Fiskrummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delfin61
    Användare
    • juni 2010
    • 106

    Fiskrummet

    Ja, då är det väl dags att visa renoveringen av mitt gamla akvarierum och mitt intresse kring undervattensvärlden i alla former. Jag tänker mig få det hela färdigt under vintern. Nu börjar det ta form och jag passar på att lägga upp lite bilder.

    Här finns 4 st. 375l och 4 st. 540l. En del gamla yngel burkar ( ca 10-12 st. i en hyllställning. )

    Intresset aktivt har legat nere ca 10 år, jag har under tiden haft ett kar igång med ciklider men bara skött det nödvändiga.

    Min målsättning nu är att skapa en så lättskött anläggning som möjligt med de möjligheter som finns i dagens akvariehobby. Invånarna har jag inte bestämt ännu, jag tror det får komma efter hand. Jag åker till Singapore, Malaysia och Thailand under februari så jag tänkte få lite ideér.




    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3231.jpg
Visningar: 1
Storlek: 534,3 KB
ID: 701347Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3239.jpg
Visningar: 1
Storlek: 685,6 KB
ID: 701348Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3248.jpg
Visningar: 1
Storlek: 518,1 KB
ID: 701349Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3245.jpg
Visningar: 1
Storlek: 903,0 KB
ID: 701350
    Här borrar jag med 22 mm glasborr, mall i hörnan och lätt lutning med vattenansamling, borrar botten och båtgenomförning.
    Bifogade filer
    Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #2
    Kul att fler renoverar akvarie rum Hade också en plan från början att ha överrinning för vattenbyte men jag orkade inte lösa det. Jag har min golvbrunn i rummet bredvid och orkade inte lösa en fast installation för att transportera vattnet utan kör med en grov slang på gammalt vis
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • delfin61
      Användare
      • juni 2010
      • 106

      #3
      Fiskrummet

      Ursprungligen postat av Pettap
      Kul att fler renoverar akvarie rum Hade också en plan från början att ha överrinning för vattenbyte men jag orkade inte lösa det. Jag har min golvbrunn i rummet bredvid och orkade inte lösa en fast installation för att transportera vattnet utan kör med en grov slang på gammalt vis
      Ja, efter att ha läst om dina projekt så kom jag igång. Tänkte även ha ett på fyllnadssystem som används bland annat inom växtodling. En magnetventil både för de stora karen och ett för odlingsdelen där jag kan styra tillflödet med timer.
      Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Ska bli kul att följa återuppbyggnad/renovering av ytterligare ett akvarierum !
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ännu ett roligt projekt att följa!!

          Kommentar

          • delfin61
            Användare
            • juni 2010
            • 106

            #6
            Fiskrummet

            Äntligen helg! Får idag hjälp av kompis, tänkte få till överrinning systemet så att det funkar fullt ut med de åtta stora karen. Elen är dragen längs taket och jag tänker mig prova några LED rör från Bauhaus.Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3409.jpg
Visningar: 1
Storlek: 589,8 KB
ID: 694718Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 859,2 KB
ID: 694719 Uppåner



            Någon som har kontakter eller känner till odlare i Singapore/ Malaysia?
            Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

            Kommentar

            • delfin61
              Användare
              • juni 2010
              • 106

              #7
              Fiskrummet

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3422.jpg
Visningar: 1
Storlek: 603,1 KB
ID: 694720Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3427.jpg
Visningar: 1
Storlek: 766,6 KB
ID: 694721Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3420.jpg
Visningar: 1
Storlek: 907,6 KB
ID: 694722Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3428.jpg
Visningar: 1
Storlek: 902,2 KB
ID: 694723Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3419.jpg
Visningar: 1
Storlek: 796,8 KB
ID: 694724Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3424.jpg
Visningar: 1
Storlek: 696,1 KB
ID: 694725Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3426.jpg
Visningar: 1
Storlek: 690,3 KB
ID: 694726 ​Här kommer lite fler bilder
              Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Många och stora kar! Det där blir bra :-)

                Kommentar

                • delfin61
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 106

                  #9
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3443.jpg
Visningar: 1
Storlek: 646,9 KB
ID: 694730Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3449.JPG
Visningar: 1
Storlek: 682,1 KB
ID: 694731Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3429.jpg
Visningar: 1
Storlek: 507,5 KB
ID: 694732Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3445.jpg
Visningar: 2
Storlek: 716,9 KB
ID: 694733Nu fungerar systemet med droppknappar 12 l/h. Manuellt tills vidare. Magnetventilinstallationen ska en annan kompis få hjälpa mig med ( bra med kompisar förresten ).

                  Frontosorna har fått eget liksom Röd Ciklid från Västafrika! Prinsessorna kan nu utöka sin koloni i karet uppe till höger.

                  Vattenslangen monterad längs taket i en kvadrat. Fäst med hållare.
                  Senast redigerad av delfin61; 20 november 2016, 16:27.
                  Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                  Kommentar

                  • delfin61
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 106

                    #10
                    Fiskrummet

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3451.jpg
Visningar: 1
Storlek: 910,0 KB
ID: 694734Söndag kväll och tre väggar i ett rum på 18 kvadrat i princip klara. Då återstår fjärde väggen med odlingskaren. Får bli en hel del avkalkning här. Vattenledningen ligger ovanför så här finns möjlighet till droppsystem/ överrinning även här fast med mindre flöde, kanske 1-2l/h.
                    Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Bra jobbat, ser ut att bli en kanonanläggning det här!

                      Kommentar

                      • delfin61
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 106

                        #12
                        Fiskrummet

                        Tack! Jag började redan under semestern i somras med rengöring, borrning, planering o.s.v De senaste veckorna har det gått snabbt framåt med lite hjälp. Man behöver en knuff ibland.

                        De flesta karen köpte jag begagnade för 10-15 år sedan! Det äldsta ( 540 ) köpte jag nytt på Stoby Akvarieaffär för ca 35 år sedan !! Aldrig behövt göra något vid det. Undrade hur det skulle bli med borrning men det gick bra.

                        Nu funderar jag på vad jag ska ha i karen. Det finns ju så otroligt mycket att välja på!

                        Behöver nog komplettera med några nya powerheads! Någon som kan tipsa om nåt bra?
                        Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #13
                          Jag gillar Eheim compact serien. Små, ganska tysta och har hållt bra för mig. Inte så dyra heller
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • delfin61
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 106

                            #14
                            Tack! Ska kolla dem. Jag gillar också Eheim!
                            Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                            Kommentar

                            • ICC
                              Användare
                              • maj 2006
                              • 243

                              #15
                              Skickar ett beröm för intressant tråd, mycket kul att följa.

                              Jag använder AquaClear powerhead 50 & 70, och gjort så i många år utan några särskilda problem. Fick dock byta rotorn i en 70 nu i veckan. Kosta 199 kr. Men så har den gått non-stop i säkert 4 år samt legat nerpackad i 5 år under en akvariesvacka. Tysta med bra kapacitet. Så dom är jag nöjda med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...