Beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • järnvägar
    Användare
    • mars 2008
    • 87

    Beteende

    Hej,
    Jag har haft ciklider från Syd/central Amerika och VästAfrika i många år, även periodvis från Tanganyika. Men just Malawi ciklider har aldrig riktigt fått fotfäste i mina kar. Nu finns det ett 250l som står tomt, har ni några förslag på en eller Max två arter med intressant beteende som kan väcka ett Malawi begär
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Någon Aulonocara tycker jag att du ska prova Vad är det för mått på burken?

    Kommentar

    • järnvägar
      Användare
      • mars 2008
      • 87

      #3
      L 1000 B 500 H 550 mm inköpt till ett par Diskus. Hur gör man bäst med Alunocara då? 2-3hanar och 4-5 honor? Får man ett skådespel då kanske? Eller ska man ha några pare från olika grenar, Jacob, Stuart kanske?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Synd att det bara är en meter långt. Jag skulle köra på en grupp Aulonocara 1+2 och kanske en mindre grupp golden eller något annat lugnt sällskap.

        Kommentar

        • JoSkelll
          Användare
          • december 2016
          • 1

          #5
          Papegojciklider!

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • januari 2003
            • 509

            #6
            Ursprungligen postat av JoSkelll
            Papegojciklider!
            Inte från Malawi, Inte ens från naturen faktiskt

            Kommentar

            • ICC
              Användare
              • maj 2006
              • 243

              #7
              Ursprungligen postat av järnvägar
              L 1000 B 500 H 550 mm inköpt till ett par Diskus. Hur gör man bäst med Alunocara då? 2-3hanar och 4-5 honor? Får man ett skådespel då kanske? Eller ska man ha några pare från olika grenar, Jacob, Stuart kanske?
              En rejäl grupp av Demasoni, som är så snygg!!

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias-D
                Inte från Malawi, Inte ens från naturen faktiskt
                Om det inte är Hoplarchus psittacus som menas :-) Fast de är ju fortfarande inte Malawi. De där orangea fiskarna har jag inte mycket för. Och ska vi vara petiga(vilket vi måste, är ju ciklid forum!) så kallas odjuren för papegojfisk, inte papegojciklid.
                Senast redigerad av mikoto; 13 december 2016, 09:22.

                Kommentar

                • järnvägar
                  Användare
                  • mars 2008
                  • 87

                  #9
                  Tyvärr lyckades jag inte hitta något som övertygade mig att byta kontinent, så jag fortsätter med Sydamerika

                  Kommentar

                  • JRB
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 274

                    #10
                    Det bästa motivet är väl just att prova något annat, svårt att veta innan man gjort det. Den stora skillnaden är väl intensiteten och de ständiga småstriderna förutom att det är relativt enkelt att få yngel... Malawis kräver ju ingen avskildhet för att "få till det" och finns bara gömställen så är chansen god att någon per kull överlever och därmed förändras ju populationen över tid. Nya hannar växer upp och utmanar de gamla stötarna om födorevir och honornas gunst, ibland dör ett släkte ut och man kan tillföra en ny flock, jag tycker det händer mera bland mina Malawisar än där jag har CA/SA/VA.
                    Senast redigerad av JRB; 14 december 2016, 14:11. Anledning: ordrättning

                    Kommentar

                    Arbetssätt...