....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Mitt första inlägg på många år, men jag känner ett starkt tvång att kommentera. Fy fan vilket hantverk :-)! Grymt bra jobbat, och jag fortsätter följa med avund.

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      Ursprungligen postat av medgix
      Mitt första inlägg på många år, men jag känner ett starkt tvång att kommentera. Fy fan vilket hantverk :-)! Grymt bra jobbat, och jag fortsätter följa med avund.

      Tackar så hjärtligt för det ! ;-)
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • SgtRip
        Användare
        • juni 2017
        • 1

        Håller med medgix.. Det här är i särklass det mest genomarbetade och eleganta bygge jag skådat. Jag säger som en välkänd profil i akvariekretsar: Man blir avundsglad!

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          Ursprungligen postat av SgtRip
          Håller med medgix.. Det här är i särklass det mest genomarbetade och eleganta bygge jag skådat. Jag säger som en välkänd profil i akvariekretsar: Man blir avundsglad!
          Tack så hjärtligt för dom orden !
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            Ytterligare ett steg närmare färdigt kar !



            Som om jag inte har lagt ner tillräckligt med tid redan på karet.
            Så får jag snilleblixten att jag ska sätta mig ner och sortera pimpstenen i säckarna.
            Tog mig nästan en hel dag att sortera 100 liter. Det var väl egentligen tur att jag gjorde.
            För det visade sig vara en hel del i säckarna som inte höll det lovade måttet i storlek.
            När jag precis fått hem säckarna så rev jag upp en av dom och rotade halvvägs ner i säcken för att kolla kvalitén.Naturligtvis var det så att just den säcken innehöll mer konsekvent storlek på stenen och dom minsta låg längst ner i botten. Är rädd att det sätter igen fort om jag använder mig av dom allra minsta kornen av stenen..därav mitt val att sortera upp allt.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 115.jpg
Visningar: 1
Storlek: 527,8 KB
ID: 695512


            Ett par bilder på sumpen fylld med det mesta av materialet.
            Första facket är inte riktigt klart än. Har mest bara flyttat runt på filtermattorna och brainstormat ideér.
            Målet från början var att det skulle vara pimpsten hela vägen upp i den stora(mittersta) kammaren/facket....så att att pimpstenen skulle vara både droppfilter och dränkt filtermedia. Men eftersom jag fick sortera bort en ganska stor del av pimpstenen så fick det bli en lite annorlunda lösning än tänkt från början. Har använt kuber av filtermatta tidigare i droppfilter så jag vet att det funkar precis lika väl...så det fick bli en sådan lösning.
            Vattenlinjen kommer gå strax under gränsen mellan pimpsten och filterkuberna.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 469,2 KB
ID: 695513


            Det näst sista facket är inte klart än. Går i tankarna på om jag ska fylla den med ett filtermedia som heter Biohome Ultimate...ett media som får bra recensioner och tycks göra det den är tänkt att göra med råge. Men det återstår att se...den ska oavsett fyllas helt med någon form av media.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 117.jpg
Visningar: 2
Storlek: 470,0 KB
ID: 695514


            Dåså....var det dags....att börja inreda !!!

            Klicka på bilden för större version

Namn: 118.jpg
Visningar: 1
Storlek: 444,1 KB
ID: 695515


            Han skojade verkligen inte, den gode Germanius i Nol, när han påtalade gång på gång att det är en otroligt bra sand..men den behöver tvättas. Hans sista ord när jag var på väg ut genom butiken med säcken i famnen:
            -" Ha nu i åtanke, du behöver bara göra rent sanden 1 gång."

            Klicka på bilden för större version

Namn: 119.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,0 KB
ID: 695516
            Senast redigerad av mrazster; 13 juli 2017, 16:12.
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • ICC
              Användare
              • maj 2006
              • 243

              Shit vilket galet och tidmässigt mastodont jobb du lagt ner... det är så jäkla fint och häftigt. Bara till att lyfta på hatten och imponeras av ditt arbete.
              Fiskarna kommer verkligen att flytta in på finaste hotell de lux!!

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                Ursprungligen postat av ICC
                Shit vilket galet och tidmässigt mastodont jobb du lagt ner... det är så jäkla fint och häftigt. Bara till att lyfta på hatten och imponeras av ditt arbete.
                Fiskarna kommer verkligen att flytta in på finaste hotell de lux!!
                Tack så hjärtligt för det !
                Känns extra bra när tiden och hantverket uppfattas och uppskattas av andra.
                Det ger bränsle in för kommande projekt (finns redan planer på ett storbygge till )
                Senast redigerad av mrazster; 14 juli 2017, 07:14.
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • delfin61
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 106

                  Fantastiskt imponerande!
                  Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                  Kommentar

                  • ICC
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 243

                    Mrazter, du skulle verkligen vara ett tillskott och boost för marknaden vad gäller akvariehobby. Leker med tanken att du med dina färdigheter och ögon för stil slog dig samman med den extremt fina och välskötta butiken du har i utkanten av din kommun.
                    Värderar den butiken högt, men kan tycka att synen på akvariebygge och som hemma-möbel stannat på 80-talet. Behövs nytänk där.
                    Tyvärr och ledsamt är väl att ditt arbete i tid för rätt finish inte skulle vara ekonomiskt försvarbart som affärsidé. Men fantasierna är ju gratis tack å lov.
                    Kör hårt, nu ser vi framemot nästa steg i ditt projekt. Inredning och fiskplantering. Trevlig helg

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      Ser ut som korallsand? I så fall har du gjort ett bra val, riktigt trevlig sand som dessutom inte repar glas.

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        Ursprungligen postat av ICC
                        Mrazter, du skulle verkligen vara ett tillskott och boost för marknaden vad gäller akvariehobby. Leker med tanken att du med dina färdigheter och ögon för stil slog dig samman med den extremt fina och välskötta butiken du har i utkanten av din kommun.
                        Värderar den butiken högt, men kan tycka att synen på akvariebygge och som hemma-möbel stannat på 80-talet. Behövs nytänk där.
                        Tyvärr och ledsamt är väl att ditt arbete i tid för rätt finish inte skulle vara ekonomiskt försvarbart som affärsidé. Men fantasierna är ju gratis tack å lov.
                        Kör hårt, nu ser vi framemot nästa steg i ditt projekt. Inredning och fiskplantering. Trevlig helg
                        Jag har fått frågan om jag kan tänka mig att bygga och sälja.
                        Jag har även tidigare byggt kar åt andra på plats...te.x vid inbyggnation i väggen e.t.c
                        Problemet nu är att jag inte har någonstans att vara när jag bygger och jag har verkligen inte alla verktyg som behövs för att åstadkomma något inom en rimlig tid. Detta karet är byggt hemma i vardagsrummet med 1 fogsvans, 1 sticksåg, 1 aningen för klen slipmus. 1 hammare, 1 borrmaskin och diverse andra grundläggande verktyg skruvmejslar, tänger och skruvtvingar.

                        Men visst...jag gillar hur du tänker !! ;-) :-)
                        Jag håller helt med om stället du har i åtanke och det faktum att produktutvecklingen där mer eller mindre har ståt stilla sedan mitten på 90 talet.
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Ser ut som korallsand? I så fall har du gjort ett bra val, riktigt trevlig sand som dessutom inte repar glas.
                          Sanden är köpt hos Kent i Nol och det är den han kallar för "Ciklidsand".
                          Den innehåller en väldigt hög mängd naturlig Kalciumkarbonat.
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            #¤&"=?¤......BAAAAHHH !!!!!!!!

                            Blir så trött på mig själv, nu har jag gjort om "skejipen" 4ggr...blir ju fan aldrig nöjd !
                            Denna känns dock rätt OK...ska bara lägga till lite mindre sten runt om.
                            Men jag får se....kommer säkert göra om det ett gäng gånger till.


                            Klicka på bilden för större version

Namn: 120.jpg
Visningar: 1
Storlek: 826,6 KB
ID: 695521
                            Senast redigerad av mrazster; 16 juli 2017, 23:43.
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • ICC
                              Användare
                              • maj 2006
                              • 243

                              Tycker skajpen ser bra ut. Om jag får säga mitt, så det jag kan tyckas sakna i den inredningen är något som går ända upp och bryter vattenlinjen. Alternativt en modul som hänger i täckglas och går ner i vattnet. Men det är min smak och idétips.

                              Kommentar

                              • mrazster
                                Användare
                                • september 2014
                                • 428

                                Ursprungligen postat av ICC
                                Tycker skajpen ser bra ut. Om jag får säga mitt, så det jag kan tyckas sakna i den inredningen är något som går ända upp och bryter vattenlinjen. Alternativt en modul som hänger i täckglas och går ner i vattnet. Men det är min smak och idétips.
                                Ja...jag är själv lite inne på att sära lite mer på modulerna så det blir mer avgränsningar och resa dom upp att en del av modulerna går högre upp mot ytan. Så det liksom bildar lite fler möjligheter till revir. Hade några sådana ideér innan denna. Men tyckte inte jag fick till det riktigt. Skulle behöva några fler stora moduler.
                                1200 liter plywoodkar

                                576 liter Ciklidarium !!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...