....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    Användare
    • december 2013
    • 24

    Härligt!
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • ICC
      Användare
      • maj 2006
      • 243

      Ursprungligen postat av mrazster
      Still holding !!!



      [ATTACH=CONFIG]58736[/ATTACH]
      Spännande! Står sig ordfrasen?....tätt och fint?

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        Ursprungligen postat av ICC
        Spännande! Står sig ordfrasen?....tätt och fint?
        Ja..karet tycks hålla tätt fortfarande !
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • ICC
          Användare
          • maj 2006
          • 243

          Kul att höra. Då ser vi framemot nästa fas i projektet.

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            Baljan är nu tömd och den har hållt vatten felfritt under dessa dagar.

            Jag har för avsikt att göra en ny liten video inom dom närmsta dagarna men här får ni en liten "sneak peak" på vad som pågår för tillfället !


            Dels så håller jag på med sumpen som ni ser.
            Beställde hem ett raster som ska stå på botten(med fötter som lyfter själva rastret ca 50mm från själva bottenglaset) och se till så att jag får ett avstånd mellan botten och filtermediat. För att på så sätt säkerställa ett bättre flöde genom sumpen. Det som fattas nu är en plexiskiva som är beställd och på väg. Jag kommer förklara lite närmare hur jag tänkt att sumpen ska funka i den kommande videon. Men för att ge en liten hint så kan jag säga att det kommer bli en s.k "wet/dry" lösning.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 55.jpg
Visningar: 1
Storlek: 447,1 KB
ID: 694959





            Här håller jag på med det som ska bli belysningen !
            Planen är att montera ut innehållet ur led-spottarna och montera in det i "lådan".
            Det ni ser på bild är den sida där ledchipen kommer vara. 4 kantiga hål utsågade och vinklade sidor för att få en lite mer spridning på ljuset. Även här kommer jag förklara närmare hur jag tänkt i videon.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 56.jpg
Visningar: 2
Storlek: 416,0 KB
ID: 694958
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • mikoto
              NCS Medlem
              • mars 2014
              • 314

              Ser fram mot video snuttarna! Rampen speciellt :-)

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                Som utlovat så kommer här uppdatering i form av en video. :-)

                Återigen får jag hjärtligt be om ursäkt för kvalitén, det är filmat med mobilen. Det kommer tyvärr att bli en skakig upplevelse. Inser ju att om jag ska försätta med videologgar så får jag köpa mig en kamera med videofunktion !

                Som utlovat så länkar jag här till en youtubesökning som plockar fram en hög med videos som beskriver hur "Bean Animal Overflow" metoden funkar:


                Hur som helst...håll till godo ! :-)


                Senast redigerad av mrazster; 26 januari 2017, 20:25.
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  50 mm ner till sumpen är ordentligt grovt :-) Jag har 32 rör hos mig och har kört 6000 liter i timmen och fick ändå strypa. Så där har du kapacitet så det räcker och blir över. Fina kranar, har aldrig använt sådana där man skjuter de på det sättet. Har en gate/kniv ventil där man skruvar. Fast den fick jag importera från USA då jag inte hitta någon i Europa, så den hade tum storlek och behövde ganska mycket tangit för att kompensera.

                  Riktigt bling sump där, guldkant! Tror den blir välplanerad. Svårt där med detritus efter filtren. Normalt hade jag sagt att du bara ska limma en bubbelfälla till längst bak men med så högt flöde så kommer det nog bara spolas igenom den.

                  Kommentar

                  • ICC
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 243

                    Häftigt häftigt, följs med intresse.

                    Kommentar

                    • Tapedeck
                      Användare
                      • februari 2015
                      • 22

                      Kul att du väljer att köra med pimpsten. [emoji1303]


                      //Martin

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        Ursprungligen postat av mikoto
                        50 mm ner till sumpen är ordentligt grovt :-) Jag har 32 rör hos mig och har kört 6000 liter i timmen och fick ändå strypa. Så där har du kapacitet så det räcker och blir över. Fina kranar, har aldrig använt sådana där man skjuter de på det sättet. Har en gate/kniv ventil där man skruvar. Fast den fick jag importera från USA då jag inte hitta någon i Europa, så den hade tum storlek och behövde ganska mycket tangit för att kompensera.

                        Riktigt bling sump där, guldkant! Tror den blir välplanerad. Svårt där med detritus efter filtren. Normalt hade jag sagt att du bara ska limma en bubbelfälla till längst bak men med så högt flöde så kommer det nog bara spolas igenom den.
                        Visst är det i överkant. Men så är det med det mesta jag gör.
                        40mm hade räckt gott och väl för dom returpumparna.
                        Ja detritus är irriterande och jag vill verkligen göra allt jag kan för minimera det.

                        Gällande "gatevalve" så är det förvånande svårt att få tag på en del sådana saker om inte man har kontakter.
                        Men blev väldigt nöjd med denna...ska bli intressant att se det i action.

                        Ursprungligen postat av ICC
                        Häftigt häftigt, följs med intresse.
                        Tack så hjärtligt för det !
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          Ursprungligen postat av Tapedeck
                          Kul att du väljer att köra med pimpsten. [emoji1303]

                          //Martin
                          Ja jag har kollat på en massa olika alternativ. Men allt blev så förbannat dyrt i dom mängderna jag behöver.
                          Men jag hittade ett ställa där jag kan köpa pimpsten löjligt billigt, inte så långt härifrån. Så jag ska ner och hämta några säckar någon gång väldigt snart.
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            Har nyligen utökat gruppen av Moshi med ytterligare 15 djur på ca 9-12cm.
                            Så för tillfället så har jag 37st hemma och 10 till som väntar på att jag ska få klart karet.
                            Jag har dock sorterat ut dom 10 minsta som var en grupp för sig, som jag hämtade för ett tag sedan. Dessa får gå i ett eget kar så långe.
                            Övriga djur håller ungefär samma storlek och så även dom 10 jag ska hämta.

                            Har funderingar på att sälja bort småttingarna.
                            Skulle någon vara intresserad så hojta til.

                            Här kommer i alla fall några bilder från det tillfälliga karet dom går i nu.
                            Den nya gruppen har riktigt fin färgning och det blev fart i dom andra kan jag lova.
                            Många som går och färgar och småkaxar sig nu ! ;-)


                            Klicka på bilden för större version

Namn: petro8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 540,5 KB
ID: 694968


                            Klicka på bilden för större version

Namn: petro7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 500,8 KB
ID: 694969


                            Klicka på bilden för större version

Namn: petro6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 487,2 KB
ID: 694970


                            Klicka på bilden för större version

Namn: petro5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 532,2 KB
ID: 694971
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              Kanon logg Jag är inte så påläst om de systemen du hänvisar till. ska kolla när jag får tid. Några funderingar bara, spontant känns det som pump kammaren får väldigt låg vatten nivå inte mycket marginal i den, du har ganska starka returpumpar och risken kan finnas att de blir en virvel så de drar luft från ytan? rätta mig gärna om jag tänker fel
                              Vad händer om det blir strömavbrott? Hur stoppas vattnet från att fortsätta rinna ner i röret när den inte tar vattnet från ytan, eller innehåller boxen så lite vatten så det finns marginal i sumpen för det vattnet? Och efter att strömmen startas igen tömmer inte pumparna pumpkammaren på vatten då innan boxen levererar nytt vatten?

                              Ps. grymt fina Moshi
                              Senast redigerad av Pettap; 26 januari 2017, 12:06.
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              • mikoto
                                NCS Medlem
                                • mars 2014
                                • 314

                                Sumpen ser ut att ha gott om reservvolym för när pumpen stängs av. Däremot håller jag nog med Pettap att sista facket är för litet för returpumpen. Det borde helt klart vara högre. För det är i det facket som avdunstningen för att vattennivån sjunker i. Om du höjer nivån i den så lägg raster i botten med som pumpen står på eller strax ovanför. Då borde detritus samla sig på botten under rastret och du kan suga ut det med en slang. Samma princip som en tvätthink för bilar där man har ett nät en bit ovanför botten så lägger sig grus och smuts under där så man inte får med de i tvättsvampen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...