Sjukvårdsakvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Sjukvårdsakvariet

    Jag och en till kille var häromdagen iväg och plocka upp ett akvarie som bortskänktes på facebook. Akvariet i sig var kanon med sitt mått på 120x50x52 som satt som en smäck i vår nya ställning som är 50 djup. Vi fick även ta med fiskarna som bodde i akvariet då han inte kunde ha de någon annanstans.

    Dessvärre är inte fiskarna i alls kanonskick så jag tänkte fokusera den här tråden på andras tips om vad vi ska göra och dokumentera hur det går. Alla knep som kan ges är av värde!

    Fiskarna vi ärvde var två gibbiceps malar, men de verkar ganska ok så de är inte till min oro. Det var även med två ciklider.

    Den ena är jag ganska säker på att det är en Jack Dempsey ciklid. Den ser ok ut egentligen, kanske lite mager men annars bra. Men han äter dåligt, inte alls egentligen sedan vi tog hem han. Någon som vet något bra foder för dessa? Vi har lite rovdjurspellets i olika storlekar som jag tänkte borde duga men det kanske finns något de brukar gilla? Kan mycket väl vara att han inte äter för att vi inte har fått full ordning på karet ännu. Vattnet de gick i var nog inte bytt på länge och det grova gruset i botten var fullt med lort så vattnet han går i nu känns nog kliniskt i jämförelse.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Jack Dempsey.JPG
Visningar: 1
Storlek: 165,6 KB
ID: 701251

    Fisk nummer fyra är den värsta, det är en albino Oscar eller också har den bleknat något otroligt. Han är mycket mager och insjunken under magen. Han har även ett stort konstigt sår på huvudet, ser ut som någon rivit av pannan med ett rivjärn. Troligtvis har han lyckats riva sig på något upprepade gånger och haft för lite energi för att repa skadan. Någon som sett liknande? I början åt han inget men det verkar ändra sig idag. Jag har haft Oscar ciklider tidigare och de har varit riktiga matvrak så jag hoppas på att det bara är miljöombytet som fått bort aptiten. Tanken är att mata han som en gödkalv och se om det börjar repa sig och sedan hur hans form tar sig om han lägger på sig lite. Så han inte är krokig och eländig. Får hålla koll på om fenorna blir runda och fina igen först. Det borde vara det lättaste för han att repa.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Oscar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 185,5 KB
ID: 701252

    Akvariet de går i är då på 310 liter ungefär, jag satte snabbt igång ett monsterinnerfilter av en Aquabee 3000 pump och en stor bit filtermatta. Så vattnet är ganska strömt. Jag har slängt i lite rötter för att slå upp flödet och riktat pumpen mot bakrutan. Kör även ett luftfilter i andra änden. Akvariet fick startas som "nytt" då vi inte fick med ytterfiltret som körts till det. Jag har kört i easylife "filtermedia" för att få igång nitrifikationen ordentligt till dessa stora fiskar.

    Har även satt in lite ljus över karet, mest för att se bättre. Kör barbottnat kar med för att kunna se och suga ut oäten mat lätt.

    Och en slutnot: Om någon i närheten tycker dessa fiskar verkar kul och vill ha de så är de gratis! ;-) Kom och hämta, dessa fiskar är tyvärr inga vi har intresse av och de behöver nog ett större kar helst i längden.

    Här är en av de sämsta helkarsbilder jag har tagit, den är sne, har hemska reflektioner från karen mitt emot och har sådär färger och skärpan är frånvarande, så njut grabbar!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Overblick sjukkar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,1 KB
ID: 701253
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Trist att se och höra, hoppas att ni får ordning på dom!

    Har ni haft i något salt? Det skulle jag rekommendera för att hjälpa fiskarna med osmosen, 2 dl per hundra liter.
    Easylife för att hjälpa till med deras slemhinnor.

    Kommer dom igång med maten så borde det här gå vägen, lycka till och uppdatera gärna om vad som händer!

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Det är mest positiva saker att säga här.

      Oscar cikliden har kommit igång nu och simmar intresserad och kikar på en samt ger sig på det mesta man kastar i. Givetvis så far ju hälften av pelletsen ut igen, åh vad grisiga dessa fiskar är... En oroväckande utveckling är att han börjar bli allt mer grön! Det återstår att se vad som händer där, om han visar sig inte vara en vit utan ha varit så blek och eländig så blir jag nog mörkrädd...

      Jag har för övrigt även satt ett strilrör på pumpen för att minska turbulensen i karet och det gjorde susen. Helt plötsligt blev Jack Dempsey mycket piggare och började dessvärre slåss med Oscar. Så jag fånga helt enkelt in Oscar och satte han i ett separat kar rakt under som jag hade gåendes tomt för ifall mina Copadichromis inte skulle klara av förändringarna i deras kar.

      Så det här verkar gå vägen.

      Salt har jag inte haft i, det verkar inte behövas, de har redan börjat läka utan bekymmer.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Kul att höra, om fisken äter så brukar det mesta ordna sig

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #5
          Så, detta akvariet blev avvecklat ganska fort ändå och fiskarna har ett nytt hem. Alla fiskar klara sig och Oscar blev otroligt mycket piggare fort och lite väl tuff då han började jag händerna när man greja i akvariet. Han blev betydligt fetare och börja skaffa ny vävnad på huvudet. Hade de bara inte blivit så stora hade nog Oscar varit den bästa nybörjarcikliden man kan skaffa. Svåra att misslyckas med.

          Jag dempseyn såg jag aldrig äta något men han var bra stursk om något utmana den så den klarar sig nog. Malarna led inte heller men de såg ok ut från början.

          Så nu har karet tömts och är snart redo för nya äventyr...

          Kommentar

          Arbetssätt...