Parachromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    buuuhuuuuuu mina jaggor :-(

    men roligt med resten ändå. Dock måste ja säga att om jeff skickar 3 missbildade fiskar och 5 som dog (en texas har döt när ja skriver detta) så är det 8 av 75 som inte är ok, så har vi 10% bortfall!

    det rimmar lite illa med alla försäkringar Jeff har gett os om att inga fiskar nästan nånsin dör ens efter 2 dygns transport.
    fish r friend

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      De missbildade fiskarna måste väl ha skadat sig under resan? För inte kan Jeff väl skicka iväg missbildade fiskar till några som gör sin allra första beställning av honom? Det verkar ju lite osmart...

      Jättetråkigt med jaggorna för övrigt, då får vi hoppas att det är både honor och hanar bland de tre som klarade sig så att det ändå går att få fram avkomma från dem. Det vore trevligt med en ny fin "svartvit" jaguarstam här i Sverige.
      Det kommer för övrigt att bli jättekul att följa utvecklingen av dem, du måste lova att dokumentera deras uppväxt och posta bilder som en tok då de växer upp orm. Jaggorna vi har här i Sverige verkar ju väldigt lugna av sig om man nu ska göra en generalisering baserat på jaggorna vi här på forumet har, vem vet den svartvita kanske har ett helt annat temperament som är mer i fas med den generella beskrivningen av jaggor. Man tycker att det åtminstone borde finnas en gnutta sanning i "monsterbeskrivningen" som speciellt cirkulerar på de amerikanska forumen. Ingen rök utan eld brukar man ju säga...


      Vad tror ni för övrigt om att starta en generell Centralamerika-tråd nu när det finns så pass många fler arter att diskutera?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • phases
        Användare
        • april 2003
        • 15

        citat:Ursprungligen skickat av orm

        det rimmar lite illa med alla försäkringar Jeff har gett os om att inga fiskar nästan nånsin dör ens efter 2 dygns transport.

        Det är ju självklart tråkigt med bortfall, men jag undrar om någon verkligen kan försäkra att det inte ska ske några på en sån lång resa?!

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          FI: uhm räcker det inte med ett forum för central-amerikaner?

          jodå, dessa gynnare ska dokumenteras rejält.
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            citat:Ursprungligen skickat av orm

            FI: uhm räcker det inte med ett forum för central-amerikaner?
            Hehe iofs... Men skapar vi en massa småtrådar om alla dessa arter så kommer vi ju att invadera hela forumet... vilket iofs inte behöver vara något negativt. ;D
            Men håll med om att det vore smidigare att bara behöva klicka på en enda tråd och sedan hålla värsta fetdiskussionen i den tråden. Man kan ju fortfarande ta detaljfrågorna i separata trådar precis som i jaguartråden men alltså ha en generell centralamerika-diskussion där man kanske postar lite bilder och kan snacka lite bredare än i en artspecifik tråd.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              Angående de missbildade fiskarna så är det inget som har hänt under resan. Om de föds med denna missbildning eller inte vet jag inte, men jag har sett det vid ett flertal tillfällen förut. När de har dykt upp bland mina egna så får de ynglena bli foder åt andra. Men det är som du skriver FI, man säljer inte sådan fiskar. Så där blir det ett minus. Dessutom så har en Tetracanthus dött under natten. Hoppas det inte sker något mer nu, annars börjar det kännas som ett misslyckande. Det kommer ju trots allt dröja minst 1 år innan man får se något resultat av beställningen.

              De som redan nu har blivit mina favoriter är Vieja Regani, dessa är väldigt pigga och nyfikna på allt som rör sig. Denna art vet jag ingenting om alls, såg den på några bilder i Agualog katalogen (Sydamerikanska ciklider III). för er som har denna bok, kolla in hanen (inte "blackback" varianten) så förstår ni varför jag beställde dem.
              Som nummer 2 kommer P motaguense "red tiger". En liten,liten misstanke finns att det är de som har klämt Tetracanthusen. Det är i varje fall de som är mest upptagna med att äta resterna av den. Men troligtvis så har den dött "av sig själv" då de var i lite dåligt skick i påsen.

              Umbriferusen lägger man knappt märke till just nu, men jag förmodar att de kommer att ändra på detta när de blir större.

              Vad det gäller orms fiskar så kommer nog Escondidon att bli något extra. Man ser redan nu att det inte är någon vanlig Carpintis, de lirar i en helt annan division. Det är också de som är tuffast i det karet de går i. Managuensen ser faktiskt inte ut som något speciellt just nu. Citrinellusen och Festaen går mest och plockar på bottnen just nu. Ett gott tecken.
              Vad det gäller Trimaculatumen så är de väldigt lugna av sig. Då de var så stora jämfört med de andra fiskarna så får de gå tillsammans med bland annat mina Labiatum. Kroppsformen är densamma så vore det inte för färgen så skulle man tro det var samma art. De verkar ha någon dold förmåga att sätta sig i respekt hos andra för jag ser inte någon som rör dem och de rör inte någon annan heller.

              Skall försöka klämma något foto på fiskarna, men vänta er inget extra de är trots allt väldigt små (och grå).
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                De som redan nu har blivit mina favoriter är Vieja Regani, dessa är väldigt pigga och nyfikna på allt som rör sig. Denna art vet jag ingenting om alls, såg den på några bilder i Agualog katalogen (Sydamerikanska ciklider III). för er som har denna bok, kolla in hanen (inte "blackback" varianten) så förstår ni varför jag beställde dem.
                Jepp, jag förstår.
                Den liknar förövrigt min zonatum litegrann, mycket blått skimmer och lite rödaktiga fenor men betydligt kraftigare kroppsform, en MYCKET vacker och maffig firre.

                Tetracanthusen eller Kubacikliden som handelsnamnet är ser ju helt sjukt maffig ut i Aqualog-boken! Jag har aldrig sett den tidigare faktiskt, ruskigt vacker firre, jag förstår definitivt varför du beställde dessa. Kolla in bilderna på hanen längst ned på sida 96... Wow!

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  ..och så blir man glad när man ser denna också på Jeffs sida

                  ..tänk om det är yngel efter denna.
                  Det var denna bild som fick mig att bestämma mig för att INTE plocka hem svartvita Managuense. Tråkigt för orm, för hade jag plockat hem managuense så hade det blivit 14-16 st totalt för oss och då hade förlusten inte svidit i skinnet så mycket.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    va ska vi kalla tråden då?

                    "centralmerika-klubben för inbördes beundran" kanske?
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                      Det var denna bild som fick mig att bestämma mig för att INTE plocka hem svartvita Managuense.
                      Underskatta nu inte svartvita jaggor, kolla in den här skönheten.
                      Get the best of SEO, content writing, and content marketing services from industry experts. With our proven strategy and years experience target the right kind of keywords and audience.

                      Men du har ju iofs redan haft jaggor så jag förstår samtidigt att du gärna provar något annat den här gången och kubacikliden verkar stå sig bra på egna meriter utan att jämföras med jaggan, den håller sig ju dessutom på en lite lämpligare storlek, så det var nog ett bra val då du trots allt planerar att ha den tillsammans med en del andra arter om jag har förståt rätt. Jaggor verkar ju vara rätt knepiga att kombinera med andra arter, i alla fall då de leker.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        citat:Ursprungligen skickat av orm

                        va ska vi kalla tråden då?

                        "centralmerika-klubben för inbördes beundran" kanske?
                        Nej jag vet inte, det kanske var en dum idé.

                        Vi kan ju göra en afrikanare och invadera forumet med småtrådar istället.

                        Tänk dig en sån här lista över de senaste inläggen:

                        Mina jaggor har lekt! [3]
                        Varför färgar inte mina carpintes ut? [2]
                        Nicaraguense med carpinte? [5]
                        Könsskillnad, Motaguense? [6]
                        Jaguarciklid med carpinte? [7]
                        Varför leker inte mina jaggor? [6]
                        Yngelfoder till jaggor? [3]
                        Sebraciklider + vaddå? [4]
                        Carpinte + dovii? [3]
                        Jaggorna har lekt!! [2]
                        Mina jaggor har också lekt!! [5]

                        osv osv... Jag kan riktigt se hur afrikafansen sitter och surnar till. ;D

                        *Obs! Ta mig inte på alltför stort allvar, jag bara dummar mig lite.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • INXS

                          Jinnarparen - det viktigaste just nu ar att ammonia och nitrit inte stiger - jag har haft stora forluster nar jag har kopt hem fisk och satt dom i nyuppsatt kar eller ett kar som inte ar sarskillt gammalt. Nasta gang jag kopte fisk satte jag dom i ett par kar som hade varit igang flera manader och firrarna var hur pigga som helst fran forsta dagen. Samma galler med overbefolkning. Jag har lart mig (dyra laxor) av mina egna misstag nar man trodde att det blir OK.

                          Om du kan slita ut nagat som stenar , rotter , blomkrukor , etc , fran ett etablerat kar och satta in det med dom nya firrarn sa att det blir mer bakteria som hjalper att omsatta fiskarnas avkastining sa gor det.

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Eftersom vi ändå är inne på karantänsakvarier och sånt...
                            Jag köpte nyss ett gäng nicaraguense som gick i ett kar där det medicinerades mot vitaprick, nicaraguacikliderna hade inte varit sjuka och medicineringen var inne i slutfasen, jag satte ändå ner dem i ett mindre akvarium för att inte råka ut för några otrevligheter. Frågan är, hur länge ska man låta dem gå i karantän? När är det säkert att den eventuellt vilande sjukdomen är borta?

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              INXS Problemet för mig är att inget kar är äldre än 5 veckor. Jag bytte ju kar i början av förra månaden och då åkte även de andra karen på en storrengöring. Dumt av mig, visar det sig nu.

                              Kör med sparsam utfodring nu så att eventuella halter stiger långsamt i stället. Det där med stenar och rötter från andra kar har jag faktiskt inte tänkt på förut. Men det skall jag använda mig av i framtiden.

                              Fortsätter att hålla tummarna för att det håller. Någon motaguense ligger och vilar på bottnen lite väl mycket....

                              Jag tog ändå 3 timmar på mig med vattentillvänjning igår.

                              2 dygn i en påse var tydligen ingen hit.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • INXS

                                Med dom flesta sjukdomarna och nya firrar ar det 1 manad utan problem - sa fort det uppstar problem skall dom botas och en manad startas om. Det ar inte manga som gor detta men om man har haft forlust en gang sa lar man sig.

                                Med vita pricken ar det sa har :
                                Prickarna klacks och ligger pa botten , faster sig vid en fisk och livnar sig, en massa avkomma klacks och faller till botten och hela grejen borjar om. Jag ar inte saker pa schemat men jag tror att varje fas tar typ 3 dagar - nar man ser dom pa fiskarna ar dom skyddade av sitt skal och kan inte skadas det ar forst nar dom faller av som man kan eliminera dom.

                                Hojer du temperaturen till 30-32 i tva veckor tar du troligen dod pa dom 100%. Sa vita pricken ar ganska latt att handskas med.

                                Problemet uppstar genom att fisken ofta stressas och det uppstar andrahands komplikationer sa nar fisken ar i karantan skall man se till att aldrig ha ammonia eller nitrit i vattnet, mata inte eller valdigt lite sa vattnet halls rent och ha alltid extra syre. Hall karet sa morkt sa mojligt och gor ofta vattenbyten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...