banan i räkmix??!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    banan i räkmix??!!!!

    Haj
    Jag tänkte göra ny räkmix till mina troffar och testa med banan som bindemedel. är det någon som provat detta och hur har det fungerat?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • sigge
    Användare
    • augusti 2003
    • 10

    #2
    Har ej testat men verkar intressant.
    Snacka om Afrikansk räkmix... Med banan.....

    Kommentar

    • kilova
      Användare
      • april 2002
      • 327

      #3
      Det fungerar bra men ha gärna vegetariska ägg oxå i så binder det kanon
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

      Kommentar

      • pega
        Användare
        • oktober 2002
        • 55

        #4
        Vegetariska ägg ?
        Peter Garrido
        pega@porsgata.net

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          Jag menar förståss ägg som kommer från höns som bara ätit vegetarisk kost dessa finns att köpa i vanliga livsmedels affärer
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Banan fungerar bra i mixen, men bara om man får den mer kladdiga konsistensen. Man skall alltså blanda in banan i slutet så att man inte kör runt den för mycket i mixen.

            Ägg fungerar också bra i mixen, men båda dessa ser jag mer som tillskott till en slutligt bra bindande mix än som självstående bindande produkter.

            Jag har aldrig lyckats med att göra en mix med dessa delar som enda bindningsmedel.

            Jag använder Banan, Havregrynsgröt, Ägg och slutligen Gelatin som bindande faktorer och min mix grumlar inte vattnet speciellt mycket trots att fiskarna sliter som galningar.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              ok, det är mest så att jag vill inte riskera några gelatinklumpar eller ngt sådant eftersom jag ska mata mina små troffar med mixen. Man kanske skulle provar det vegetabiliska gelatinet agar agar eller vad det heter. då kan man ju köra på både agargrejset och bananen, så har man en lite "backup" om inte agaren binder så himla bra.

              hur gör man med havregrynsgröten, kokar man den innan osså skippar man saltet?
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • rytter
                Användare
                • juli 2003
                • 51

                #8
                Jag kör med banan och havregrynsgröt som enda bindemedel och det skräpar ner lite måste jag säga. Det försvinner efter 10-15 min men jag tror att gelatin, eller något liknande, binder bäst.

                Använder en banan och två portioner havregrynsgröt till en halv sats dvs ½kg räkor och ½kg ärtor. Havregrynen mixar jag innan jag kokar gröten (utan salt) för att den ska bli finfördelad och blandar i den efter jag mixat räkorna och ärtorna.

                Tyvärr har jag bara en vanlig mixar att tillgå så jag vet inte om konsistensen skulle bli bättre om man skulle använda en kvarn.
                Fisk bygger muskler !

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tricella


                  Jag har aldrig lyckats med att göra en mix med dessa delar som enda bindningsmedel.
                  Jag vill återigen slå ett slag för fryspulver (för sylt och gele som inte skall kokas). Man slipper helt koka vatten, eftersom pulvret koagulerar i kyla, och det ger en fast, fin, mycket svagt grumlande, räkmix.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    detta fryspulver, är det gjort på animnaliska produkter eller är det vegetabiliskt. blir det klumpar av det eller fungerar det bra?

                    detta med havregrynsgröt verkar vara lite klyddigt....
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      citat:Jag vill återigen slå ett slag för fryspulver (för sylt och gele som inte skall kokas). Man slipper helt koka vatten, eftersom pulvret koagulerar i kyla, och det ger en fast, fin, mycket svagt grumlande, räkmix.
                      Vet du namnet på denna produkt och vart man kan få tag på det?

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av sigge

                        Snacka om Afrikansk räkmix... Med banan.....
                        kommer inte de flesta bananer ifrån centreal/sydamerika??
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

                          detta fryspulver, är det gjort på animnaliska produkter eller är det vegetabiliskt. blir det klumpar av det eller fungerar det bra?
                          Det är pektinpulver, dvs helt vegetabiliskt, och det heter helt enkelt Fryspulver. Det finns flera olika fabrikat och bör gå att hitta i de flesta mataffärer där man kan hitta stuff för att göra sylt/gele. Jag köpte det egentligen för att affären inte hade nåt gelatin, men det blev helt OK. Flytande pektin kan kanske funka det med, vet ej.

                          Det klumpade sig inte för mig; jag körde helt enkelt ned det i mixen, och frös sen mixen - fast jag hade ett ägg i också, och det bidrar väl till sammanhållningen. Konsistensen när den är helt tinad är som, jag vet inte, jello eller vinbärsgele; bitarna håller ihop i vatten men är svåra att lyfta med fingrarna (men jag lägger i alla fall ned bitarna frysta i akvariet).

                          Jag tog en hel påse till cirka 1 kg mix.

                          Här är hela receptet för den som vill kolla:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...