så om du vill ha en rot i går det bra.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • november 2009
      • 360

      #3
      Hej
      Det underlättar om du skriver lite om hur stort ditt akvarium är, en sådan liten rot i ett 500l akvarium märks inte. Det är även intressant vilket ph du har idag och vilket ph du har på vattnet i kranen för att ge korrekta råd. Du kan till en viss del kompensera med lite mer vattenbyten. Men som DaRe skriver så en sådan liten bit kommer du knappt märka, koka den först och låt den ligga och dra i en spann, byta vatten tills den inte färgar av sig längre så slipper du the färgat vatten i akvariet.
      Jag har skälv 2 halvstora rötter i mitt 500l utan problem, dels har jag kompenserat med kalksten som inredning oxå, och det vatten jag bytar med har högt ph och mycket kalk.

      Kommentar

      • Senmove
        Användare
        • januari 2017
        • 5

        #4
        250l.
        Ph i kranen är 6.7
        så får ju tillsätta ph höjande.
        i karet har jag nu ph: runt 7.5

        Matar mina ancistrus med Tropical Green Algae tabletter & tetras mal tablett mix.
        sedan ger jag dom 1gång i veckan ärtor/gurka. maltabletter stoppar jag ner 3- bitar dagligen och ser dom gnaga på det.

        Dom verkar ju må bra utan rot men tänkte att de kanske kommer senare att de blir dåliga eller något för jag inte haft en rot/träbit i vattnet.

        Läste även att man kan tydligen köpa en burk som innehåller träfibrer (typ som maltabletter) är dessa bra?

        men på ett annat forum skrev dom att ancistrus : MÅSTE ha en rot pga av matsmältning eller något sånt där.. de förklara inte så mycket utan de va mest typ att de va '' LAG '' när man har ancistrus.

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Efterssom du redan använder ph höjande och håller koll på vattnet så är det bara att slänga i en rotbit, ev får du kompensera lite extra med roten, men tror inte du märker av det.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Jag har runt 8 ancistrus (stora) i mitt malawikar. Jag ger nästan aldrig någon föda riktad särskilt till dem. I karet, 500 liter, går drygt 30 malawi. Ancistrusarna växer. De äter det spill som blir när jag matar. samt alger. Ancistrus är, som DaRe skriver, allätare.
            Gällande PH. Jag har i karet en rot som är nära en meter. Gammal "mangorove". Kompakt sak, som en kraftig gren.. Eftersom jag experimenterat lite med PH där, och kört med och utan PH höjande, så har jag kontinuerligt mätt både PH och Nitrit periodvis. Med och utan rot. Kan inte se att denna rot inverkar på PH, iaf inte mätbart. Dessutom verkar inte mina malawi (mbuna) bry sig särskilt mycket om PH ligger på 6,5-7, eller 7-8.2. De beter sig och leker som vanligt oavsett.
            Däremot är det för att hålla koll på nitriten kanske viktigare att se till att PH inte sjunker under 6 om man har ett kar utan växter. De nyttiga bakterierna får det svårt att balansera då och utan växter kan syrebrist till följd av stigande nitrihalt snabbt uppstå. Så att hålla ett kar utan växter utan att beöva byta vatten titt som tätt, så är det bra att kanske se till att PH ligger över 7, som en säkerhetsmarginal, samt bra cirkulation.

            Kommentar

            • Senmove
              Användare
              • januari 2017
              • 5

              #7
              Tack för svaren!
              då behöver jag inte oroa mig så värst mycket.

              får helt enkelt testa mig fram med roten

              Kommentar

              • Albatross
                NCS Medlem
                • januari 2017
                • 14

                #8
                Hej!
                Jag har 6st Ancistrus i ett 624L akvarium med Malawiciklider har en smal rot ca 45cm lång, roten påverkar inget alls på PH inte så att jag kan mäta det med dropptest, jag gör vattenbyte varje vecka ca 50%, jag matar inte alls mina Ancistrus de sköter sig själva och är aktiva mer eller mindre hela tiden. jag väntade tills jag hade skapligt med alger för att köpa Ancisatrusarna så de hade något direkt att knapra i sig,
                Man kan inte ha för stora akvarium men för lite plats

                Kommentar

                • Senmove
                  Användare
                  • januari 2017
                  • 5

                  #9
                  Jag har inga alger i mina kar och undrar varför de inte blir några? gör jag något fel eller?
                  alla skriver om hur mycket alger & etc de har och att de behöver inte mata sina fiskar men i mina andra kar med vanlig sällskapsfisk med tusentals av växter så finns de inte en enda alg vad jag ser med blotta ögat.
                  så är rädd att de inte får i sig någon mat.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Har du mycket växter i ett kar blir det ofta mindre alger. Växterna konkurrerar ut algerna. Vet inte hur du har det i ditt malawikar. Mycket växter? Hur ser belysningen ut? Om det är ancistrus du oroar dig för att de inte får att äta, så behöver du inte oroa dig för mycket. Ancistrus äter även alger vi inte ser. Samt att de äter annat som blir över.

                    Kommentar

                    • Senmove
                      Användare
                      • januari 2017
                      • 5

                      #11
                      Växter, Vallisneria & gälört
                      inte jättemycket växter utan de är bara '' skott '' just nu och håller på o växas.

                      ljus: ingen aning hur kan man se det haha?
                      det är iallafall ett bra ljus för de lyser upp mer än mina andra kar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...