Misstänkt fisktuberkulos i Malawiburken. [BILDER] Hjälp..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Jojje
    Användare
    • mars 2014
    • 55

    Misstänkt fisktuberkulos i Malawiburken. [BILDER] Hjälp..

    Har under den senaste veckan arbetat frenetiskt med att försöka få reda på vad det är som händer i mitt Malawikar.

    350 liters hörnakvarium med Aluonocara OB simmandes.
    Har under 2 års tid aldrig haft några sjukdomar.
    Har sedan 6 månader tillbaka inte introducerat någonting nytt i karet överhuvudtaget.
    Mat och vattenbyten sker enligt rutin.
    Dubbla Eheim 2028 som filtrering känns enormt överdrivet, men har känts säkert. Tills nu.

    Har den senaste veckan sett att det började med ett stort sår på sidan av kroppen på en av fiskarna.
    Sedan fler och fler, då gick det fort.
    Inom ett par dagar har nästan hälften av mina cirkus 30 fiskar fått liknande sår på sidan av kroppen.

    Har först misstänkt min kinesiska algätare som nu växt till sig och kan ha varit orsaken till att den attackerat fiskarna. Han är nu omplacerad. Och fiskar har dött även efter att han tagits bort.

    Niclas på Aqua Stockholm sa att det kan vara någon form av bakterieangrepp.
    Tycker det är konstigt med tanke på att jag inte ändrat något.

    Nu funderar jag på om det istället kan vara fisktuberkulos.
    Detta skall ju kunna finnas i fiskarna under år, för att sedan bryta ut.

    Men min fråga då är, om det nu är fisktuberkulos, skulle det gå så pass fort att jag nu inom en vecka har förlorat 10st fiskar?
    Fiskarna som dött har både haft, och inte haft några sår på sidan av kroppen.
    Stora som mindre, hanar som honor.

    Har sett en hane vara på fiskar och "halvbita" de på sidan, som om han markerar någonting.
    Både hanar och honor, kan det vara han som är överdrivet aggresiv?
    Det är inte den dominante hanen i karet, men hur vanligt är det att en aggresiv hane kan i princip mörda 10st fiskar på en vecka, från ingenstans?

    Hjälp mig lite, känner att jag har ett problem och är nojjig att mina fiskar kommer dö ut sakta men säkert.
    Bifogar lite bilder nedan. Även bild på den kinesiska algätaren som är omplacerad.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 14813183_10209523804384711_1487594391_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,6 KB
ID: 701329Klicka på bilden för större version

Namn: 14858633_10209523808704819_1878642216_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,9 KB
ID: 701330Klicka på bilden för större version

Namn: 14858717_10209523804344710_265803158_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 194,8 KB
ID: 701331Klicka på bilden för större version

Namn: 14859440_10209523804184706_1295442085_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,3 KB
ID: 701332Klicka på bilden för större version

Namn: 14876098_10209523813584941_1194541776_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 234,3 KB
ID: 701333Klicka på bilden för större version

Namn: 14881629_10209523804304709_836711990_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,4 KB
ID: 701334
    "In peace sons bury fathers, but war violates the order of nature, and fathers bury sons."
    -Heroditus

    Säljer Xenotilapia Papilio Kanoni i Stockholm!
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72718
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Japp det ser ut som att det är fisktuberkulos. Sök på forumet så kommer du hitta en massa info!

    Det brukar tyvärr inte vara så mycket man kan göra..

    Det du kan göra, om du nu inte redan gör det, är att byta vatten dagligen och salta och i med typ easylife. Kan iofs stressa fisken och göra mer skada än nytta så det är lite gambling.

    Tänk på att inte doppa händerna, speciellt inte om du har något sår vilket man oftast har som man inte märkt av.
    Senast redigerad av Erik Österlund; 01 november 2016, 23:13.

    Kommentar

    • Mr Jojje
      Användare
      • mars 2014
      • 55

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Japp det ser ut som att det är fisktuberkulos. Sök på forumet så kommer du hitta en massa info!

      Det brukar tyvärr inte vara så mycket man kan göra..

      Det du kan göra, om du nu inte redan gör det, är att byta vatten dagligen och salta och i med typ easylife. Kan iofs stressa fisken och göra mer skada än nytta så det är lite gambling.

      Tänk på att inte doppa händerna, speciellt inte om du har något sår vilket man oftast har som man inte märkt av.
      Så med andra ord är kört mer eller mindre?..
      Har sedan tidigare eksem på händerna så risken är väl stor att man fått i sig skiten också, är det vårdcentralen man vänder sig till då? Vad för prover är det man lämnar då?

      Samt, Finns det ingenting alls som kan få död på denna sjukdom? Ingenting alls?
      Är det bara att köra vidare som vanligt och låta fiskarna självdö? Kan ju ta hur lång tid som helst
      då hälften av fiskarna inte ser ut att vara smittade alls.

      Finns det något sätt man kan göra för att bekräfta fisktuberkulos?
      "In peace sons bury fathers, but war violates the order of nature, and fathers bury sons."
      -Heroditus

      Säljer Xenotilapia Papilio Kanoni i Stockholm!
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72718

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Här har du en länk: http://www.lakemalawi.co.uk/viewtopic.php?f=80&t=8009

        Saulosi-honan, om du scrollar ner, ser ut att ha liknande fläckar som dina har..

        Kommentar

        • LinneaL
          Styrelsemedlem
          • april 2016
          • 10

          #5
          Gå gärna till hälsocentralen och säg att du är orolig för att ha blivit smittad av fisktuberkulos från ett akvarium. Ofta får man väldigt specifika utslag på kroppen men det går att testa via ett visst blodprov har jag för mig, eller om det var någon odling.
          Nämner man inte att det är just från fiskar så brukar de inte testa för det när man går in med utslag, då det inte är så vanligt.

          Kommentar

          Arbetssätt...