Snyggt akvarium i köket ca 500l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan E
    NCS Medlem
    • september 2016
    • 10

    Snyggt akvarium i köket ca 500l

    Hejsan,

    Planerar att starta ett akvarium på ca 500 liter i köket. Tyvärr kan det inte bli längre an ca 120 cm så för att få lite volym tänker jag mig 60 cm djup och 70 cm högt. Vad tror forumet om det?

    Jag räknar med att bygga bänken själv av MDF skivor (16mm?) som jag låter brädgården såga till exakt. För att tåla belastningen förstärker jag med sex stående 45*45 träreglar och gör även en ram upptill och nertill. Framtill sätter jag köksluckor som är lika som köket i övrigt och överst på bänken tänker jag mig en (köks) skiva på 3 cm i ek. Vad tror forumet om det?

    Jag har tidigare kört salt och hade då en sump. Mycket bekväm anordning tycker jag. Hur fixar man en sump som passar för sötvatten? Tänker mig borrade hål i akvariet och pumpa upp med överströmning på något sätt men hur ska filtret i sumpen anordnas?

    Jag tycker det verkar svårt att få tag i snygga helglasakvarier. Är det Diamanaquarien som gäller? Deras sumpar verkar också bra med jag tycker de är orimligt dyra....

    Jag tar tacksamt emot tips och råd från forumet. Nedan ser ni det tillgängliga utrymmet.

    Hälsningar
    Johan

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1603.JPG
Visningar: 1
Storlek: 86,4 KB
ID: 701315
  • KJE
    Användare
    • december 2013
    • 24

    #2
    Det ska bli intressant att följa tråden och se vad det blir Kör också med akvarium i köket fast bara 200 liter https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop
    Senast redigerad av KJE; 21 oktober 2016, 20:59.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Jepp. Det är trevligt att ha ett akvarium i köket. Man tillbringar ju mycket tid där och kan följa med sina ciklider. Och vice versa, cikliderna följer med vad du gör.

      Vi fick plats med ett 660 liters ramakvarium. Det kläddes in med vit MDF, med öppningsbara luckor under akvariet och på sidorna. Nedan en bild före och en efter inbyggningen.
      Bifogade filer
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • KJE
        Användare
        • december 2013
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Jepp. Det är trevligt att ha ett akvarium i köket. Man tillbringar ju mycket tid där och kan följa med sina ciklider. Och vice versa, cikliderna följer med vad du gör.

        Vi fick plats med ett 660 liters ramakvarium. Det kläddes in med vit MDF, med öppningsbara luckor under akvariet och på sidorna. Nedan en bild före och en efter inbyggningen.
        Vilken makeover, riktigt snyggt!
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          #5
          Ursprungligen postat av Johan E
          Planerar att starta ett akvarium på ca 500 liter i köket. Tyvärr kan det inte bli längre an ca 120 cm så för att få lite volym tänker jag mig 60 cm djup och 70 cm högt. Vad tror forumet om det?
          Hej Johan !
          Ska bli riktigt kul att följa din tråd...projekt är alltid kul.
          Har själv ett pågående projekt på 1200liter, med en bygglogg i denna delen av forumet.
          Länk finns i min signatur.

          Gällande måtten på karet så är det ju som så mycket annat en smaksak. Personligen föredrar jag kar som är djupare/bredar än höga. Men ibland så får man helt enkelt förhålla sig till omgivning och möjlighet. Tycker att du med dom måtten gör så mycket du kan av den plats som finns.



          Ursprungligen postat av Johan E
          Jag räknar med att bygga bänken själv av MDF skivor (16mm?) som jag låter brädgården såga till exakt. För att tåla belastningen förstärker jag med sex stående 45*45 träreglar och gör även en ram upptill och nertill. Framtill sätter jag köksluckor som är lika som köket i övrigt och överst på bänken tänker jag mig en (köks) skiva på 3 cm i ek. Vad tror forumet om det?
          Låter som ett robust bygge. Kommer inte vara några problem alls. Håller du dig till den tjockleken på MDF:n eller tjockare så kommer den även funka fint som en "bärande" del av bänken. Men det menar jag att den kommer motverka att reglarna viker åt sidan av eventuell snebelastning. Se bara till att limma och ordentligt med skruv så blir det väldigt bra.
          Vill du ha idé om bänken hänvisar jag även har till min bygglogg. Men det finns en hel del andra byggprojekt forumet där man kan få inspiration om du kollar bakåt i tiden.



          Ursprungligen postat av Johan E
          Jag har tidigare kört salt och hade då en sump. Mycket bekväm anordning tycker jag. Hur fixar man en sump som passar för sötvatten? Tänker mig borrade hål i akvariet och pumpa upp med överströmning på något sätt men hur ska filtret i sumpen anordnas?
          Det är väl egentligen ingen större skillnad på sumpen mer än att du byter ut dom delar du eventuellt haft refugium och skummare till annan filtermedia. Här finns det ju en hel del olika varianter hur man konfigurerar mediat. Många kör med s.k "moving bed" med K1 Kaldnes. Andra kör med filtermattor och kanske lavakross eller pimpsten. Andra inkorporerar droppfilter någonstans i sumpen o.s.v. Har själv tänkt använda sump till mitt bygge. Men jag bollar fortfarande lite fram och tillbaka med hur jag ska konfigurera det. Däremot så kommer jag bygga 1 eller 2 separata droppfilter till karet utöver sumpen.




          Ursprungligen postat av Johan E
          Jag tycker det verkar svårt att få tag i snygga helglasakvarier. Är det Diamanaquarien som gäller? Deras sumpar verkar också bra med jag tycker de är orimligt dyra....

          Har själv bott en period i Avesta vilket inte är allt för långt ifrån Västerås. Där finns ju inte jätte gott om möjligheter till akvarieköp i den direkta närheten. Men du har ju Aquatropic i Sala och sen har du ju Akvarielagret i Stockholm om du har ork och möjlighet att ta dig dit.
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Välkommen till forumet!

            Låter som ett trevligt projekt! Vad blir det för firrar?

            Kommentar

            • Johan E
              NCS Medlem
              • september 2016
              • 10

              #7
              Hej alla,
              Tack för input och stöd. Det går inte att ha större djup än 60cm eftersom det är djupet på köksskåpen. Att jag funderar på 70cm höjd är för att få större vattenvolym och ett mått som är lite annorlunda. 60*60 har man sett förut....

              Jag tror att det kommer att bli en SA biotop antingen med jordätare eller med apisto. Möjligen västafrika eftersom kongotetror är så maffiga och vackra men då blir det Nannochromis och Pelvicachromis. Jag klarar inte att se fiskar från olika världsdelar i samma akvarium. Det lutar åt något som funkar med mycket växter och då går kanske jordätarna bort.

              Jag har insett att burken blir ganska tung med 12 mm glas och vatten och kanske är det klokare att ställa en stor Eheim under akvariet för att inte ytterligare öka vikten på golvbjälklagen. Jag bor i ett gammalt hus och det känns inte helt givet att det håller för hur mycket vikt som helst. Vet någon hur mycket plats jag behöver på höjden under för att få plats med Eheim 1200XL?

              Kommentar

              • Johan E
                NCS Medlem
                • september 2016
                • 10

                #8
                Hejsan,
                Kan någon tipsa om bra LED-belysning för sötvatten/växter? Jag vill ha något som funkar bra och är snyggt. Har inga planer på hemmabygge.
                /J

                Kommentar

                • mrazster
                  Användare
                  • september 2014
                  • 428

                  #9
                  Maxspect kanske en aning kostsamt men dom är förbannat bra !

                  1200 liter plywoodkar

                  576 liter Ciklidarium !!

                  Kommentar

                  • Johan E
                    NCS Medlem
                    • september 2016
                    • 10

                    #10
                    Hejsan,
                    Den modellen har jag inte sett förut. Den har inte så hög effekt dock. Jag har däremot kollat Maxspect Razor 160w. Den finns i en 8000k version. Funkar den för sötvatten?

                    Kommentar

                    • mrazster
                      Användare
                      • september 2014
                      • 428

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johan E
                      Hejsan,
                      Den modellen har jag inte sett förut. Den har inte så hög effekt dock. Jag har däremot kollat Maxspect Razor 160w. Den finns i en 8000k version. Funkar den för sötvatten?
                      Kolla min signatur, jag gjorde för ett tag sedan en recension på 300W modellen av Razer. Den är exakt likadan som 160W i alla andra avseenden.
                      1200 liter plywoodkar

                      576 liter Ciklidarium !!

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #12
                        Hur går det för dig ?
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • Johan E
                          NCS Medlem
                          • september 2016
                          • 10

                          #13
                          Hejsan,
                          Jag har bestämt mig för att köra på ett optiwhitekar på 120*50*50 (300L). Det är riktigt snyggt och det passar bra på platsen tycker jag. Det verkar inte lätt att hitta en snygg bänk. Har någon förslag? I övrigt har jag nästan bestämt mig för en Maxspect Razor i lämplig längd som får hänga från taket.
                          /J

                          Kommentar

                          • Johan E
                            NCS Medlem
                            • september 2016
                            • 10

                            #14
                            Har någon på forumet erfarenhet av kontinuerligt vattenbyte? Hur funkar det? Det borde minska kraven på filtrering....

                            Är det vettigt att bottenborra för att plocka in ett stort EHEIM ytterfilter? Är det bättre med sump? Vad tycker forumet?

                            Kommentar

                            • Johan E
                              NCS Medlem
                              • september 2016
                              • 10

                              #15
                              Det verkar svårt att få tag i en snygg bänk som passar för ett akvarium på 120*50*50. Kanske försöker jag bygga en i MDF istället. Tanken är att låta brädgården såga till alla delar för ett bra resultat. Dubbla 22mm MDF i bärande delar bör funka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...