ODLA hemma, Artemia, Daphnier mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #16
    Moina = Svårt....
    Moinaodlingen kräver mer vattenvolym för att inte vara så känslig.Och något som kan bryta ytan utan att det blir en massa luftbubblor.

    Ide:
    Ett rakt glas/akrylrör som man monterar på ena rutan med sugproppar i ca 30 graders vinkel
    Ena änden sticker upp ovanför utan den andra under ytan.
    Sedan pumpar man in luft i den nedre änden = vattnet börjar rotera, och det blir inga små bubblor i vattnet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 213,7 KB
ID: 694637

    Just nu pausar moinaodlingen, däremot så är grindalsmaskar plättlätt!
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #17
      Grindalsmaskar

      Rapport grindalsmaskar:
      • De är enkla att utfodra
        (jag har vällingen i en petflaska som jag enkelt bara strör över bottenmaterialet)
      • De kräver typ ingen skötsel
      • De är enkla att skörda
        (de kryper upp längs kanterna på locket, jag sköljer ned det i en matningsbytta)
      • De är enkla att mata med


      Mina två byttor, en med stora maskar och en med små maskar står hemma. Vällingpulvret jag köpte för mer än ett halvår sedan är ännu inte slut.

      Matningstips:
      Akvarieslang, 1,5 m, som du hänger över nacken
      Måla ena sidan svart (där du suger), man vill ju komma ihåg vilken sida man använder till maskarna.
      Ska du mata större fiskar, använd kallare vatten och låt maskarna klumpa ihop sig.

      Sug i svarta änden, peka på maskarna med den transparenta änden. Sätt ner transparenta änden under vatten i akvariet. Blås ut försiktigt om du vill behålla klumparna, hårt om du vill sprida dem.
      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • dpzOnline
        Användare
        • september 2016
        • 162

        #18
        !! Vad är detta? Fairy Shrimp verkar vara "sötvattensartemia"
        Eubranchipus

        Länk till annons

        Och en till annons

        Och en som bara odlar dessa

        Vad är detta, finns det i Sverige, är det verkligen något man vågar stoppa i akvariet.

        Jag sökte på Moinaägg, för det börjar bli vår och jag tänkte att det är dags att starta upp igen. Men sådana verkar man inte kunna köpa som ägg.
        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #19
          Moina, Daphnier!

          Kanske har jag hittat nyckeln till lyckad odling... jag läste på saltvattensforum om något som kallas planktonreaktor, och började leta efter "sötvattens" planktonreaktor.

          Torrjäst luktar blä sjunker snabbt och kan inte "överleva", men svävalger luktar OK och kan bli fler.

          Skulle man kunna använda något som liknar exempelvis denna https://www.aquaristikshop.com/aquar...eactor/368110/ för att mata ex daphnia/moina, som sedan blir mat?

          Jag tror att om man får igång en reaktor denna så skulle man kunna ha ett konstant tillflöde av ex moina i akvariet utan att det blir en massa torrjäst som inte fiskarna skulle gilla.

          I exemplet har de två produkter Aqua-Medic-Plankton-Reactor och Aqua-Medic-Light-Reactor, det är samma produkt men en hade ett lysrör.

          Det finns hemmagjorda varianter se bild.

          Oro: algproblem, odla fram bakterier, hydror mm och för smutsigt vatten.

          Hoppas du som läser detta har någon intressant åsikt/fundering.

          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #20
            Jag måste missat denna tråden, är ju ett kanonämne. Har forskat lite men inte kommit fram till något. Jag har övervägt att försöka hitta något simpelt men effektivt sätt att få igång en monsterodling av små räkor, typ "ghost shrimp" att mata med till lite större fiskar. Jag är lite blödig bara och tycker så synd om räkorna... Får hitta något dumt de gör som får mig att vilja göra mig av med de....

            Kommentar

            Arbetssätt...